Schriftelijke vragen : De zorgelijke situatie omtrent de inzet van stagiairs en onervaren personeel bij de afhandeling op Schiphol
Vragen van het lid De Hoop (PvdA) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over de zorgelijke situatie omtrent de inzet van stagiairs en onervaren personeel bij de afhandeling op Schiphol (ingezonden 8 maart 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving van Noord Holland Nieuws1, 2 en NOS3 over inzet van stagiaires en onervaren personeel op Schiphol?
Vraag 2
Wat was uw reactie op deze berichtgeving?
Vraag 3
Vindt u het gewenst dat stagiaires en onervaren personeel met onvoldoende opleiding
en begeleiding ingezet worden om de personeelstekorten op te vullen?
Vraag 4
Wat zijn de gevolgen voor de vliegveiligheid van passagiers, met name tijdens de piekperiodes
in de mei- en zomervakantie?
Vraag 5
Bent het ermee eens dat de beloning van afhandelingspersoneel te laag is ten opzichte
van de werkdruk en verantwoordelijkheden om gekwalificeerde krachten te behouden en
aan te trekken?
Vraag 6
Deelt u de analyse dat dit mede het gevolg is van het personeelstekort dat is ontstaan
door de jarenlange liberalisering van de afhandelingsmarkt op Schiphol?
Vraag 7
Bij EenVandaag4 gaven de werkgevers aan dat een passende beloning ongeveer €25 miljoen kost; wat
vindt u van de reactie van de luchtvaartmaatschappijen dat zij zich niet verantwoordelijk
voelen voor een loonsverhoging in de afhandelingssector?
Vraag 8
Deelt u de analyse dat het Sociaal Akkoord – gesloten in mei 2022 door vakbonden en
Schiphol om personeelstekorten op te lossen – en het akkoord in de beveiliging in
september 2022 geholpen hebben om meer gekwalificeerd personeel te behouden en aan
te trekken?
Vraag 9
Als luchtvaartmaatschappijen zich niet verantwoordelijk blijven voelen om dit probleem
op te lossen, wat zijn dan de mogelijkheden van de Schiphol-Group, c.q. de rijksoverheid
om een akkoord voor de afhandelingssector af te spreken, vergelijkbaar met het Sociaal
Akkoord van mei 2022 en het Beveiligingsakkoord van september 2022?
Vraag 10
Wat zijn de mogelijkheden van de Minister van Financiën om de problemen in de afhandeling
op te lossen?
Vraag 11
Is het mogelijk om de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen te verhogen
en in te zetten om een loonsverhoging voor de afhandelingssector te financieren?
Vraag 12
Is een extra toeslag van ongeveer €3 of €4 per vliegticket, zoals de Werkgeversvereniging
Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL)) in de aflevering van EenVandaag
(4 maart 2023) aangeeft, een oplossing om de loonsverhoging te financieren? En welke
partij zou dit op kunnen leggen?
Vraag 13
Stel dat dit financieringsvraagstuk niet wordt opgelost, betekent dit dat er opnieuw
flink ingegrepen moet worden in het aantal passagiers en/of vliegbewegingen op Schiphol
om de veiligheid van passagiers en medewerkers te garanderen en chaos te voorkomen?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Indiener
Habtamu de Hoop, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.