Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Alkaya over de omvangrijke onderhoudswerkzaamheden aan de Velsertraverse
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de omvangrijke onderhoudswerkzaamheden aan de Velsertraverse (ingezonden 26 mei 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 26 juni 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met de omvangrijke onderhoudswerkzaamheden aan de Velsertraverse?1
Antwoord 1
Ja daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Kunt u zich voorstellen dat de huidige werkzaamheden grote impact hebben op de verkeersdoorstroming
in de regio Velsen/Beverwijk/Heemskerk?
Antwoord 2
We beseffen ons inderdaad dat deze werkzaamheden grote impact hebben op de omgeving.
Werkzaamheden van deze omvang, op deze locatie en met de huidige infrastructuur (weinig
alternatieven) hebben altijd een grote impact op de omgeving. Rijkswaterstaat volgt
de Hinderaanpak om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. De Hinderaanpak
wordt bij de beantwoording van vraag 5 en 6 nader toegelicht.
Vraag 3
Wat heeft Rijkswaterstaat ondernomen om gevaarlijke situaties voor omgeleid verkeer
te voorkomen, en op welke wijze zijn de te verwachten verkeersbeperkingen gecommuniceerd
met inwoners van de regio en de lokale overheden?
Antwoord 3
Rijkswaterstaat heeft in overleg met de bestuurlijke partners, hulpdiensten, brancheverenigingen,
transportondernemers en Connexxion de scope van de werkzaamheden toegelicht en gezamenlijk
de omleidingsroutes en verkeersmaatregelen bepaald door middel van een verkeersplan.
Wekelijks is er overleg met deze partijen om ervaringen te delen en indien nodig het
plan bij te sturen.
Om de weggebruikers te informeren over de werkzaamheden is er een persbericht uitgebracht.
Ook zijn inloopavonden georganiseerd voor omwonenden en ondernemers. Communicatie
over het fietsplan loopt via het bestaande bereikbaarheidsplatform IJmond Bereikbaar.
De publiekscommunicatie gaat in nauw overleg met alle betrokken partijen.
Vraag 4
Is de planning van de werkzaamheden volgens u tijdig voorgelegd aan lokale overheden
en grote vervoerspartijen in het openbaar vervoer (OV) en vrachtverkeer?2, 3
Antwoord 4
De omgevingspartijen zijn sinds juni 2021 meegenomen in de staat van de Velsertraverse,
de getroffen verkeer beperkende maatregelen en de noodzaak tot herstelwerkzaamheden.
Na het uitwerken en inplannen van de werkzaamheden zijn de lokale overheden, openbaar
vervoer en vervoerspartijen 2,5 maand voor aanvang van de werkzaamheden betrokken
bij de hinderaanpak. Eerdere betrokkenheid had achteraf bezien wenselijk geweest,
om zo mogelijk tot een meer geschiktere uitvoeringsperiode te komen (start begin zomer,
i.p.v. eind mei). Daarentegen is de beschikbaarheid van het specialistische uitvoeringsmaterieel
beperkt en was vroegtijdig vastleggen van een tijdslot gewenst.
Vraag 5
Volgt Rijkswaterstaat een standaardprocedure om de hinder voor omwonenden en de kans
op vervuilende filevorming bij grootschalige (onderhouds)werkzaamheden te beperken
en zo ja, waaruit bestaat deze procedure?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat kent de Werkwijzer Hinderaanpak. Van daaruit wordt gewerkt in drie
stappen. Slim Plannen, Slim Bouwen en Slim Reizen. Daarnaast is in overleg met alle
partijen gezamenlijk bepaald welke verkeersmaatregelen gewenst waren en zijn deze
vervolgens ook getroffen. Zo zijn o.a. de volgende maatregelen getroffen:
– een omleidingsroute via de N197,
– een omleidingsroute voor vrachtverkeer,
– het tijdelijk openstellen van de calamiteitenbogen tussen de A9 en de A22,
– het beschikbaar stellen van parkeerterrein P5 bij de Bazaar tijdens werkdagen,
– een fietscirculatieplan.
Vraag 6
Welke mogelijkheden ziet u om de kans op verkeersinfarcten te verkleinen bij toekomstige
grootschalige werkzaamheden aan infrastructuur elders?
Antwoord 6
Bij alle werkzaamheden volgen we de Hinderaanpak. Deze aanpak zorgt ervoor dat we
de best beschikbare maatregelen inzetten voor de werkzaamheden en daarmee de kans
op verkeersinfarcten verkleinen. De inzet van maatregelen is veelal maatwerk en afhankelijk
van omvang van het werk, beschikbare capaciteit op het omliggend wegennet, beschikbare
omleidingsroutes en gewenste uitvoeringsmethodes.
Vraag 7
Zijn volgens u alle mogelijkheden optimaal benut om het gebruik van alternatieve routes
te stimuleren tijdens deze werkzaamheden, zoals een ruime openstelling van veerpontverbindingen
en het inzetten van extra OV-diensten?
Antwoord 7
In overleg met alle betrokken partijen is gezamenlijk bepaald welke maatregelen het
meest gewenst waren en zijn deze vervolgens ook getroffen. De veerponten bij Velsen
maken tijdens de werkzaamheden aan de Velsertraverse geen deel uit van de omleidingsroute.
De capaciteit voor personenauto’s is te klein om een substantiële bijdrage te leveren.
Tijdens de overleggen met wegbeheerders en Connexxion is vastgesteld dat extra bussen
vast zouden komen te zitten rond het stationsgebied in Beverwijk. Er worden daarom
geen extra OV-diensten ingezet.
Vraag 8
Klopt het dat inwoners van de regio en lokale overheden hebben gepleit voor het tijdelijk
openstellen van de sluizenroute voor de duur van het onderhoudsproject?
Antwoord 8
Ja, dat klopt.
Vraag 9
Zo ja, wat is de reden dat Rijkswaterstaat deze alternatieve route slechts in zeer
beperkte mate openstelt?
Antwoord 9
Sinds de bouw van de Zeesluis is de wegverbinding over het sluizencomplex gesloten
voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Door de aanleg van de Zeesluis is de route zodanig
dat deze niet veilig te gebruiken is i.c.m. met doorgaand verkeer. Daarnaast biedt
de route geen volwaardig alternatief. De interactie tussen langzaam verkeer en gemotoriseerd
verkeer is een groot veiligheidsrisico voor de weggebruikers. Ook leidt het wisselende
gebruik van de sluizen, nodig om de verzilting van het Noordzeekanaal te beperken,
en diverse bouwwerkzaamheden op het complex, tot een onoverzichtelijke verkeerssituatie.
De route is en blijft te allen tijden beschikbaar voor nood- en hulpdiensten.
Vraag 10
Bent u bereid om de mogelijkheid van frequentere openstelling van de sluizenroute
te bespreken met Rijkswaterstaat en bent u tevens bereid om structurele openstelling
van de sluizenroute te onderzoeken?
Antwoord 10
Rijkswaterstaat werkt aan een proef om de sluizenroute in te zetten bij incidenten
van langer dan 1 uur op het Hoofdwegennet. De komende werkzaamheden aan de Velsertraverse
worden gebruikt om de proef uit te voeren.
Ook onderzoeken Rijkswaterstaat en de gemeente Velsen, op initiatief van gemeente
Velsen, gezamenlijk welke aanpassingen noodzakelijk zijn om de route structureel veilig
open te stellen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dit onderzoek kan extra maatregelen
aanbevelen. In de besluitvorming over deze maatregelen zal de proportionaliteit van
de maatregelen in relatie tot de kosten gewogen worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.