Schriftelijke vragen : Het bericht ‘College voor rechten van de Mens: “NS discrimineert reiziger met handicap”’
Vragen van de leden Van Ginneken (D66) en Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «College voor rechten van de Mens: «NS discrimineert reiziger met handicap»» (ingezonden 22 maart 2023).
Vraag 1
Wat is uw appreciatie van de uitspraak van het College van de Rechten van de Mens,
dat de NS reigers met een reizigersbehoefte in verband met een fysieke handicap discrimineert?1
Vraag 2
Welke stappen onderneemt u naar aanleiding van deze uitspraak?
Vraag 3
Welke stappen onderneemt NS naar aanleiding van deze uitspraak?
Vraag 4
Beschikt u over cijfers of inzichten van de reiservaring of tevredenheid van reizigers
met een toegankelijkheidsbehoefte per station? Zo ja, zijn er verschillen tussen de
stations waar reisassistentie verleend wordt door medewerkers van NS of medewerkers
van een ander bedrijf, die naar het station toe moeten komen? Zo nee, bent u bereid
dat in kaart te brengen?
Vraag 5
Beschikt u over cijfers of inzichten over hoeveel mensen met een toegankelijkheidsbehoefte
af zien van het gebruik van de trein, omdat niet in de toegankelijkheidsbehoefte voorzien
wordt?
Vraag 6
Bent u bereid in kaart te brengen (of NS de opdracht te geven in kaart te brengen)
hoe groot de groep reizigers met een toegankelijkheidsbehoefte is en welke wensen
deze reizigersgroep heeft?
Vraag 7
Waarom moet reisassistentie een uur van te voren worden aangemeld? Hoe kijkt u naar
het Verenigd Koninkrijk, waar dit blijkbaar niet noodzakelijk is?
Vraag 8
Hoe is dit georganiseerd bij andere decentrale treinvervoerders, zoals Arriva en Keolis?
Vraag 9
Hoe verklaart u dat het zeven jaar geleden mogelijk is geweest een vooraanmeldtijd
van vijftien minuten te hanteren? Waarom is niet gekozen voor deze tijdspanne als
standaard in plaats van één uur?
Vraag 10
Welke mogelijkheden ziet u om de aanvraagtijd voor reisassistentie van één uur te
verminderen? Kunt u daarbij onderscheid maken tussen de mogelijkheden en verantwoordelijkheden
die de NS heeft en die het ministerie heeft?
Vraag 11
Bevat het Bestuursakkoord Toegankelijkheid openbaar vervoer maatregelen die een oplossing
kunnen bieden voor deze problematiek? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Wanneer voldoen alle NS stations aan de in het Bestuursakkoord afgesproken norm voor
perronhoogte? Hoe zit dat voor de grootste stations? Hoe spant u zich in om de perronhoogte
blijvend te garanderen, en verzakkingen zo spoedig mogelijk te verhelpen?
Vraag 13
Bent u bereid met de NS in gesprek te gaan over de mogelijkheden om meer maatwerk
te voeren voor reizigers met een toegankelijkheidsbehoefte, specifiek in relatie tot
de vooraanmeldtijd van reisassistentie bij een overstap?
Vraag 14
Kunt u het externe onderzoek dat NS heeft gedaan naar de gemiddelde overstaptijd naar
de Kamer doen toekomen?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L.M. van Ginneken, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.