Schriftelijke vragen : De aangehouden motie Eppink en Koerhuis over in overleg met de sector de omvang en samenstelling van een structureel fonds voor het verduurzamen van de luchtvaart bepalen.
Vragen van het lid Eppink (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aangehouden motie Eppink en Koerhuis over in overleg met de sector de omvang en samenstelling van een structureel fonds voor het verduurzamen van de luchtvaart bepalen (ingezonden 30 juni 2023).
Vraag 1
Herinnert u zich de aangehouden motie-Eppink/Koerhuis (Kamerstuk 31 936, nr. 1074) over in overleg met de sector de omvang en samenstelling van een structureel fonds
voor het verduurzamen van de luchtvaart bepalen?
Vraag 2
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de coalitieafspraak om de opbrengst
van de verhoging van de vliegticketbelasting deels te gebruiken voor de verduurzaming
van de luchtvaart en de vermindering van leefomgevingseffecten?
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat er, aangezien de vliegticketbelasting structurele inkomsten
zijn, de mogelijkheid is om een structureel verduurzamingsfonds voor de luchtvaart
op te richten?
Vraag 4
Welke stappen heeft u tot op heden genomen om een structureel verduurzamingsfonds
voor de luchtvaart op te richten?
Vraag 5
Hoeveel extra opbrengst verwacht u de komende jaren, gelet op het feit dat de opbrengst
van de verhoging van de vliegbelasting voor de algemene middelen is ingeboekt op 400
miljoen euro per jaar?1 Bent u voornemens om dit extra bedrag in te zetten voor de verduurzaming van luchtvaart?
Vraag 6
Bent u, gezien uw oordeel op de aangehouden motie-Koerhuis/Eppink – waaruit geen inhoudelijke
bezwaren sprak anders dan het ontbreken van financiële dekking – bereid om een structureel
verduurzamingsfonds voor de luchtvaart op te richten? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
D.J. Eppink, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.