Schriftelijke vragen : Het groot baanonderhoud Schiphol, het – voorspelbare – falen van Schiphol om zich aan de planning te houden en de gevolgen voor omwonenden en de natuur
Vragen van de leden Van Raan en Vestering (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Natuur en Stikstof over het groot baanonderhoud Schiphol, het – voorspelbare – falen van Schiphol om zich aan de planning te houden en de gevolgen voor omwonenden en de natuur (ingezonden 30 maart 2023).
Vraag 1
Kent u het bericht «Onderhoud Schiphol loopt wéér uit, bewoners nog langer in de herrie»?1
Vraag 2
Kunt u zich herinneren dat de leden van Raan en Vestering u hierover op 11 november
2022 al bevroegen en specifiek wezen op de te verwachten vertraging vanwege de plannen
om asfalt aan te leggen bij temperaturen die dat onmogelijk maken?2
Vraag 3
Staat u nog altijd achter uw antwoord dat «in de planning rekening is gehouden met
de weersomstandigheden in deze periode van het jaar»?
Vraag 4
Staat u nog altijd achter uw antwoord dat «in de planning ruimte is gereserveerd om
eventuele kleine verstoringen, die optreden als gevolg van het weer (te lage temperatuur,
te nat of te veel wind) op te vangen»?
Vraag 5
Kent u het bericht van Schiphol «Groot onderhoud Zwanenburgbaan duurt langer vanwege
slecht weer»?3
Vraag 6
Waarom voert Schiphol als argument voor de vertraging aan dat er in week 10 een aantal
dagen met nachtvorst waren terwijl dit absoluut niet ongewoon is begin maart?
Vraag 7
Waarom wordt überhaupt gewezen naar vorst als reden voor vertraging aangezien in de
«Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023» werd gemeld dat asfalt
al niet meer kan worden verwerkt bij een temperatuur onder de 10 graden?
Vraag 8
Deelt u de mening dat deze vertraging absoluut te voorzien was? Waarom heeft u niet
ingegrepen?
Vraag 9
Herinnert u zich dat ook het onderhoud aan de Polderbaan in 2021 weken vertraging
opliep, zogenaamd door kou?4
Vraag 10
Wat vind u ervan dat twee Kamerleden de vertraging wel aan zagen komen en de I&W-
en Schipholbestuurders, met al hun ondersteuning, niet?
Vraag 11
Kunt u zich voorstellen dat na zo’n flagrante tekortkoming het beeld blijft hangen
dat het bestuur incapabel dan wel kwaadwillig is?
Vraag 12
Kunt u aangeven waarom u eerder weigerde om de gestelde vragen 5, 6 en 7 te beantwoorden,
die inzichtelijk moesten maken hoeveel stikstofneerslag er zou worden veroorzaakt
op Natura 2000-gebieden door de 5.400 vrachtwagenbewegingen om asfalt aan te voeren,
de 5.600 vrachtwagenbewegingen om bestaand asfalt af te voeren en de overige activiteiten?
Kunt u die vragen alsnog beantwoorden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Deelt u de mening dat verwijzen naar de juridische constructie van het «bestaand recht»
geen antwoord is op hoeveel stikstof er neerslaat?
Vraag 14
Kunt u aangeven in hoeverre het reguliere onderhoud nu anno 2023 (de mate, frequentie,
activiteiten) zich verhoudt tot de situatie van voor 1994? Heeft de toename in het
aantal vluchten of aanscherping in veiligheidsregelgeving invloed gehad op de mate
en frequentie waarin onderhoud nodig is? En, valt een toegenomen stikstofuitstoot
door frequenter onderhoud als gevolg van intensiever gebruik onder het «bestaand recht»
uit 1994?
Vraag 15
Kunt u aangeven wat het «speciaal materiaal» is dat volgens Schiphol is ingezet om
de baan te verwarmen en te drogen?
Vraag 16
Kunt u aangeven of bij de inzet van dit speciale materiaal stikstof is vrijgekomen?
En zo ja, hoeveel? Hoeveel daarvan is neergeslagen op Natura 2000-gebieden?
Vraag 17
Is het gebruik van zulk «speciaal materiaal» ook vergund onder het bestaande recht
uit 1994? Deelt u de mening dat de inzet van dit materiaal helemaal niet strikt noodzakelijk
is voor het onderhoud?
Vraag 18
Wat vindt u ervan dat Schiphol met een nieuwsbericht komt dat ze de verwarming in
de gebouwen lager zetten om gas te besparen, maar tegelijkertijd sneeuw weghaalt met
asfaltverwarming/asfaltverwarmers?5
Vraag 19
Welke stappen gaat u nemen richting Schiphol? Deelt u de mening dat het onacceptabel
is dat Schiphol door falend management de omwonenden van de andere banen nog langer
aan extra herrie blootstelt?
Vraag 20
Zijn er mogelijkheden om Schiphol te beboeten, te beperken of te bestraffen voor de
uitgelopen werkzaamheden en bijbehorende overlast? Zo ja, bent u bereid daartoe over
te gaan?
Vraag 21
Hoe gaat u zorgen dat dit soort situaties in de toekomst niet meer voorkomen?
Vraag 22
Deelt u de mening dat het verstandig zou zijn om in de toekomst in te grijpen wanneer
u zo expliciet gewaarschuwd wordt voor duidelijke fouten-in-de-maak?
Indieners
-
Gericht aan
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
L. Vestering, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.