Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Slootweg over het bericht ‘Peelland Truckrun afgelast vanwege verzekeringskwestie’
Vragen van de leden Inge van Dijk en Slootweg (beiden CDA) aan de Minister van Financiën over het bericht «Peelland Truckrun afgelast vanwege verzekeringskwestie» (ingezonden 12 april 2023).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 12 mei 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met de truckruns die op diverse plekken in ons land worden georganiseerd,
waarbij mensen met een handicap meerijden in een vrachtwagen?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wist u dat dit jaar deze evenementen op veel plaatsen niet doorgaan in verband met
problemen met de verzekering (schade van de begeleiders wordt niet vergoed, omdat
deze niet op een stoel en met een gordel meerijden)?
Antwoord 2
Toertochten met vrachtwagens waarin mensen met een verstandelijke beperking meerijden
(zogenaamde truckruns) worden al decennialang in diverse Nederlandse gemeenten georganiseerd. De chauffeurs
bezorgen de deelnemers een onvergetelijke dag, en truckruns leiden bij de betrokkenen
(chauffeurs, begeleiders en deelnemers) doorgaans tot veel enthousiasme en positiviteit.
Ik heb naar aanleiding van het bericht dat enkele truckruns zijn afgelast contact
gehad met de Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (O.S.C.) en het Verbond
van Verzekeraars.
Recent zijn op een aantal plekken in Nederland truckruns afgelast. Aanleiding hiervoor
was de onzekerheid die is ontstaan over de verzekering van de deelnemers en begeleiders
tijdens een truckrun na een incident waarbij een begeleider letselschade heeft opgelopen.
De begeleider zat tijdens dit incident op een niet-geldige zitplaats zonder veiligheidsgordel.
Begeleiders zijn als inzittende verzekerd tegen letselschade op basis van de standaard
WA-verzekering of de inzittendenverzekering van de truck. Het dragen van een gordel
tijdens het rijden is voor zowel de chauffeur als de passagier(s) wettelijk verplicht.
Hoewel het niet dragen van een gordel in verzekeringsvoorwaarden vaak niet als uitsluiting
is opgenomen, kan het niet dragen van de gordel wel gevolgen hebben voor de hoogte
van de uitkering als blijkt dat het niet dragen van de gordel heeft bijgedragen aan
(zwaarder) letselschade. De verzekeraar kan in een dergelijk geval een beroep doen
op (enige mate van) eigen schuld.
Deze voorschriften en verzekeringsvoorwaarden zijn volgens de O.S.C. en het Verbond
van Verzekeraars al sinds lange tijd van toepassing. Van aangepaste polisvoorwaarden
door verzekeraars als aanleiding voor de afgelasting van trucruns is dan ook geen
sprake.
Vraag 3
Wist u dat het verzekeren van evenementen georganiseerd door vrijwilligers in bredere
zin steeds vaker een probleem is voor organisatoren?
Antwoord 3
Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd
door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is. Specifiek ten aanzien
van optochten ben ik alleen met een casus in Nederland bekend waarbij een optocht
met versierde wagens geen doorgang kon vinden omdat het evenement moeilijk te verzekeren
was.2
Vraag 4
Deelt u onze mening dat dergelijke mooie initiatieven in principe altijd doorgang
moeten kunnen vinden?
Antwoord 4
Ik vind truckruns een voorbeeld van een mooi, maatschappelijk initiatief. Het is ook
van belang dat bij dit soort evenementen de veiligheid van alle betrokkenen kan worden
gewaarborgd en dat evenementen plaatsvinden binnen de spelregels van verkeersveiligheid.
In sommige situaties kan het nodig zijn dat een begeleider van een deelnemer met een
verstandelijke beperking meerijdt om zorg te bieden. Maar de veiligheid van alle betrokkenen
bij een truckrun moet voorop staan. Het dragen van een gordel door de chauffeur, deelnemer
en begeleider is daarin essentieel en wettelijk verplicht. Ik raad het begeleiders
dan ook af om mee te rijden op een niet-geldige zitplaats zonder gordel. Hiermee wordt
de kans op eventueel letsel aanzienlijk beperkt.
Vraag 5
Deelt u onze mening dat om dit mogelijk te maken er moet worden gedacht in oplossingen?
Antwoord 5
Uit het contact met de O.S.C. en het Verbond van Verzekeraars maak ik op dat zij zich
hard inzetten om truckruns op korte termijn weer op veilige en verantwoorde wijze
doorgang te laten vinden. Ik ben blij om te horen dat de O.S.C. hier hoopvol over
is.
