Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Kat over het bericht 'Bankroet schuldhandelaar dupeert mogelijk tienduizenden consumenten met schulden'
Vragen van het lid Kat (D66) aan de Minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen over het bericht «Bankroet schuldhandelaar dupeert mogelijk tienduizenden consumenten met schulden» (ingezonden 10 augustus 2023).
Mededeling van Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) (ontvangen
23 augustus 2023).
Vraag 1
Is de Minister bekend met het bericht van Het Financieele Dagblad van 7 augustus jl.,
getiteld «Bankroet schuldhandelaar dupeert mogelijk tienduizenden consumenten met
schulden»?1
Vraag 2
Constaterende dat verschillende registraties en coderingen in het Bureau Krediet Registratie
(BKR-)register niet meer actueel zijn door achterstallig beheer door Direct Pay Services
(DPS), en constaterende dat bij BKR elk perspectief ontbreekt dat de curator van DPS
aan de slag gaat met de actualisering van de registraties, ondanks herhaald aandringen
door BKR, omdat dat volgens de curator het niet zijn taak om deze verzoeken in behandeling
te nemen: «Ik ben als curator aangesteld om op te komen voor de belangen van de onbetaalde
crediteuren in dit faillissement, niet om de werkzaamheden van DPS voort te zetten
of achteraf te corrigeren. Een curator van een aannemingsbedrijf hoeft ook niet zelf
de huizen af te bouwen», bent u bereid bij BKR en de Rabobank (pandhouder) aan te
dringen om voor mensen die hun schuld al hebben afbetaald maar nog steeds een negatieve
BKR-notering hebben, deze definitief te laten verwijderen in plaats van tijdelijk
uit het kredietregister te nemen nu het gaat om circa 21.500 geregistreerde lopende
kredieten (bij het faillissement van DPS zijn volgens de curator zo’n 350.000 vorderingen
van particulieren betrokken)?
Vraag 3
Wat kunt u betekenen voor mensen die nu bijvoorbeeld geen hypotheek kunnen afsluiten
omdat er sprake is van registratie bij het BKR terwijl de schuld al is afgelost? Gaat
u hierover afspraken maken met de Nederlandse Vereniging van Banken?
Vraag 4
De werkwijze van DPS was: schulden overnemen, die verrijken en innen of doorverkopen.
En dat «verrijken» vindt plaats door een incassobrief met extra wettelijke rente te
sturen of een dagvaarding. In de eerste voortgangsrapportage aanpak geldzorgen, armoede
en schulden is aangegeven dat doorverkoop van schulden als verdienmodel wordt tegengaan.
Ondertussen is de Wet kwaliteit incassodienstverlening per 1 juli jl. in werking getreden.
Wat is de reflectie van de Minister op de (toch ontstane) situatie van DPS en de gedupeerden?
Vraag 5
Is het mogelijk dat de curator de schulden doorverkoopt aan een andere schuldenhandelaar?
Hoe kunt u dit tegengaan?
Vraag 6
Wat is de reflectie van de Minister op de zin «Om kort te gaan waren het rijke mensen
die geld verdienden aan het feit dat arme mensen hun rekening niet kunnen betalen»?
Vraag 7
Zowel BKR als Dynamiet Nederland, een belangenbehartiger voor gedupeerde BKR-geregistreerden,
vinden dat de curator een brede verantwoordelijkheid heeft als verwerkingsverantwoordelijke
en wel degelijk de belangen van betrokken consumenten moet behartigen, wat is volgens
u de aangewezen partij om de verzoeken van mensen in behandeling te nemen en de doorhaling
van hun BKR-registraties uit te voeren?
Vraag 8
Voor de mensen met schulden bij DPS, zullen zij te maken krijgen met de wettelijke
rente en incassoboetes?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording van de Kamervragen van het lid Kat (D66)
over het bericht «Bankroet schuldhandelaar dupeert mogelijk tienduizenden consumenten
met schulden» (2023Z14061) is helaas niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk, omdat de vereiste
afstemming over de beantwoording meer tijd vergt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.