Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Erkens over het bericht ‘Groene toekomst van Tata Steel allerminst zeker’
Vragen van het lid Erkens (VVD) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het artikel «Groene toekomst van Tata Steel allerminst zeker» (ingezonden 31 januari 2023).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 28 maart
            2023)
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Groene toekomst van Tata Steel allerminst zeker»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Hoeveel en welke vergunningen moeten worden aangepast om Tata Steel te vergroenen
               conform het huidige voorstel?
            
Antwoord 2
            
Voor de transitieplannen van Tata Steel tot 2030, het project Heracless, zijn op hoofdlijnen
               aan vergunningen nodig:
            
Bouwvergunningen voor de realisatie van verschillende nieuwe installaties (2 Direct
               Reduced Iron Plants (DRI) en 3 Reducing Electric Furnace’s (REF)) en voor alle bijbehorende
               infrastructuur zoals kabels en leidingen en voor de aanleg van bouwvoorzieningen zoals
               aanlegsteigers en aanvoerwegen;
            
Milieuvergunningen voor emissies, geluid en veiligheidseffecten van bovengenoemde
               onderdelen;
            
Watervergunningen voor de inname en lozing van koel- en proceswater;
Een natuurvergunning (stikstofdepositie) voor de genoemde onderdelen;
Een sloopvergunning voor installaties die verdwijnen zoals voor Kooks- en Gasfabriek
               2 en Hoogoven 7;
            
Het voornemen is om onder de Omgevingswet over ruimtelijke afwijkingen (bestemmingsplannen/omgevingsplannen)
               te besluiten met een zogenoemd projectbesluit. Ingeval de Omgevingswet nog niet in
               werking is getreden wordt een omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan aangevraagd.
            
De komende tijd wordt in steeds meer detail duidelijk welke vergunningen precies nodig
               zijn en wanneer. Tata Steel moet zelf complete en kwalitatief goede vergunningaanvragen
               indienen. Pas als Tata Steel de vergunningen heeft aangevraagd is er compleet zicht
               op welke vergunningen nodig zijn. Het bevoegd gezag, de provincie Noord-Holland tezamen
               met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, is uitgebreid met het bedrijf in gesprek
               over de vergunningen.
            
Vraag 3
            
Hoeveel elektriciteit en waterstof zal Tata naar schatting nodig hebben in 2030?
Antwoord 3
            
Tata Steel Nederland (TSN) geeft aan te verwachten aan elektriciteit ruim 4 terawattuur
               (TWh) nodig te hebben rond 2030. Voor waterstof is de verwachting dat zo’n 200 duizend
               ton benodigd zal zijn. In de gesprekken met Tata is de energiebehoefte nadrukkelijk
               onderwerp van gesprek.
            
Vraag 4
            
Hoe ver is de planning voor de infrastructuur die nodig is om deze energie aan te
               voeren, zoals elektriciteitskabels, de waterstofbackbone en een mogelijke importterminal
               voor waterstof of ammoniak? Wat is nog meer nodig?
            
Antwoord 4
            
Voor de verduurzamingsplannen van Tata is energie-infrastructuur op het gebied van
               elektriciteit, gas, mogelijk CCS op een DRI-installatie, en waterstof de komende tijd
               van belang. Mocht aanvullende infrastructuur nodig zijn, dan kan het bedrijf deze
               behoeften in het Cluster Energie Strategie Noordzeekanaalgebied (CES NZKG) inbrengen.
            
Op basis van de informatie zoals door TSN is aangereikt en informatie uit de CES NZKG
               is geen aanvullende energie-infrastructuur meegenomen ten opzichte van wat nu in het
               Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) is ogenomen. Voor de fase
               na 2030 is de informatie van TSN en de CES NZKG nog ontoereikend om een beeld te schetsen
               over benodigde energie-infrastructuur.
            
Vraag 5
            
Hoe ziet u de gehele tijdslijn van de maatwerkafspraak en bijbehorende uitvoering
               met Tata tot 2030 voor u? Waar zitten binnen die tijdslijn de grootste onzekerheden
               volgens u?
            
Antwoord 5
            
Ik heb de planning om te komen tot een maatwerkafspraak met Tata Steel beschreven
               in de recente Kamerbrief over de voortgang maatwerkafspraken.2 In deze brief heb ik ook aangegeven dat er geen harde garanties gegeven kunnen worden
               over het tijdspad voor de maatwerkafspraken met Tata Steel. Het bedrijf is namelijk
               eerst aan zet om de weg naar groen staal en de specifieke ondersteuningsvraag aan
               het Rijk helder nader uit te werken.
            
