Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bikker, Van Nispen en Kuik over de handhaving van het aanstaande verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen door de Kansspelautoriteit
Vragen van de leden Bikker (ChristenUnie), Van Nispen (SP) en Kuik (CDA) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de handhaving van het aanstaande verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen door de Kansspelautoriteit (ingezonden 12 juni 2023).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) (ontvangen 26 juni 2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de speech die is gegeven door de voorzitter van de Kansspelautoriteit
op 8 juni jongstleden bij de jaarlijkse conferentie van «Gaming in Holland»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het juist dat de voorzitter van de Kansspelautoriteit bij een conferentie met gokpartijen
heeft gezegd niet direct stevig te handhaven op overtredingen van het aanstaande verbod
op ongerichte reclame voor online kansspelen?
Antwoord 2
De voorzitter van de Kansspelautoriteit (Ksa) heeft op 8 juni 2023 tijdens een congres
binnen de kansspelsector «Gaming in Holland» een speech gegeven. De voorzitter van
de Ksa heeft daarin benadrukt dat vergunde aanbieders te allen tijde de verplichting
hebben om de regels na te leven. Hij deed de oproep om niet «achterover te leunen»
en op nadere richtlijnen van de Ksa te wachten, maar zelf de regels strikt uit te
leggen, daarbinnen te opereren en niet de grenzen op te zoeken. Bij overtredingen
van de regels zal de Ksa uiteraard optreden. Daarbij heeft hij verder kenbaar gemaakt
dat de Ksa in het begin zal inzetten op monitoring van de naleving van de nieuwe regels
en op basis van de bevindingen zal aangeven hoe de Ksa in de praktijk met de nieuwe
regels zal omgaan. Dit kan bestaan uit brede richtlijnen of in individuele casus uit
normstellende gesprekken. Daarbij gaat het dan specifiek om de uitleg van praktische
vraagstukken, bijvoorbeeld hoe gemeten moet worden dat met online reclame minimaal
95% personen van 24 jaar of ouder zijn bereikt.
Vraag 3
Wat vindt u hier van?
Antwoord 3
Het is aan de Ksa om nader invulling te geven aan de wijze waarop zij toezicht houdt
en handhaaft op naleving van het reclameverbod. Ik begrijp dat de Ksa de ruimte neemt
om zorgvuldig te kijken hoe het verbod in de praktijk werkt en hoe zij effectief toezicht
kan houden en kan handhaven. Daarnaast is de ervaring dat de werkwijze van de Ksa
om eerst normoverdragende gesprekken te voeren alvorens over te gaan tot handhaving,
effectief is.
Net als de Ksa verwacht ik van de vergunde aanbieders dat zij niet achteroverleunen
en niet de grenzen opzoeken. Met het verbod op ongerichte reclame wordt met name beoogd
kwetsbare groepen, in het bijzonder jongeren, te beschermen. Uitgangspunten bij de
inrichting van het verbod zijn geweest dat het verbod zoveel mogelijk bescherming
biedt, maar tegelijk nog ruimte laat om op het legale aanbod van online kansspelen
te kunnen attenderen. In verband hiermee zijn strenge voorwaarden opgenomen in het
Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit orka). Het is zoals gezegd
aan de Ksa om nader invulling te geven aan de wijze waarop deze voorwaarden precies
moeten worden nageleefd en hoe de naleving moet worden aangetoond.
Vraag 4
Welk signaal gaat hier van uit naar de verslavingszorg, mensen die te maken hebben
of hadden met gokverslaving en ook naar de Kamer die al lange tijd oproept om te komen
tot een verbod?
Antwoord 4
Zoals beschreven in antwoord op vraag 3 ben ik van mening dat de werkwijze van de
Ksa robuust is. Een belangrijker signaal dient in mijn beleving vooral uit te gaan
van de vergunde aanbieders, die moeten laten zien het verbod te respecteren en daarmee
de bescherming van kwetsbare groepen voorop te stellen. Deze noodzakelijke bescherming
en de daarover geuite zorgen van deskundigen over de invloed van ongerichte reclame
op kwetsbare personen is juist de reden dat nu, voorafgaande aan de evaluatie van
de wet koa, een verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen is ingesteld.
Vraag 5
Deelt u de constatering dat het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen
al ruim anderhalf jaar in voorbereiding is, dat de contouren van dit verbod inmiddels
al elf maanden duidelijk zijn en dat zeker met de vertraging van een half jaar er
afdoende voorbereidingstijd is geweest voor de gokbranche om zich aan te passen aan
de aangescherpte reclameregels?
Antwoord 5
De vergunde aanbieders en ook mediapartijen konden zich voorbereiden op een vergaand
reclameverbod vanaf het moment dat door uw Kamer de motie met betrekking tot een verbod
op ongerichte reclame is aangenomen in december 2022. De definitieve tekst van het
verbod is in het Staatsblad gepubliceerd op 19 april 2023. Vanaf dat moment hadden
partijen iets meer dan de gebruikelijke termijn van twee maanden om het Besluit orka
te implementeren. Ik ben van mening dat kansspelaanbieders daarmee genoeg tijd hebben
gehad om zich voor te bereiden op het aanstaande verbod.
Vraag 6 en 7
Bent u het met ons eens dat de voornaamste aanleiding van het advertentieverbod, namelijk
het voorkomen van onmatig spelgedrag en verslaving bij kwetsbare groepen, niet gebaat
is bij een toezichthouder die voorzichtigheid betracht bij handhaving van het advertentieverbod
en de nieuwe regels voor reclame op online platforms?
Bent u het er tevens mee eens dat waar het het verbod op online ongerichte reclame
betreft, de Kansspelautoriteit ook een voor de branche heldere en voorspelbare norm
zou kunnen stellen door elke overtreding te beboeten?
Antwoord 6 en 7
In het verlengde van mijn antwoord op de vragen 3 en 4 vind ik het belangrijk dat
toezicht en handhaving effectief zijn. Dit betekent dat de vergunde marktpartijen
waar nodig ertoe worden bewogen om zich aan de wet- en regelgeving te houden. Om dit
te bereiken zijn vaak niet zichtbare maatregelen, zoals normstellende gesprekken,
effectiever dan het opleggen van een boete. Wat uiteraard niet wegneemt dat overtredingen
bestraft kunnen worden in de vorm van een boete. Het is aan de Ksa om de afweging
te maken wat de meest passende interventie is, waarbij evidente overtredingen uiteraard
strenger worden aangepakt.
Vraag 8
Bent u bereid in gesprek te gaan met de Kansspelautoriteit over genoemde uitspraken
en daarbij in het bijzonder de boodschap over te brengen dat het verbod op ongerichte
reclames er op gericht is om risicogroepen te beschermen tegen onmatig gokgedrag en
gokverslaving en dat dit vraagt om een Kansspelautoriteit die stevig en normstellend
optreedt?
Antwoord 8
In de gesprekken die ik met de Ksa heb is toezicht en handhaving een belangrijk thema.
Dit betreft niet alleen toezicht en handhaving van reclameregels voor vergunde aanbieders,
maar bijvoorbeeld ook de handhaving en daarmee tegengaan van illegaal aanbod. In dat
kader merk ik op dat illegale aanbieders zich doorgaans aan geen enkele reclamebeperking
houden wanneer daartoe ruimte wordt geboden. Ik zie in de door de voorzitter uitgedragen
lijn voor toezicht en handhaving van de nieuwe reclameregels geen bijzondere aanleiding
om in gesprek te gaan.
Vraag 9
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden (ruim) voor de inwerkingtreding van het
verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen op 1 juli aanstaande?
Antwoord 9
Ik heb deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.