Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Qatar Airways CEO says aviation industry will miss 2050 net zero target’
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Qatar Airways CEO says aviation industry will miss 2050 net zero target» (ingezonden 14 juni 2023).
Vraag 1
Deelt u de analyse van de CEO van Qatar Airways dat de doelstellingen voor de emissies
van de luchtvaartsector een «PR exercise» zijn?1
Vraag 2
Deelt u de volgende analyse van de CEO van Qatar Airways: «aviation is on track to
miss its target to achieve net zero status in 2050»? Zo nee, waaruit maakt u op dat
de luchtvaartsector wel op schema ligt met het doel van netto nul emissies in 2050?
Vraag 3
Hoe zit dat voor de Nederlandse doelen in 2050?
Vraag 4
Deelt u de volgende analyse van de CEO van Qatar Airways: «we will not even reach
the targets we have for 2030, I assure you»? Zo nee, waaruit maakt u op dat de luchtvaartsector
de doelen voor 2030 wel gaat halen?
Vraag 5
Hoe zit dat voor de Nederlandse doelen in 2030?
Vraag 6
Deelt u de volgende analyse van de CEO van Qatar Airways: «there is not enough raw
material to get the volumes of SAF [sustainable aviation fuel]»? Zo nee, waar gaat
dan voldoende ruw materiaal vandaan komen?
Vraag 7
Deelt u de volgende analyse van de CEO van Qatar Airways: «the industry’s targets
are unrealistic, given the current volumes of SAF being produced, (...) the airline
industry is in denial about the rate of progress»? Zo nee, op welke manier zou u die
doelen wel realistisch willen noemen, temeer daar ze niet afdwingbaar zijn?
Vraag 8
Deelt u de volgende analyse van de CEO van Qatar Airways: «What we are trying to do
is for a PR exercise saying that it will happen, and it will be done, it will be achieved
– but it won’t be able to be achieved,»? Zo nee, hoe kwalificeert u de analyse van
de CEO?
Vraag 9
Onderschrijft u de oproep van de CEO van Qatar Airways: «Let us not fool ourselves»?
Vraag 10
Deelt u de conclusie dat de luchtvaartsector slechts voor een beperkt deel kan verduurzamen
en daarom ook een flink deel zal moeten krimpen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Deelt u de conclusie dat de luchtvaartsector veel mooie beloftes doet en die zelden
waarmaakt? Zo nee, waarom niet? Onderschrijft u dat de «industry in denial» is?
Vraag 12
Kent u de grafiek die laat zien dat de luchtvaartsector zijn beloftes op het gebied
van duurzame brandstof nooit waarmaakt?2
Vraag 13
Bent u bereid om verduurzamingsplannen van de luchtvaart alleen nog te bespreken wanneer
daar een serieuze, voldoende wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijk getoetste
analyse aan ten grondslag ligt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Welk vertrouwen heeft u dat de luchtvaart de komende 30 jaar wél zijn beloftes gaat
waarmaken?
Vraag 15
Met welk (extra) beleid gaat u ervoor zorgen dat de luchtvaartsector a) zijn emissiereductiedoelen
wél haalt en b) zijn doelen aanscherpt tot dat wat – fair share naar rato – noodzakelijk
is?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.