Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over de aanleg van de A15 tussen Bemmel en Duiven/Zevenaar
Vragen van het lid Van Haga (Groep van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aanleg van de A15 tussen Bemmel en Duiven/Zevenaar (ingezonden 12 april 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 mei 2023).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de recente tussenuitspraak van de Raad van State met betrekking
tot de goedkeuring van de nieuwe stikstofberekeningen voor het doortrekken van de
A15?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op de uitspraak van de Raad van State, waaraan toch weer een vertraging
zit gekoppeld als het gaat om het doortrekken van de A15?
Antwoord 2
Het is positief dat de Raad van State in het kader van het maatschappelijke belang
heeft besloten om met deze tussenuitspraak zo snel mogelijk duidelijkheid te geven
over de maximale rekenafstand van 25 km, ondanks dat het eindoordeel over andere aspecten
van het Tracébesluit ViA15 nog niet kan worden gegeven. Deze langverwachte uitspraak
geeft meer zekerheid voor iedereen die bezig is met toestemmingverlening. Het is aan
de Raad van State om te bepalen wanneer het eindoordeel kan worden gegeven.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het doortrekken van de A15 broodnodig is om fileleed tegen te
gaan, zeker ook omdat de verkeersproblemen rondom Arnhem verder toenemen? Zo ja, welke
druk gaat u uitoefenen om het doortrekken van de A15 eindelijk te laten gebeuren?
Antwoord 3
Het belang van het project de ViA15 wordt gedeeld. Het project draagt bij aan doelstellingen
op het gebied van doorstroming, robuustheid van het netwerk, ontwikkeling van de regio
Arnhem-Nijmegen, het realiseren van een ontbrekende schakel in een internationale
verbinding naar Duitsland en aan waterveiligheid (ontsnappingsroute bij grootschalige
overstroming). Het Tracébesluit is van belang voor de bereikbaarheid van de regio
Arnhem-Nijmegen.
Het is nu aan de Raad van State om een eindoordeel te geven in de procedure over het
Tracébesluit ViA15. Op die procedure wil en kan ik geen druk uitoefenen.
Vraag 4
Bent u in staat om de bewoners in het gebied van de geplande A15 op kort termijn duidelijkheid
te bieden? Zo ja, wat verwacht u dat de uitkomst zal zijn?
Antwoord 4
Nee, dat kan op dit moment niet. Het is aan de Raad van State om een eindoordeel te
geven in de procedure over het Tracébesluit ViA15. Daar kan niet op worden vooruitgelopen.
Vraag 5
Hoe zeker is het dat de tussenuitspraak omtrent de goedgekeurde stikstofberekeningen
staande blijven bij de definitieve uitspraak? Indien ze worden goedgekeurd, welke
andere projecten zouden dan door kunnen gaan?
Antwoord 5
De Afdeling heeft vanwege het grote maatschappelijke belang ervoor gekozen om in een
tussenuitspraak alvast een oordeel te geven over de rekenafstand van 25 kilometer
en het gebruik van het rekenmodel SRM2+ voor wegverkeer. De tussenuitspraak is voor
deze onderdelen een eindoordeel. Dat oordeel staat bij de einduitspraak niet meer
ter discussie.
Ook andere projecten kunnen van deze rekenafstand en dat rekenmodel gebruikmaken.
Door de stikstofproblematiek, personele krapte en stijgende prijzen gaat de voorbereiding
van andere projecten niet zo snel als ik zou willen. Met de brief «Vooruitblik MIRT
2023» van 17 maart 2023 bent u hierover geïnformeerd2. De ambities om knelpunten in ons wegennet te kunnen aanpakken zijn echter, mede
door de groeiende behoefte aan mobiliteit, onverminderd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.