Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Klaver, Kuiken, Ouwehand, Azarkan, Dassen en Sylvana Simons over de voortgang van de kabinetsdoelstellingen voor 2030
Vragen van de leden Klaver (GroenLinks), Kuiken (PvdA), Ouwehand (PvdD), Azarkan (DENK), Dassen (Volt) en Sylvana Simons (BIJ1) aan de Minister-President en de Ministers van Financiën, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Justitie en Veiligheid, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Infrastructuur en Waterstaat, van Economische Zaken en Klimaat, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de voortgang van de kabinetsdoelstellingen voor 2030 (ingezonden 9 februari 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 8 mei 2023).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 1757 en 2171.
Vraag 1
Klopt het dat dit kabinet de volgende doelstellingen heeft voor 2030:
a. 60% CO2-reductie, maar in elk geval 55% CO2-reductie;
b. Halvering van de stikstofuitstoot;
c. 15% van de landbouwgrond voor biologische landbouw (& een Europees doel van 25%);
d. 50% minder grondstoffengebruik;
e. 100% schoon water in 2027 (Kaderrichtlijn Water);
f. Halvering van het aantal mensen in armoede (ten opzichte van 2015)
g. Halvering van het aantal kinderen in armoede in 2025 (ten opzichte van 2015);
h. Halvering van het aantal mensen met problematische schulden;
i. 0 daklozen (Lissabon verklaring);
j. 0 jongeren in de gesloten jeugdzorg;
k. 0 thuiszittende kinderen;
l. 1 miljoen extra huizen, waaronder 250.000 sociale huurwoningen;
m. Aandeel van 30% sociale huurwoningen per gemeente;
n. Isoleren van 2,5 miljoen woningen in 2030, omgerekend 300.000 woningen per jaar;
o. Meer mensen met een passende huurquote (= tussen de 20% en 35%, afhankelijk van de
gezinssituatie) ten opzichte van het WoonOnderzoek 2021;
p. Halvering van het aantal verkeersslachtoffers;
q. 3% van het bbp wordt besteed aan R&D-uitgaven (Lissabon doelstelling);
r. 30% afname van de gezondheidsachterstanden van mensen met een lage SES ten opzichte
van mensen met een hoge SES (in 2040);
s. 5 jaar langere levensverwachting in goede gezondheid (in 2040);
Antwoord 1
Ten behoeve van een motie van het lid Geurts (CDA) waarmee de regering wordt opgeroepen
om een tussendoelstelling te hanteren om in 2030 een halvering van het aantal verkeersslachtoffers
te bewerkstelligen1, is Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gevraagd om in
beeld te brengen hoe het aantal ernstig verkeersgewonden en -doden zich ontwikkelt
tot aan 2030. Ook is gevraagd of een set extra maatregelen bovenop het bestaande beleid
kan bijdragen aan het behalen van de tussendoelstelling. De tussendoelstelling heeft
betrekking op de (Europese) visie van nul verkeersslachtoffers in 2050. De uitkomst
van het SWOV-onderzoek is op 22 november 2022 met uw Kamer gedeeld.2 SWOV concludeert dat de tussendoelstelling om het totaal aantal ernstig verkeersgewonden
tussen 2019 en 2030 te halveren waarschijnlijk te ambitieus is. Zonder extra maatregelen
neemt het aantal ernstig verkeersgewonden toe vanwege de bevolkingsgroei, de meer
gereden kilometers en onder anderen meer ouderen op de fiets. Met extra maatregelen
is de trend in ernstig verkeersgewonden te keren, maar een halvering is niet realistisch.
Ten aanzien van het aantal verkeersdoden kan een halvering in 2030 misschien mogelijk
zijn als een combinatie van extra maatregelen wordt genomen.
Het kabinet blijft inzetten op een flinke vermindering van het aantal ernstig verkeersgewonden.
