Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Erkens over het artikel 'Europese Commissie wil met 'noodmaatregel' procedures duurzame energie versnellen'
Vragen van het lid Erkens (VVD) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het artikel «Europese Commissie wil met «noodmaatregel» procedures duurzame energie versnellen» (ingezonden 15 november 2022).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 13 maart 2023). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 1486.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Europese Commissie wil met «noodmaatregel» procedures
duurzame energie versnellen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke concrete projecten zouden onder deze noodmaatregel vallen? Deelt u de mening
dat de noodmaatregel ook toepasbaar zou moeten zijn op meer grootschalige projecten
dan nu voorgesteld wordt? Zouden Wind op zee en groene waterstofprojecten hieronder
moeten vallen? Bent u bereid hiervoor te pleiten in Europa?
Antwoord 2
In de kabinetsappreciatie van de noodverordening op 18 november 2022 (Kamerstuk 22 112, nr. 3545) staat mijn inzet beschreven om de toepassing uit te breiden tot andere (meer grootschalige)
technieken, zoals netverzwaring en CO2-transport en -opslag. De inzet was ook gericht om snelheid bij realisatie van duurzame
opwek en -infrastructuur mogelijk te maken, door aandacht voor termijnen en knelpunten.
Snelle realisatie van projecten is slechts voor een deel mogelijk door korte termijnen,
aandacht voor inpassing en verhouding met overige beleidsdoelen (waaronder natuur
en milieu) is net zo belangrijk. Resultaat van de onderhandelingen zijn dat opzichzelfstaande
netverzwaring en grootschalige opwek is opgenomen in de verordening, specifiek in
artikel 6. CO2 -transport en -opslag is niet opgenomen in de verordening, omdat deze projecten niet
onder de definitie van de Europese hernieuwbare energierichtlijn (RED) vallen. Wind
op Zee valt in het bereik van artikel 3 en 6, groene waterstofprojecten onder artikel
3.
Vraag 3
Wat zou deze noodmaatregel betekenen voor zowel het oplossen van de energiecrisis
als ook de gestelde klimaatambities voor 2030?
Antwoord 3
Deze maatregel draagt bij aan het oplossen van de energiecrisis en de klimaatambities,
maar zal niet voor significante versnelling zorgen. De voorgestelde verkorte termijnen
voor vergunningverlening van zonne-energie, warmtepompen en vernieuwingsprojecten
(repowering) zullen in Nederland niet of nauwelijks tot versnelling leiden. Ditzelfde
geldt voor het aanmerken van duurzame energieprojecten als overstijgend publiek belang.
Dit kan beperkt effect hebben in ADC-procedures, maar zal niet voor procedurele versnelling
zorgen.
Vraag 4
Hoe raakt dit voorstel aan de Porthos-uitspraak, gegeven het feit dat deze noodmaatregel
projecten automatisch in aanmerking zou brengen voor bepaalde ontheffingen binnen
Europese wetgeving?
Antwoord 4
Alleen projecten die in de Europese definitie van hernieuwbare energie vallen, komen
in aanmerking voor artikelen van deze noodmaatregel. CCS, en daarmee Porthos, valt
niet binnen die definitie en komt dus niet in aanmerking voor deze noodmaatregel.
Vraag 5
Bent u bereid om ook te pleiten voor een uitbreiding van deze noodmaatregel voor de
noodzakelijke uitbreidingen van het elektriciteitsnet? Deelt u de mening dat deze
uitbreidingen randvoorwaardelijk zijn voor bijvoorbeeld de versnelde uitrol van duurzame
opwek en industriële warmtepompen?
Antwoord 5
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.