Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM’
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM» (ingezonden 6 maart 2023).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM»?1
Vraag 2
            
Bent u bekend met het in het artikel genoemde geschil?
Vraag 3
            
Bent u bekend met het in het artikel genoemde bedrag van 478 miljoen euro (ongeveer
               10 procent van de huidige beurswaarde van Air France-KLM) dat KLM zou moeten uitbetalen/reserveren?
            
Vraag 4
            
Zo niet, vindt u dat u, gezien het risico dat dit bedrag daadwerkelijk betaald dient
               te worden, van dat bedrag had moeten weten? En vindt u dat u dit ook aan de Kamers
               had moeten melden toen die besloten over een nieuwe lening? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 5
            
Kunt u uitsluiten dat het genoemde bedrag van 478 miljoen euro uitbetaald dient te
               worden? Hoe groot acht u dit risico?
            
Vraag 6
            
Wat is op dit moment, naar uw beste inschatting, het maximale bedrag aan uitbetaling,
               mocht de rechter dit opdragen? In hoeverre kunt u zelfstandig een nauwkeurige inschatting
               maken van het financiële risico?
            
Vraag 7
            
Wat zijn de gevolgen voor Air France-KLM als dit bedrag daadwerkelijk uitgekeerd dient
               te worden? Of als het bijvoorbeeld «slechts» de helft is?
            
Vraag 8
            
Kan Air France-KLM de uitbetaling van het genoemde bedrag uit eigen middelen financieren?
               En als u dit niet weet, vindt u dat u dat wel zou moeten weten?
            
Vraag 9
            
Hoe raakt deze claim aan de in de voorwaarden bij de staatssteun opgenomen verplichting
               aan KLM om kosten te besparen; een voorwaarde waaraan volgens de Staatsagent de komende
               jaren sowieso al niet wordt voldaan?
            
Vraag 10
            
Kunt u de Staatsagent vragen om de financiële gevolgen van dit conflict te monitoren
               en mee te nemen in zijn toekomstige voortgangsrapportages?
            
Vraag 11
            
Indien het genoemde bedrag juist was voor 2018, en de reservering in de stukken is
               22 miljoen euro2, bent u dan van mening dat u goed bent ingelicht voor wat betreft de juridische en
               financiële risico’s? Zo ja, waar blijkt dat dan uit? Zo nee, waar ligt dat aan?
            
Vraag 12
            
Zijn er op dit moment, voor zover u weet, nog meer van dergelijke «posten onvoorzien»?
               Zo ja, welke? Zo nee, bent u van plan Air France-KLM hierover stevig te bevragen en
               de Kamer hierover te rapporteren? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 13
            
Hoe is de houding van KLM, die zich strategisch lijkt voor te bereiden op een nieuw
               en slepend juridisch conflict over de hoogte van de schadevergoeding, te rijmen met
               goed werkgeverschap? Heeft u daar als aandeelhouder van het bedrijf een mening over?
               Zo ja, wat is die?
            
Vraag 14
            
Kent u vergelijkbare staatsdeelnemingen waar dergelijke risico’s onder de radar sluimeren?
               Zo nee, bent u van plan de andere staatdeelnemingen hierover stevig te bevragen en
               de Kamer hierover te rapporteren? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 15
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Gericht aan
S.A.M. Kaag, minister van Financiën - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.