Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Kinderen wachten soms langer dan jaar op logopedie: Gevolgen worden onderschat’
Vragen van de leden Tielen en Paul (beiden VVD) aan de Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Kinderen wachten soms langer dan jaar op logopedie: Gevolgen worden onderschat» (ingezonden 7 juli 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Kinderen wachten soms langer dan jaar op logopedie:
Gevolgen worden onderschat»?1
Vraag 2
Wat zijn de meest recente cijfers van de wachtlijsten bij logopedie? Kunt u deze cijfers
onderverdelen in de wachtlijsten in de eerste- en tweedelijnslogopedie en kinderen
en volwassenen?
Vraag 3
Wat zijn de verwachtingen van het aantal praktijken voor logopedie en van de in- en
uitstroom van logopedisten en zorgvragers voor de komende jaren? Is er een duidelijk
verschil tussen in- en uitstroom in de eerste en tweedelijnslogopedie? Zo ja, wat
kan dat verschil verklaren?
Vraag 4
Hoeveel tijd zijn logopedisten gemiddeld kwijt aan administratieve lasten? In hoeverre
heeft dat invloed op de wachttijden? Welke acties worden ondernomen om de administratieve
lasten omlaag te brengen? En welke mogelijkheden tot vermindering worden (nog) onvoldoende
benut?
Vraag 5
Wat kan verklaren dat de grootste groep met een hulpvraag bestaat uit kinderen in
de leeftijd 4–7 jaar? En wat kan verklaren dat bij kinderen taalontwikkelingsstoornissen
en articulatiestoornissen de meest gestelde diagnoses zijn? Welke rol kunnen de kinderopvang
en het primair onderwijs hierin spelen? Welke rol is weggelegd voor consultatiebureaus?
Wordt er voldoende actie ondernomen om spraak-en taalproblemen tijdig te signaleren?2
Vraag 6
Worden spraak- en taalproblemen als factor meegewogen bij het te geven schooladvies?
Zijn er cijfers bekend over het aantal kinderen dat vanwege spraak-en taalproblemen
een schooladvies hebben gekregen dat niet passend is bij hun denkniveau? In hoeverre
kan logopedie helpen bij het op het eigen niveau kunnen volgen van onderwijs?
Vraag 7
Deelt u de mening dat de problemen met wachtlijsten niet mogen leiden tot onderwijsachterstanden
bij kinderen? Zo nee, waarom niet? Wat is uw reactie op de opvatting in het artikel
dat de gevolgen onderschat worden?
Vraag 8
Welke mogelijkheden voor (digitale) hulpmiddelen zijn er voor logopedie? Worden deze
hulpmiddelen naar uw mening voldoende gebruikt? Zo nee, wat gaat u doen om het gebruik
hiervan te vergroten?
Vraag 9
Wat zijn de cijfers omtrent het gebruik van logopedie als het gaat om herstelzorg
na COVID-19? Gelden hiervoor andere wachttijden dan voor reguliere logopedie in de
eerste lijn? Is bij de verlenging van de regeling paramedische herstelzorg na COVID-19
rekeninggehouden met de wachttijden?3
Indieners
-
Gericht aan
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Gericht aan
M. van Ooijen, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Gericht aan
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Judith Tielen, Kamerlid -
Medeindiener
M.L.J. Paul, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.