TSN heeft aan het einde van het afgelopen jaar informatie over hun langetermijn-verduurzamingsplannen,
               zijnde een DRI-productieproces op waterstof, met ons gedeeld. Als onderdeel van deze
               informatie heeft TSN een vraag voor financiële ondersteuning neergelegd bij de Staat
               en heeft TSN de business case van het project ter onderbouwing van die vraag ingediend.
               De informatie moet echter nog door het bedrijf worden aangevuld met o.a. concrete
               financieringsplannen en de effecten van de nieuwe installaties op het klimaat en de
               leefomgeving. Alhoewel ik niet in detail kan treden over de aangeleverde bedrijfsvertrouwelijke
               informatie, is deze informatie en opvolgende analyses essentieel voor het Ministerie
               van Economische Zaken en Klimaat om de plannen te kunnen beoordelen. Voordat de overheid
               een maatwerkafspraak met het bedrijf maakt, wil het inzicht hebben van het bedrijf
               dat de plannen technisch en financieel uitvoerbaar zijn en de risico’s afdoende gemitigeerd
               worden.
            
Vraag 7
            
Hoe verlopen de gesprekken met de Europese Commissie over eventuele staatssteun? Waar
               zitten de grootste punten van discussie? Wat zijn de grootste zorgen van de commissie?
               Zijn er Europese fondsen die ook ingezet kunnen worden? Indien ja, hoe faciliteert
               u dit?
            
Antwoord 7
            
Momenteel zijn deskundigen van mijn ministerie, met behulp van externe expertise,
               de plannen van het bedrijf aan het analyseren en beoordelen. Zodra ik er van overtuigd
               ben dat TSN’s plannen toekomstbestendig zijn en dat steun nodig is om het project
               te laten slagen ga ik met TSN in gesprek over mogelijke ondersteuning. Een noodzakelijke
               voorwaarde voor het geven van ondersteuning is dat de transitie van de staalfabriek
               een wezenlijke bijdrage levert aan het realiseren van de Nederlandse klimaatdoelstellingen
               én het verbeteren van de impact op de leefomgeving. Ook dient eerst toestemming van
               de Europese Commissie verkregen te zijn, vanwege de staatssteunregels van de Europese
               Unie. Op 21 februari jl. is ook de adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie
               ingesteld. Met deze externe adviescommissie wordt onafhankelijke advisering vooruitlopend
               op bindende maatwerkafspraken tussen de overheid en de 20 grootste industriële uitstoters
               geborgd.
            
Subsidies, borgstellingen en garantstellingen, kredieten en leningen en fiscale regelingen
               zijn allemaal instrumenten die mogelijk gebruikt kunnen worden voor eventuele financiële
               ondersteuning. Gezien de fase in het proces waar we ons nu in bevinden kan ik hier
               niet meer over mededelen.
            
Vraag 8
            
Ziet u dezelfde discussiepunten in Europa ook bij uw collega’s in Duitsland of Frankrijk
               als het aankomt op de verduurzaming van de industrie? Hoe trekt u samen op met uw
               collega’s?
            
Antwoord 8
            
De gesprekken met de Europese Commissie moeten nog beginnen. Voordat ik in gesprek
               kan met de Commissie over mogelijke staatssteun aan het bedrijf, zal ik de plannen
               en onderliggende ondersteuningsvraag van Tata moeten analyseren. Daarvoor is de aanvullende
               informatie die Tata nog zal aanleveren van belang, zoals de financieringsplannen en
               de impact van de plannen op het klimaat- en de leefomgeving.
            
Het Innovation Fund is het belangrijkste EU-fonds dat ingezet kan worden in het geval
               van Tata Steel. Tata Steel kan hiertoe zelf een aanvraag indienen. De Rijksdienst
               voor Ondernemend Nederland (RVO) zal, indien gevraagd door het bedrijf, helpen met
               het indienen van een aanvraag.
            
Vraag 9
            
Hoe denkt u dat het aantal medewerkers werkzaam bij Tata Steel al zal veranderen als
               zij op groene waterstof over zijn? Zou Tata Steel dan meer of minder medewerkers nodig
               hebben?
            
Antwoord 9
            
De staatssteunregels gelden voor alle Europese lidstaten. Dat wil echter niet zeggen
               dat ook alle discussiepunten hetzelfde zijn, omdat in verschillende landen verschillende
               omstandigheden gelden. Zo is het in Zweden bijvoorbeeld makkelijker om groen staal
               te subsidiëren door de aanwezigheid van waterkracht en heeft Duitsland meerdere staalfabrieken
               die met elkaar kunnen concurreren. Daar waar mogelijk wordt informatie uitgewisseld
               over hoe overheden dit soort projecten het beste kunnen ondersteunen. Momenteel is
               er veel gaande in Europa met betrekking tot de verduurzaming van de industrie. Onlangs
               is het Green Deal Industrial Plan verschenen, waarin verschillende verruimingen van
               de staatssteunkaders worden opgenomen. De reactie van het kabinet vindt u in de Kamerbrief
               van 8 februari jl.3
Vraag 10
            
Hoeveel bedrijven in Nederland zijn afhankelijk van Tata Steel? Hoeveel indirecte
               werkgelegenheid verschaft dit? Zal dat naar verwachting toenemen of afnemen als Tata
               Steel verduurzaamt?
            
