Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Werner over het bericht ‘Mindervaliden wachten soms maanden op reparatie rolstoel: ‘Al 2,5 jaar bezig’’
Vragen van het lid Werner (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Mindervaliden wachten soms maanden op reparatie rolstoel: «Al 2,5 jaar bezig»» (ingezonden 14 juni 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
4 juli 2023).
Vraag 1
Kent u dit bericht?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt ervan dat deze mensen met een handicap en afhankelijk van dit hulpmiddel
zo lang moeten wachten op de reparatie of levering van de rolstoel?
Antwoord 2
Ik betreur dat mensen in sommige gevallen lang moeten wachten op een reparatie of
levering en daardoor minder goed kunnen meedoen in de samenleving. Bij reparaties
moet de leverancier – zoals ook afgesproken in het landelijk normenkader – binnen
48 uur het hulpmiddel repareren. Bij op-maat-gemaakte hulpmiddelen lukt dat soms niet,
omdat specifieke onderdelen niet altijd voorradig zijn. Ik begrijp dat het soms tijd
kost om bepaalde (schaarse) onderdelen te bestellen waardoor een reparatie niet binnen
de in het normenkader afgesproken termijn van 48 uur kan worden uitgevoerd, maar een
levertijd van 2,5 jaar vind ik onacceptabel.
Vraag 3
Deelt u de mening dat voor mensen met een handicap een rolstoel het noodzakelijke
hulpmiddel is om te kunnen deelnemen aan de samenleving?
Antwoord 3
Uiteraard onderken ik dat het voor een deel van de mensen met een handicap noodzakelijk
is om een hulpmiddel te hebben om te kunnen participeren in de samenleving, hoewel
niet iedereen met een handicap per definitie een rolstoel nodig heeft.
Vraag 4
Klopt het dat mensen nog steeds problemen ervaren bij het aanvragen van (complexe)
hulpmiddelen?
Antwoord 4
Soms bereiken mij signalen dat mensen problemen ervaren bij het aanvragen van op-maat-gemaakte
hulpmiddelen. Een aantal jaar geleden hebben we met alle betrokken partijen de verbeteragenda
hulpmiddelen gerealiseerd. Sindsdien zijn goede stappen gezet, al laat dit voorbeeld
zien dat we er nog niet zijn.
Vraag 5 en 6
Hoe verhouden de door Hart van Nederland geschetste problemen zich tot het actieplan
over de problemen bij reparatie en aanvragen van hulpmiddelen?
Hoe verhouden de geschetste problemen zich tot het landelijke normenkader waarin de
verantwoordelijkheden van alle partijen en streefcijfers voor het hulpmiddelenbeleid
worden opgenomen?
Antwoord 5 en 6
Het landelijk normenkader bevat afspraken en streefcijfers waar alle partijen in de
hulpmiddelenverstrekking zich aan hebben gecommitteerd. Het actieplan is uitgevoerd,
met als resultaat diverse convenanten en handreikingen die door verantwoordelijke
partijen in de hulpmiddelenverstrekking gebruikt kunnen worden. Deze documenten zijn
gericht op de hulpmiddelenverstrekking in het geval het complexe, op-maat-gemaakte
hulpmiddelen betreft en bevatten afspraken over de dienstverlening van partijen.
Bij dit «complex maatwerk» behoren aanvraagprocedures die doorgaans relatief veel
tijd in beslag nemen, omdat de procedure bestaat uit vele passingen en het op-maat-maken
van het hulpmiddel. Termijnen die worden geschetst door Hart van Nederland zijn echter
onacceptabel en ook niet in lijn met het normenkader. De tijd die het leveren van
een nieuw hulpmiddel in beslag neemt, zal overbrugd moeten worden met een tijdelijke
oplossing. Het is soms lastig een goede tweede passende oplossing te vinden; deze
is nooit gelijk aan de rolstoel die op maat is gemaakt.
Vraag 7
Wat gebeurt er als streefcijfers over reparatie of levering van (hier) rolstoelen
niet worden gehaald?
Antwoord 7
Gemeenten sluiten contracten met leveranciers en bepalen daarin onder andere streefcijfers
met betrekking tot reparaties. De streefcijfers uit het normenkader zijn onderdeel
van de afspraken tussen gemeenten en leveranciers. Daarbij maken de partijen afspraken
over hoe te handelen bij wanprestaties, inclusief de bijbehorende maatregelen. Als
er structureel en landelijk zaken niet goed gaan, is er de mogelijkheid dit te bespreken
in de Bestuurlijke tafel hulpmiddelen.
Vraag 8
Het klopt toch dat volgens het normenkader de cliënt centraal moet staan en hulpmiddelenleveranciers
zich dienstverlenend moeten opstellen?
Antwoord 8
De cliënt staat centraal. Dat laat onverlet dat gemeenten en leveranciers contractuele
afspraken maken over de hulpmiddelenverstrekking, waar men zich aan dient te houden.
Vraag 9
Wat heeft de betreffende financier (in overleg met de hulpmiddelenleverancier) gedaan
om de problemen adequaat op te lossen?
Antwoord 9
Ik heb van de betreffende gemeente (de financier) vernomen dat zij de betreffende
leverancier de opdracht heeft gegeven tot het opstellen van een plan van aanpak om
tot verbetering te komen. De acties uit het plan van aanpak zijn voornamelijk gericht
op een snellere toeleiding en een verbetering van de klantreis, communicatie en bejegening
van de cliënten. Sindsdien is er doorlopend contact en tussentijdse bijsturing met
de leverancier én zijn er zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek gesprekken met
terugkoppeling over de genomen acties en verbeteringen. Sinds de eerste signalen zijn
de wachtlijsten aanzienlijk verbeterd, al blijven de doorlooptijden van sommige onderdelen
als gevolg van schaarste een aandachtspunt voor de leverancier.
Vraag 10
Kunt u aangeven of acties zijn overlegd met de cliënten zelf?
Antwoord 10
Van de gemeente heb ik vernomen dat het verbeterplan door de leverancier is opgesteld
in opdracht van de gemeente. Voor het formuleren van de opdracht heeft de gemeente
in eerste instantie gekeken naar de klachten en signalen van de gebruikers. Het plan
is vervolgens besproken met de verschillende cliëntvertegenwoordigersorganisaties.
De verbetervoorstellen die zij hebben gedaan worden nu gebruikt bij de verdere verbetering
van de dienstverlening.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. van Ooijen, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.