Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Klink over het bericht ‘Oeganda scherpt anti-homowetten nog verder aan, jezelf LHBTI+ noemen al strafbaar’
Vragen van het lid Klink (VVD) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het bericht «Oeganda scherpt anti-homowetten nog verder aan, jezelf lhbti+ noemen al strafbaar» (ingezonden 24 maart 2023).
Antwoord van Minister Hoekstra (Buitenlandse Zaken) en van Minister Schreinemacher
(Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 19 april 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Oeganda scherpt anti-homowetten nog verder aan, jezelf
lhbti+ noemen al strafbaar»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat het Oegandese parlement, naast alle andere strenge anti-homowetten
in Oeganda, nu met een overweldigende meerderheid een wet heeft aangenomen die het
illegaal maakt voor mensen om te verklaren dat ze lhbti+'er zijn?
Antwoord 2
De aanname van de zogenaamde anti-homowet door het parlement van Oeganda is zeer teleurstellend.
Hoewel de exacte inhoud van de wet vooralsnog niet bekend is, is het duidelijk dat
deze ingaat tegen de fundamentele mensenrechten. De wet is overigens nog niet van
kracht zolang deze niet is getekend door de president.
Vraag 3
Wat vindt u van het toenemende anti-homosentiment onder veel Oegandezen, die vinden
dat lhbti+'ers de traditionele waarden van het land bedreigen? Wat vindt u ervan dat
op sociale media complottheorieën worden verspreid die internationale krachten ervan
beschuldigen homoseksualiteit in Oeganda te promoten?
Antwoord 3
Het kabinet is bezorgd dat het debat over de anti- lhbtiq+ wet heeft geleid tot toenemende
dreiging voor de lhbtiq+ gemeenschap. Hierbij is sprake van veel desinformatie, waarbij
bijvoorbeeld homoseksualiteit en pedofilie met elkaar vermengd worden, of dat er sprake
zou zijn van «recruitment», met buitenlandse steun. Deze desinformatie creëert een sfeer waarin emoties hoog
oplopen en de dreiging voor de lhbtiq+ gemeenschap, maar ook organisaties die zich
inzetten voor betere seksuele voorlichting en preventie en behandelen van hiv, toeneemt.
Door een gebrek aan feiten in de discussie worden dat soort activiteiten bestempeld
als promotie van homoseksualiteit.
Vraag 4
Welke acties heeft het kabinet ondernomen om de mensenrechtensituatie in Oeganda,
waaronder de fundamentele rechten van lhbti+'ers, te verbeteren sinds de beantwoording
van de vragen van het lid Klink (VVD) op 22 december 2022?2
Antwoord 4
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft publiekelijk
de zorgen uitgesproken over deze wet en de president opgeroepen de wet niet te ondertekenen.
Daarnaast heeft de Nederlandse ambassade in Kampala bij vertegenwoordigers van de
Oegandese overheid voor en na aanname van de wet door het parlement zorgen overgebracht
over het wetsvoorstel.
Nederland heeft als co-voorzitter van de internationale diplomatiewerkgroep binnen
de Equal Rights Coalition, de ontwikkelingen in Oeganda het afgelopen jaar tweemaal
geagendeerd om de situatie onder de aandacht van andere landen te brengen: in augustus
2022 en op 20 maart jl. Tijdens deze bijeenkomsten hebben Oegandese lhbtiq+ organisaties
de Equal Rights Coalition-leden gebriefd over de ontwikkelingen t.a.v. wetgeving,
discriminatie en geweld tegen lhbtiq+ personen in Oeganda en wat hun aanbevelingen
aan de internationale gemeenschap waren. Hier komt ook duidelijk het door Nederland
gehanteerde principe «nothing about them, without them» naar voren: diplomatieke acties
op mensenrechtengebied dienen altijd te gebeuren in consultatie met de lokale gemeenschappen
die het betreft, in dit geval lhbtiq+ organisaties en personen.
Het Nederlandse kabinet heeft binnen de EU aangedrongen op gezamenlijke druk op de
Oegandese regering om niet in te stemmen met deze wet, onder andere via de Mensenrechtenambassadeur
die de situatie in Oeganda samen met Duitsland heeft geagendeerd bij haar Europese
collega’s. Ook heeft de Mensenrechtenambassadeur zich in lijn met de verklaring van
de VN Hoge Commissaris voor de Mensenrechten uitgesproken over de voorgenomen wetgeving.
Tevens is er sprake van een gecoördineerde aanpak met gelijkgezinde partners en de
VN (UNAIDS) in Oeganda voor het monitoren van zorgwekkende situatie van oplaaiend
geweld en toenemende angst; de steun aan de lhbtiq+ gemeenschap; het zorgdragen voor
gelijke toegang tot gezondheidszorg en SRGR; en outreach naar Afrikaanse politieke
leiders en instituten zoals de Afrikaanse Unie.
Hierbij hield Nederland rekening met de voorkeur van de lhbtiq+ gemeenschap in Uganda
voor stille diplomatie. Daarnaast houdt de Nederlandse ambassade in Kampala nauw contact
met de lhbtiq+ gemeenschap en mensenrechtenorganisaties, luistert naar hun zorgen,
nodigt hen uit voor relevante publieke evenementen en ondersteunt hen diplomatiek
waar mogelijk. Helaas hebben deze inspanningen uiteindelijk niet kunnen voorkomen
dat het Oegandese parlement deze wet toch aannam.