Antwoord 10
            
TSN verwacht dat in de transitiefase naar Groen Staal Tata Steel juist meer mensen
               nodig zal hebben, met name om de bouw van de nieuwe installaties te realiseren.
            
Ten behoeve van de transitie naar DRI-technologie (Direct Reduced Iron) in plaats
               van de bestaande hoogoventechnologie zullen andere kennis en vaardigheden nodig zijn
               van de mensen die betrokken zijn bij de productie van ruw ijzer en staal. Onder andere
               de hoogovens en de kooksgasfabrieken zullen verdwijnen en vervangen worden door DRI-installaties
               en elektrische ovens. Pas wanneer de gehele transitie is uitgevoerd zal naar verwachting
               het aantal mensen afnemen. Voor die werknemers die werken bij installaties die worden
               uitgefaseerd, is recent met de bonden een Sociaal Akkoord Groen Staal afgesloten.
            
Vraag 11
            
Bent u het met de indiener eens dat de crisis- en herstelwet noodzakelijk is om het
               vergunningverleningstraject te versnellen gezien de grote mogelijke CO2-winst en andere redenen, zoals het versneld verminderen van de afhankelijkheid van
               Russisch gas?
            
Antwoord 11
            
Het is niet mogelijk om aan te geven hoeveel bedrijven afhankelijk zijn van Tata Steel.
Uit een onderzoek4 dat door Oxford Economics in juli 2019 is uitgevoerd, in opdracht van de Europese
               brancheorganisatie van staalbedrijven (EUROFER), blijkt bij benadering dat bij Tata
               Steel Nederland het aantal indirecte banen 48.800 en het aantal geïnduceerde banen
               28.200 bedraagt. Binnen deze laatste twee categorieën vallen echter ook mogelijk banen
               die gerelateerd of geïnduceerd zijn door de staalindustrie in andere landen. Tata
               Steel biedt in Nederland direct werk aan ruim 11.000 personen. Daarvan werken er ongeveer
               9000 op de locatie in IJmuiden. Tata Steel verwacht ten behoeve van de verduurzaming
               ongeveer 700 extra tijdelijke banen te creëren.
            
Vraag 12
            
Hoe staat het in dat verband met de uitvoering van de motie-Erkens/Boucke over het
               versnellen van de doorlooptijden (Kamerstuk 36 200-XIII, nr. 37)?
            
Antwoord 12
            
Wij zijn het met de indiener eens dat het belangrijk is om het vergunningverleningstraject
               zo snel mogelijk te doorlopen, zolang dit zorgvuldig kan en voldoet aan de wet- en
               regelgeving. De provincie Noord-Holland is het belangrijkste bevoegde gezag voor de
               vergunningverlening. De provincie Noord-Holland heeft verschillende instrumenten die
               ingezet kunnen worden voor de vergunningverlening overwogen. De crisis- en herstelwet
               blijkt echter niet toepasbaar omdat het project Heracless (waar het nu om gaat bij
               Tata Steel) niet valt onder één van de categorieën van de crisis- en herstelwet.
            
De verwachting is dat de vergunningverlening van het project Heracless van Tata Steel
               tot stand komt onder de Omgevingswet. In dat geval is de crisis- en herstelwet al
               vervallen, want die gaat op in de Omgevingswet. De provincie Noord-Holland is voornemens
               voor het project Heracless onder de Omgevingswet de projectbesluitprocedure toe te
               passen en de vergunningverlening te coördineren. Hiermee verloopt het proces van vergunningverlening
               zo snel mogelijk. Mocht het project Heracless niet onder de Omgevingswet tot stand
               komen (bijvoorbeeld door verder uitstel of omdat de vergunningen voor 1 januari 2024
               kunnen worden aangevraagd) dan is de provincie Noord-Holland voornemens om de vergunningverlening
               te coördineren via een provinciale coördinatieregeling. Met deze regeling wordt het
               vergunningverleningstraject ook versneld. Ook bij de toepassing van het projectbesluit
               of de provinciale coördinatieregeling geldt nog steeds dat het verloop van de gehele
               procedure voor een belangrijk deel wordt bepaald door de tijdigheid en kwaliteit van
               de vergunningaanvragen, onderzoeken en andere documentatie die Tata Steel aan moet
               leveren.
            
Vraag 13
            
Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van de voortgang van alle maatwerkafspraken?
               Hoeveel mensen werken hieraan bij het Ministerie van EZK en welke andere overheden
               worden bij dit proces betrokken?
            
Antwoord 13
            
Op vrijdag 24 maart is uw Kamer per brief geïnformeerd over de uitvoering van deze
               motie.
            
Vraag 14
            
Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van de voortgang van alle maatwerkafspraken?
               Hoeveel mensen werken hieraan bij het Ministerie van EZK en welke andere overheden
               worden bij dit proces betrokken?
            
Antwoord 14
            
Op 27 februari jl. heb ik een brief naar de Kamer gestuurd over de voortgang van de
               maatwerkafspraken.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.