Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Madlener over het bericht dat het rijbewijs steeds duurder wordt.
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat het rijbewijs steeds duurder wordt (ingezonden 27 juli 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 17 augustus
            2023).
         
Vraag 1
            
Heeft u kennisgenomen van het artikel in De Telegraaf met als titel «Rijbewijs wordt
               steeds duurder: «Rijles moet 70 euro per uur gaan kosten»»1?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Vindt u het acceptabel dat het halen van een rijbewijs steeds duurder gaat worden?
Antwoord 2
            
Het is bekend dat de prijzen voor rijlessen de afgelopen jaren zijn gestegen. De kosten
               zijn ook voor rijscholen de afgelopen jaren gestegen. Het is te begrijpen dat rijscholen
               de prijzen verhogen om hun bedrijfsvoering gezond te kunnen houden. Deze prijzen worden
               daarbij mede door ontwikkelingen in de markt bepaald.
            
Vraag 3
            
Wat zijn de tarieven in andere EU-landen, ondervinden zij ook hoge stijgingen en wat
               vindt u van het verschil tussen deze landen?
            
Antwoord 3
            
Het Ministerie van IenW heeft de tarieven 2022 in andere EU-landen onderzocht door
               te kijken naar de gemiddelde prijzen die een aantal landen zelf heeft ingevuld in
               een enquête in Europees verband. Uit de enquête blijkt dat de prijzen per lesuur in
               andere EU-landen vergelijkbaar zijn met die in Nederland. De gemiddelde tarieven liggen
               tussen de 55–75 euro. In 2022 was het gemiddelde tarief in Nederland 55 euro.
            
Uit gegevens over 2023 blijkt dat in de meerderheid van de lidstaten die vermeld stonden
               in de enquête van 2022, de kosten per lesuur zijn gestegen. Bijvoorbeeld in Frankrijk,
               waar de tarieven zijn gestegen van 55 euro per uur naar 65–75 euro per uur.
            
Het is belangrijk om op te merken dat de volledige kosten voor het behalen van rijbewijzen
               niet direct te vergelijken zijn met de kosten in Nederland. Dit komt doordat andere
               EU-landen verschillende systemen hanteren voor het behalen van een rijbewijs. Zo werkt
               België met een tijdelijk rijbewijssysteem, Oostenrijk heeft een terugkommoment met
               een bijbehorend examen, en Frankrijk en Duitsland hebben een systeem waarbij een minimum
               aantal lessen vereist is voorafgaand aan een toetsmoment.
            
Vraag 4
            
Hoe draagt u er zorg voor dat het halen van een rijbewijs, nu en in de toekomst, toegankelijk
               blijft?
            
Antwoord 4
            
De overheid heeft beperkte mogelijkheden om directe invloed uit te oefenen op de tarieven
               die private rijscholen hanteren.
            
Met de maatregelen als voorgesteld door de commissie Roemer wordt gestreef naar kwaliteitsverbetering
               van de rijopleiding, vermindering van de lasten door standaardisatie en versterking
               van het opleidingsproces. Ook faciliteert het CBR zo goed mogelijk burgers met een
               mentale of fysieke beperking om, waar mogelijk, zo verkeersveilig mogelijk aan het
               examen en vervolgens aan het verkeer te kunnen deelnemen. Voor mensen die liever in
               een andere taal deelnemen aan het examen is het mogelijk om dit in het Engels of met
               een tolk te doen. Met deze aspecten kan de overheid invloed uitoefenen op de doelmatigheid
               en kosteneffectiviteit van het behandelen van een rijbewijs.
            
Vraag 5
            
Bent u bereid om te kijken naar een verlaging van de tarieven van bijvoorbeeld het
               Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zodat een rijbewijs betaalbaarder wordt?
               Zo nee, welke acties neemt u om het halen van een rijbewijs goedkoper te maken?
            
Antwoord 5
            
Het CBR hanteert een tariefgestuurd organisatiemodel, waarin de kosten geïntegreerd
               worden in de tarieven. Het opstellen van deze tarieven is een beslissing van het CBR,
               waarbij voortdurend overleg met het ministerie plaatsvindt om te onderzoeken of er
               mogelijkheden zijn tot verdere optimalisatie. Dit is onderdeel van de gesprekken die
               plaatsvinden rondom de goedkeuring van de tarieven. Doelmatigheid blijft het gezamenlijke
               streven. Hierbij kijken we tevens naar markttrends en prijsveranderingen zoals die
               zich ook elders in de markt voordoen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.