TVM, een van de grootste transportverzekeraars in Nederland, heeft recent verduidelijkt
dat de vrachtwagens ook tijdens deelname aan een truckrun zijn verzekerd.3 Inzittenden die op een geldige zitplaats zitten en een gordel dragen zijn verzekerd
tegen letselschade.
Vraag 6
Bent u bereid in beeld te brengen waar de meeste verzekeringsproblemen voor dergelijke
evenementen zitten?
Antwoord 6
In het antwoord op vraag 2 en 4 heb ik beschreven hoe de onzekerheid over de verzekering
van deelnemers en begeleiders die is ontstaan naar aanleiding van een incident aanleiding
is geweest voor de afgelasting van diverse trucruns.
Vraag 7
Heeft het niet verzekeren van evenementen iets te maken met het geringe aantal aanbieders
waar dergelijke verzekeringen bij af te sluiten zijn?
Antwoord 7
Specifiek met betrekking tot truckruns is mijn beeld niet dat dergelijke evenementen
niet verzekerbaar zijn. Zoals ik in het antwoord op vraag 5 heb beschreven zijn vrachtwagens
ook tijdens truckruns verzekerd. Ik ben niet bekend met signalen dat evenementen in
bredere zin steeds moeilijker te verzekeren zijn. Mijn beeld is dat er diverse aanbieders
op de markt zijn voor verzekeringen voor evenementen.
Vraag 8
Zo ja, ziet u het als een taak van de overheid dat er op de verzekeringsmarkt voldoende
aanbieders zijn om diverse producten en diensten te kunnen verzekeren?
Antwoord 8
Ik vind het belangrijk dat mensen en bedrijven zich kunnen verzekeren tegen uiteenlopende
risico’s. Een breed aanbod van producten en diensten door diverse verzekeraars is
positief omdat het mensen en bedrijven keuzevrijheid geeft ten aanzien van polisvoorwaarden
en omdat concurrentie tussen verzekeraars leidt tot goede prijsvorming. In de praktijk
zal het aanbod van verzekeringen in bepaalde, vaak kleinere, nichemarkten beperkter
zijn. Ik zie geen noodzaak om een uiteenlopend verzekeringsaanbod voor deze risico’s
te stimuleren. Verzekeraars gaan zelf over hun producten en diensten, en aan wie ze
deze aanbieden. Pas als risico’s in het geheel onverzekerbaar zijn of alleen tegen
buitensporig hoge kosten te verzekeren, is overheidsingrijpen mogelijk aan de orde.
Vraag 9
Zo ja, maakt de overheid ook analyses of op deelterreinen en sectoren, denk aan evenementen,
maar ook de agrarische sector en taxibranche, of er voldoende aanbieders zijn?
Antwoord 9
De aanleiding tot een beperkt aanbod van verzekeraars in een bepaalde sector hangt
veelal samen met omstandigheden die het voor verzekeraars onverantwoord maken het
risico te dekken of in elk geval niet voor een betaalbare premie. Het is dan in eerste
instantie aan die sector om, al dan niet in samenspraak met verzekeraars, maatregelen
te nemen om risico’s te mitigeren. Alleen bij potentiële onverzekerbaarheid zal de
overheid waar nodig optreden. Ik volg de ontwikkelingen rondom potentiële onverzekerbaarheid
nauwgezet. Dit doe ik onder meer in nauw contact met de Autoriteit Financiële Markten
en De Nederlandsche Bank.
Vraag 10
Bent u bereid in overleg te treden met verzekeraars en andere stakeholders, en bij
hen op te halen wat ze nodig hebben om verzekeringen wel af te kunnen sluiten?
Antwoord 10
Voor specifiek de casus omtrent het verzekeren van truckruns ben ik met stakeholders
in contact getreden. Ik ben niet bekend met signalen dat evenementen in bredere zin
steeds moeilijker te verzekeren zijn.
Vraag 11
Bent u bereid de Kamer hierover te informeren en met een voorstel te komen in hoeverre
belemmeringen op het gebied van verzekeren van evenementen kunnen worden weggenomen?
Antwoord 11
In het antwoord op vraag 2 heb ik beschreven hoe de onzekerheid over de verzekering
van deelnemers en begeleiders aanleiding is geweest voor de afgelasting van diverse
trucruns. In het antwoord op vraag 5 heb ik toegelicht dat de O.S.C. zich samen met
de verzekeraars hard inzet om truckruns op korte termijn weer op veilige en verantwoorde
wijze doorgang te laten vinden. De O.S.C. is hoopvol dat dit lukt. Daarmee hoop ik
dat ik uw Kamer voldoende heb geïnformeerd specifiek ten aanzien van de afgelasting
van truckruns. Voor het overige heb ik geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen
in brede zin steeds vaker een probleem is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.