Vraag 5
Ontvangt de Oegandese regering, via Nederlandse dan wel Europese gelden voor ontwikkelingssamenwerking,
steun voor lhbti+'ers in Oeganda? Zo ja, op welke manier en wanneer bent u van plan
dit onder de aandacht te brengen bij uw collega Ministers in Europa?
Antwoord 5
Nee. De steun voor de positie van lhbtiq+ wordt gekanaliseerd via het maatschappelijk
middenveld en multilaterale instellingen. Er is dus geen directe financiering van
de Oegandese overheid omtrent de steun voor de lhbtiq+ -gemeenschap.
Vraag 6
Heeft u in uw bezoek aan Oeganda in februari 2022 ook nadrukkelijk aandacht gevraagd
voor het recht van Oegandezen om je te identificeren als lhbti+'er in het gesprek
met de Oegandese Minister van Buitenlandse Zaken en/of in het gesprek tijdens zijn
bezoek aan Den Haag in oktober 2022? Zo ja, wat was de reactie van de Oegandese Minister?
Antwoord 6
De krimpende maatschappelijke ruimte, en toenemende druk op mensenrechtenverdedigers
waren onderwerpen die geagendeerd zijn tijdens het bezoek van de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking tijdens haar bezoek aan Oeganda. Bijvoorbeeld
in ontmoetingen met mensenrechtenverdedigers en in de gesprekken met de premier Nabbanja
en de Minister van Buitenlandse Zaken Odongo. Dit ging niet specifiek over één thema,
omdat een brede groep van organisaties, actief op een breed scala aan onderwerpen,
hiermee te maken had.
Vraag 7
Is het kabinet dan wel de ambassade in contact getreden met de Oegandese regering
naar aanleiding van deze aangenomen wet? Zo ja, wat is er uit dit contact voortgekomen?
Zo nee, bent u bereid dit zo snel mogelijk te doen?
Antwoord 7
Ja. Zie antwoord op vraag 4.
Vraag 8
Wat zijn de mogelijkheden voor het kabinet om actie te ondernemen in nationaal en
internationaal verband, met als doel de fundamentele rechten van lhbti+'ers in Oeganda
te beschermen? Welk signaal kunt u afgeven in internationaal verband en/of op bilateraal
niveau om dit beleid te ontmoedigen?
Antwoord 8
Gezamenlijk optrekken, bij voorkeur met een groep landen die samen verschillende regio’s
in de wereld vertegenwoordigen, is vele malen effectiever dan wanneer een land dat
alleen doet. Nederland heeft als co-voorzitter van de internationale diplomatiewerkgroep
binnen de Equal Rights Coalition, de situatie in Oeganda actief gevolgd en ziet deze
coalitie en de Europese Unie als de primaire samenwerkingsverbanden om tot gezamenlijke
diplomatieke acties te komen. Zie tevens het antwoord op vraag 4.
In nationaal verband volgt de Nederlandse ambassade in Kampala de kwestie nauwgezet,
onderhoudt contact met verschillende relevante Oegandese ngo’s en ondersteunt hen
financieel en politiek in hun strijd voor gelijke rechten voor homoseksuelen. Daarnaast
heeft de Nederlandse ambassade in Kampala nauw contact met de lhbtiq+-gemeenschap
zelf, luistert naar hun zorgen en overlegt met hen over de aanpak die volgens hen
het beste werkt.
Ook zal de Nederlandse steun aan rechtshandhavingsprogramma’s in Oeganda worden heroverwogen.
Vraag 9
Hoe verhouden de overige activiteiten, naast de reguliere felicitaties, die het Ministerie
van Buitenlandse Zaken onderneemt in het kader van het 30 jarig bestaan van de ambassade
in Kampala zich tot deze schending van fundamentele mensenrechten? Bent u bereid deze
acties niet (meer) te ondernemen of hier een wezenlijk andere invulling aan te geven,
waarbij de fundamentele mensenrechten in Oeganda centraal staan?
Antwoord 9
Er zijn geen specifieke activiteiten voorzien rond het 30 jarig bestaan van de ambassade
in Kampala. Aandacht geven aan mensenrechten is iets wat de ambassade doorlopend blijft
doen.
Vraag 10
Hebben vertegenwoordigers namens de Nederlandse overheid contacten met de Oegandese
regering en/of parlementsleden die dit beleid hebben geïntroduceerd? Zo ja, bent u
het eens dat deze relaties per direct verbroken moeten worden?
Antwoord 10
De wet is het initiatief van een vertegenwoordiger van de oppositie, Asuman Basalirwa
van de JEEMA partij. De ambassade heeft geen contacten met hem. De ambassade zal doorgaan
met het onderhouden van contacten met de regering over een veelvoud aan onderwerpen,
waaronder de zorgen over de nieuwe anti-lhbtiq+ wet.
Vraag 11
Bent u naar aanleiding van deze berichtgeving bereid OS-gelden aan Oeganda stop te
zetten? Zo ja, per wanneer? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Op dit moment is de wet nog niet bekrachtigd door de president. Indien de wet ondertekend
wordt, dan zal dat naar alle waarschijnlijkheid consequenties hebben, onder andere
voor onze inzet op de rechtstaatontwikkeling. Volledig stoppen met OS zou ongewenste
consequenties hebben. Het zou bijvoorbeeld ook een einde betekenen aan de steun aan
maatschappelijke organisaties die mede opkomen voor lhbtiq+ rechten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.