Schriftelijke vragen : Het artikel 'Haarlemmermeer Lyceum opent Confucius Classroom, een Chinees klaslokaal'
Vragen van het lid Paul (VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het artikel «Haarlemmermeer Lyceum opent Confucius Classroom, een Chinees klaslokaal» (ingezonden 18 april 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Haarlemmermeer Lyceum opent Confucius Classroom, een
Chinees klaslokaal»?1
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat inmenging van buitenlandse overheden op Nederlandse scholen
ongewenst is?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat publiek bekostigd Nederlands onderwijs ook financiering ontvangt
van een instituut beheerd door de Chinese overheid?
Vraag 4
Hoeveel Confucius Classrooms zijn er momenteel in Nederland? Neemt dit aantal toe
of af?
Vraag 5
Hoeveel financiele ondersteuning ontvangt een school voor het opzetten van een Confucius
Classroom?
Vraag 6
Leveren Confuciusinstituten ook lesmateriaal aan scholen of hebben zij op enige andere
manier invloed op de inhoud van lessen?
Vraag 7
Zijn er signalen dat, via Confuciusinstituten, op scholen Chinees beleid en Chinese
denkbeelden eenzijdig positief belicht of actief gepromoot worden? Hoe houdt u hier
zicht op?
Vraag 8
Zijn er andere manieren bekend waarop buitenlandse overheden invloed uitoefenen op
het Nederlandse onderwijs? Bent u bereid dit te onderzoeken voor zover dit het funderend
onderwijs betreft?
Vraag 9
Wat gaat u doen om buitenlandse inmenging op Nederlandse scholen te voorkomen?
Vraag 10
Kan de onderwijsinspectie controleren op inmenging in het onderwijs door buitenlandse
mogendheden? Doet de inspectie dit momenteel al?
Vraag 11
Kunt u in voldoende mate ingrijpen wanneer buitenlandse inmenging in het onderwijs
plaatsvindt?
Vraag 12
Waar kunnen leraren, ouders en leerlingen terecht als zij signalen ontvangen, voorbeelden
zien of vermoedens hebben van buitenlandse inmenging in het onderwijs?
Vraag 13
Bent u bekend met de uitspraken van voormalig Minister van Engelshoven, die stelde
dat inbedding van Confuciusinstituten in Nederlandse kennisinstellingen op gespannen
voet staat met de onafhankelijkheid van Nederlandse kennisinstellingen en de Nederlandse
normen en waarden op het gebied van wetenschappelijke integriteit? Deelt u deze analyse
ook voor wat betreft het funderend onderwijs?
Vraag 14
Is aanscherping van regels nodig om deze buitenlandse inmenging te voorkomen en, zo
ja, wanneer komt u hier dan bij de Tweede Kamer op terug?
Indieners
-
Gericht aan
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Indiener
M.L.J. Paul, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.