Schriftelijke vragen : Het bericht 'NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers woedend'
Vragen van het lid Van Ginneken (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «NS trapt op de rem vanwege drukte in buitenlandse treinen, reizigers woedend» (ingezonden 3 mei 2023).
Vraag 1
            
Wat is uw appreciatie van het nieuwsbericht «NS trapt op de rem vanwege drukte in
               buitenlandse treinen, reizigers woedend»?1
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat de NS vanaf juni een reservering eist voor treinreizen naar
               Duitsland en België? Geldt dit voor alle vervoerders (dus ook treinen van bijvoorbeeld
               Deutsche Bahn) en bestemmingen?
            
Vraag 3
            
Hoe kijkt u naar de communicatie vanuit de NS richting reizigers rond deze maatregel?
               Wat vindt u ervan dat dit nieuws een maand van te voren pas wereldkundig wordt gemaakt?
            
Vraag 4
            
Wanneer bent u geïnformeerd over deze maatregel?
Vraag 5
            
Verwacht u vergelijkbare problemen als vorige zomer op de verbindingen naar Duitsland,
               bijvoorbeeld door defecte treinen, personeelstekort of anderszins?
            
Vraag 6
            
Bent u of de NS in contact met Deutsche Bahn en/of uw Duitse evenknie om deze problemen
               te verhelpen en de capaciteit te vergroten?
            
Vraag 7
            
Welke mogelijkheden heeft u om aanvullende capaciteit beschikbaar te stellen richting
               België en Duitsland deze zomer, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend met andere vervoerders?
            
Vraag 8
            
In hoeverre biedt open toegang op treinpaden richting Duitsland hier (nog) een uitkomst?
Vraag 9
            
Welke mogelijkheden heeft de NS om aanvullende capaciteit beschikbaar te stellen richting
               België en Duitsland deze zomer?
            
Vraag 10
            
Kunt u aangeven in hoeverre de NS bijvoorbeeld treinen heeft verlengd of extra treinen
               laat rijden?
            
Vraag 11
            
Welke opties heeft de NS om de Intercity Nieuwe Generatie eerder, bijvoorbeeld deze
               zomer, zonder veiligheidsrisico’s te doen instromen op deze verbindingen?
            
Vraag 12
            
Bent u het eens dat een reiziger minstens de keus moet hebben om gedurende de treinreis
               te staan, in plaats van de capaciteit terug te schroeven en de reis daarmee onmogelijk
               te maken?
            
Vraag 13
            
Hoe rijmt u deze maatregel met de ambitie uit het coalitieakkoord dat internationale
               treinreizen gestimuleerd moeten worden om Nederland duurzaam te verbinden?
            
Vraag 14
            
Hoe kijkt u naar de kritiek van reizigersorganisaties dat de NS deze problemen voor
               had kunnen zijn vanwege aanhoudende groei in de vraag naar deze verbindingen, alsook
               onderdeel is van de groeistrategie van de NS?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L.M. van Ginneken, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.