Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over de brief van het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) met betrekking tot instandhoudingsopgave bruggen en andere kunstwerken
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van het Overleg Zeeuwse Overheden met betrekking tot instandhoudingsopgave bruggen en andere kunstwerken (ingezonden 7 april 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 juni 2023).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2426.
Vraag 1
Kunt u uw antwoordbrief op de brief van het Overleg Zeeuwse Overheden met de Kamer
delen?1
Antwoord 1
De brief en antwoordbrief zijn als bijlagen toegevoegd.
Vraag 2
Deelt u de zorgen van de provincie Zeeland over de bereikbaarheid van Zeeland, met
name omdat de bruggen voor deze provincie, door zijn eilandenstructuur, cruciale verbindingen
vormen en functiebeperkingen daardoor grote gevolgen kunnen hebben? Hoe luidt uw reactie
hierop?
Antwoord 2
De zorgen van de provincie Zeeland over de bereikbaarheid en de afhankelijkheid van
een goed functionerende infrastructuur als gevolg van de eilandenstructuur van deze
provincie worden gedeeld.
Deze zorgen worden meegenomen bij de te maken keuzes met betrekking tot de inzet van
de extra middelen uit het coalitieakkoord en de voorgenomen beweging om de komende
jaren financiële middelen en personele capaciteit van aanleg naar instandhouding te
schuiven.
Vraag 3
Hoe garandeert u de bereikbaarheid van Zeeland gedurende functiebeperkingen, in het
bijzonder met betrekking tot de veiligheid, de aanrijtijden van hulpdiensten en verbindingen
met essentiële diensten zoals universitaire ziekenhuizen in andere landsdelen? Betrekt
u hierin ook infrastructuur die niet in beheer en eigendom is van het Rijk, zoals
de Zeelandbrug?
Antwoord 3
Rijkswaterstaat stemt de programmering van werkzaamheden af met de partners in de
regio, zoals de provincies, gemeenten en de veiligheidsregio’s. In overleg met mede-wegbeheerders
worden scenario’s ontwikkeld met als doel om – indien functiebeperkingen optreden
– de regio’s zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Het gaat dan ook om de bereikbaarheid
voor de hulpdiensten. Hierbij wordt invulling gegeven aan een structurele, gezamenlijke
hinderaanpak, waarbij alle beschikbare infrastructuur wordt betrokken, dus ook de
infrastructuur die niet in beheer is van het Rijk.
Vraag 4
Hoe staat het met de uitvoering van de motie Van der Graaf/Van der Molen (36 200-A nr. 43)? Bent u bereid in het gesprek met de provincie Zeeland hierover, ook aandacht aan
andere niet-rijksinfrastructuur in deze provincie te besteden?
Antwoord 4
Met betrekking tot de uitvoering van de motie Van der Graaf/Van der Molen is er in
de Tweede Kamer positief gereageerd op de suggestie om in gesprek te gaan met de Provincie
Zeeland over plannen rondom levensduurverlenging van de Zeelandbrug, die, zoals in
het debat aangegeven in eigendom, beheer en onderhoud is bij de provincie. In het
gesprek kan bijvoorbeeld aan de orde komen met welke renovatiekennis en -ervaring
van Rijkswaterstaat de provincie Zeeland ondersteund kan worden. Andere niet-rijksinfrastructuur
kan daar ook bij worden betrokken. Als het gaat om de staat van de infrastructuur
in Zeeland in den brede, zie ik ook dat daar – zeker op middellange termijn – een
grote opgave ligt. Het is daarom goed om juist nu al te kijken naar de opgaven die
eraan komen. De Provincie is in dit kader al gestart met de ontwikkeling van een «Gebiedsvisie
Midden-Zeeland Route», waar de Zeelandbrug een onderdeel van is. In deze visie wordt
ook aandacht besteed aan de renovatie/vervanging van de Zeelandbrug.
Vanzelfsprekend ben ik bereid de provincie actief te ondersteunen door kennis en ervaring
gedurende het verder uitwerken van deze visie. Ik ga in het bestuurlijk overleg MIRT
in het najaar graag in gesprek met de provincie over deze visie en het vervolg daarop.
Vraag 5
Hoe luidde uw reactie op de door de gedeputeerde van de provincie Zeeland gevraagde
aandacht, tijdens het bestuurlijk overleg MIRT Regio Zuidwest Nederland (op 10 november
2022), voor de instandhoudingsopgave en het risico op beperkingen? Hoe heeft u gereageerd
op het verzoek te komen tot een structurele gezamenlijke «Minder Hinderaanpak» voor
de provincie Zeeland? Bent u bereid daar op in te zetten?
Antwoord 5
Op een gezamenlijke hinderaanpak is positief gereageerd. Samen met Provincie Zeeland
en andere partners is in september 2022 bestuurlijk afgesproken een gezamenlijke aanpak
van hinder te organiseren. Daarbij zijn naast Rijkswaterstaat en Provincie Zeeland
ook andere wegbeheerders en de Veiligheidsregio’s betrokken. Er is een kwartiermaker
aan de slag die voorstellen voor structurele verbetering gaat maken. Dit moet leiden
tot een structurele hinderaanpak voor de wegen, waarbij ook het gebruikersperspectief
nadrukkelijk in beeld is. Inzet en betrokkenheid vanuit alle partijen is daarbij voorwaarde
voor succes.
Vraag 6
Kunt u uw uitspraak bij het commissiedebat Strategische keuzes bereikbaarheid dat
«Veel kleinere projecten, bijvoorbeeld rond de staat van de bruggen rond het eiland
Tholen, zouden moeten kunnen profiteren van de schuif van aanleg naar instandhouding,
want ook daar is achterstallig onderhoud aan de orde» nader toelichten? Welke bruggen
zou dit kunnen betreffen? Ziet u hier ook aanvullende mogelijkheden om de provincies
in hun instandhoudingsopgave te ondersteunen?
Antwoord 6
Het betreft de bruggen over Schelde-Rijnkanaal die het eiland Tholen ontsluiten; de
Tholense brug, Vossemeerse brug en Slaakbrug. Voor deze bruggen zijn de noodzakelijke
onderhoudsmaatregelen om de veiligheid te kunnen garanderen voor de korte termijn
reeds ingepland. Daarnaast wordt renovatie van de bruggen over de Schelde-Rijn verbinding
opgepakt binnen het Programma Vervanging en Renovatie. Hiervoor wordt nu een regio-analyse
uitgevoerd. Op basis daarvan wordt verder besloten over de programmering van deze
renovaties.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.