Schriftelijke vragen : Het schrijnende bericht van een rolstoelgebruiker, zoals beschreven in het artikel ‘Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: ‘Dit mag niet gebeuren’
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Ministers voor Langdurige zorg en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over het schrijnende bericht van een rolstoelgebruiker, zoals beschreven in het artikel «Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: «Dit mag niet gebeuren»» (ingezonden 25 augustus 2023).
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het incident waarbij rolstoelgebruiker Annemarie door de Nederlandse
               Spoorwegen (NS) in de kou is blijven staan? Zo ja, hoe beoordeelt u deze handelwijze
               van de NS?1
Vraag 2
            
Is het volgens de huidige wet- en regelgeving toegestaan dat NS-rolstoelgebruikers
               in dergelijke situaties aan hun lot overlaat en hen in de kou laat staan? Zo ja, acht
               u dit acceptabel en in overeenstemming met het recht op toegankelijkheid voor mensen
               met een handicap?
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat wanneer essentiële voorzieningen voor rolstoelgebruikers zoals
               een lift niet functioneren een toegankelijke vorm van vervangend vervoer moet worden
               aangeboden, en zo ja hoe gaat u dit vormgeven en promoten?
            
Vraag 4
            
Bestaan er momenteel voldoende faciliteiten en voorzieningen op NS-stations om ervoor
               te zorgen dat rolstoelgebruikers zonder problemen kunnen reizen? Zo niet, op welke
               manier en binnen welk tijdsbestek gaat u de situatie verbeteren?
            
Vraag 5
            
In het overheidsplan Openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen worden bij de toegankelijkheid
               van treinen werkende liften niet genoemd2, deelt u de mening dat juist voor mensen in een rolstoel een werkende lift van belang
               is om een toegankelijk openbaar vervoer te hebben, en zo ja wilt u de vervoerders
               gaan verzoeken dit op te nemen in de maatregelen?
            
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op de uitspraak in het artikel «Het was niet de eerste keer dat
               zij last had van deze lift. Een half jaar geleden heb ik hierdoor een ziekenhuisafspraak
               gemist. Toen was de lift vier weken kapot»? Deelt u de mening dat het onacceptabel
               is dat rolstoelgebruikers constant te maken krijgen met ontoegankelijk openbaar vervoer
               en hierdoor zelfs ziekenhuisafspraken missen?
            
Vraag 7
            
In het artikel wordt gesteld dat rolstoelgebruikers meerdere keren te maken krijgen
               met een ontoegankelijk openbaar vervoer en opnieuw aan hun lot werden overgelaten
               door de NS, welke stappen gaat u ondernemen om dergelijke nalatigheid in de dienstverlening
               van NS aan te pakken en herhaling in de toekomst te voorkomen?
            
Vraag 8
            
Bent u bereid om, met inachtneming van de belangen van mensen met een handicap, strengere
               regelgeving op te stellen om ervoor te zorgen dat de NS en andere vervoersbedrijven
               hun verantwoordelijkheid jegens rolstoelgebruikers volledig nakomen? Zo ja, op welke
               termijn kunt u met voorstellen hiertoe komen?
            
Vraag 9
            
Op welke manier wordt er momenteel toezicht gehouden op de dienstverlening van de
               NS aan mensen met een handicap? Wordt er op enige wijze gecontroleerd of zij voldoen
               aan hun verplichtingen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Caroline van der Plas, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.