Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over de beantwoording over het bericht dat Amsterdam autoroutes dwars door de stad wil afsluiten
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de beantwoording over het bericht dat Amsterdam autoroutes dwars door de stad wil afsluiten (ingezonden 3 juli 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 augustus
2023).
Vraag 1
Herinnert u zich uw beantwoording op de schriftelijke vragen over het bericht «Amsterdam
wil autoroutes dwars door de stad schrappen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat u in uw beantwoording heeft gezegd dat Rijkswaterstaat zitting heeft
in de escalatielijn van de pilot «knip» Weesperstraat en dat Rijkswaterstaat het mandaat
heeft om in te grijpen in de uitvoering van de pilot als de verkeerssituatie hier
aanleiding toe geeft?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Wat zijn voor u aanleidingen om in te grijpen in de uitvoering van de pilot?
Antwoord 3
Ik begrijp dat Amsterdam in deze pilot maatregelen onderzoekt die de leefbaarheid
in de stad verbeteren. Mijn belang is dat deze pilot de doorstroming op de Ring niet
hindert.
Vraag 4
Klopt het dat de Amsterdamse wethouder in het debat «knip» Weesperstraat heeft gezegd
dat het beeld niet moet ontstaan dat u heel erg kan ingrijpen en dat de Weesperstraat
een echte Amsterdamse weg is (ingebracht 28 juni 2023)?
Antwoord 4
Het is aan de wethouder van Amsterdam om te bevestigen of zij dit op deze wijze heeft
gezegd.
Vraag 5
Hoe kan het dat de Amsterdamse wethouder een ander beeld in het debat schetst over
uw mandaat om in te grijpen in de uitvoering van de pilot dan u in uw beantwoording?
Antwoord 5
Ik meen dat de wethouder hetzelfde beeld heeft als ik over de samenwerking in deze
pilot. Zoals eerder aan de Kamer aangegeven2 op 3 mei jl., is met Amsterdam afgesproken dat Rijkswaterstaat kan eisen dat Amsterdam
tijdelijk slagbomen op de Weesperstraat openstelt als er files op de A10 ontstaan
als gevolg van de pilot. Indien dit het geval is, dan kan de pilot worden voortgezet
als de drukte op de A10 is opgelost.
Als zou blijken dat Rijkswaterstaat regelmatig moet eisen dat Amsterdam de slagbomen
opent, dan ga ik in gesprek met de wethouder over het aanpassen van de pilot of beëindigen
van de pilot. Als Minister heb ik niet het mandaat om de pilot te beëindigen; dat
mandaat ligt bij de wethouder van Amsterdam. Tot nu toe heeft die situatie zich niet
voorgedaan.
Vraag 6
Kunt u de escalatielijn van de pilot, waarin Rijkswaterstaat zitting heeft, toelichten
en specifiek onder welke voorwaarden Rijkswaterstaat kan ingrijpen in de uitvoering
van de pilot?
Antwoord 6
Zie antwoord op vraag 5.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.