Verkeersveiligheid blijft een speerpunt van beleid, waar het kabinet samen met alle
partners van het strategisch plan verkeersveiligheid hard aan werkt. Bijvoorbeeld
via de investeringsimpuls verkeersveiligheid van 500 miljoen euro, de 200 miljoen
euro extra voor Rijks-N-wegen of door handvatten te bieden aan gemeenten om op meer
wegen binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid terug te brengen naar 30 km/u. Voor
de uitvoering van de motie van het lid Geurts wordt de komende periode samen met andere
overheden en maatschappelijke partners gekeken hoe een extra stap gezet kan worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat stuurt een planning voor dit traject
aan uw Kamer voor het aankomend commissiedebat verkeersveiligheid van 31 mei 2023.
Vraag 2
Kunt u per doelstelling exact aangeven wat de meest actuele prognose is voor 2030
(door bij elke doelstelling een concreet percentage/getal te noemen) en wanneer deze
prognose is gemaakt?
Antwoord 2
Voor «Halvering aantal verkeersslachtoffers in 2030» geldt dat uit het SWOV-rapport
«Kiezen of delen» dat op 22 november 2022 aan uw Kamer is gezonden, blijkt dat uit
de basisprognoses komt dat in scenario 1 (wanneer de mobiliteitsveranderingen door
corona blijvend zijn) het aantal verkeersdoden in 2030 op 480 verkeersdoden ligt en
het aantal ernstig verkeersgewonden op 8.400. In scenario 2 (wanneer mobiliteit weer
vergelijkbaar wordt met de periode voor corona) zijn er 810 verkeersdoden in 2030
en 9.500 ernstig verkeersgewonden in 2030.3 In 2019, het referentiejaar van SWOV, vielen 661 verkeersdoden en 6.900 ernstig verkeersgewonden
(MAIS3+) in Nederland. Onlangs maakte CBS de ongevalscijfers bekend over 2022. In
2022 kwamen er 737 mensen om het leven bij een verkeersongeluk.
Vraag 3
Kunt u bij elk van deze prognoses aangeven of deze prognose voldoende is om de doelstelling
te bereiken?
Antwoord 3
Zoals in de Kamerbrief van 22 november 2022 met uw Kamer is gedeeld, concludeert SWOV
dat de tussendoelstelling om het totaal aantal ernstig verkeersgewonden tussen 2019
en 2030 te halveren waarschijnlijk te ambitieus is.4
Vraag 4
Indien er een doelstelling is waarbij bovenstaande vraag niet beantwoord kan worden
omdat de informatie ontbreekt, kunt u per doelstelling aangeven hoe u er alsnog voor
gaat zorgen dat het inzichtelijk wordt voor de Kamer of deze doelstelling daadwerkelijk
gehaald gaat worden?
Antwoord 4
Zoals in de Kamerbrief van 22 november 2022 met uw Kamer is gedeeld, concludeert SWOV
dat de tussendoelstelling om het totaal aantal ernstig verkeersgewonden tussen 2019
en 2030 te halveren waarschijnlijk te ambitieus is.5
Vraag 5
Bij hoeveel van de bovenstaande kabinetsdoelstellingen kunt u op basis van de meest
actuele prognoses aantonen dat deze doelstelling met het huidige kabinetsbeleid bereikt
gaat worden? (graag een concreet getal tussen 0 en 17 noemen);
Antwoord 5
Zoals in de Kamerbrief van 22 november 2022 met uw Kamer is gedeeld, concludeert SWOV
dat de tussendoelstelling om het totaal aantal ernstig verkeersgewonden tussen 2019
en 2030 te halveren waarschijnlijk te ambitieus is.6 Deze beantwoording ziet alleen op het deelonderwerp «Halvering aantal verkeersslachtoffers
in 2030».
Vraag 6
Kunt u deze vragen binnen drie weken een voor een beantwoorden, zeker gelet op het
feit dat deze vragen al eerder zijn ingediend, maar de Minister-President ze niet
heeft beantwoord?
Antwoord 6
Helaas is het niet gelukt om de beantwoording binnen de termijn van drie weken te
beantwoorden. Beantwoording had meer tijd nodig in verband met afstemming tussen departementen.
Hoogachtend,
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.