Schriftelijke vragen : Het bericht hoe een nieuwe onderwijsmethode onrust naar Fontys bracht
Vragen van het lid Beertema (PVV) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het bericht hoe een nieuwe onderwijsmethode onrust naar Fontys bracht (ingezonden 28 februari 2023).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Hoe een nieuwe onderwijsmethode onrust naar Fontys
               bracht: «Er wordt gevloekt en getierd, er is zoveel stress»»?1
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat de invoering van de nieuwe onderwijsmethode High Impact Learning that Lasts (HILL), een methode die binnen Fontys breed wordt toegepast en waarin de hoorcolleges
               zijn afgeschaft, studenten in groepsverband werken aan het oplossen van maatschappelijke
               vraagstukken en docenten gedegradeerd zijn tot veredelde coaches, faliekant mislukt
               is? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 3
            
Onderkent u dat het onacceptabel is dat de onderwijsmethode HILL binnen de hogeschool
               een felle richtingenstrijd heeft ontketend, waardoor de sfeer gepolariseerd is geraakt,
               dat docenten niet meer voor hun mening durfden uit te komen en dat docenten zelfs
               door hun leidinggevenden werden verzocht om kritiek op deze onderwijsmethode binnenskamers
               te houden en de sfeer niet negatief te beïnvloeden? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 4
            
Vindt u het pedagogisch en moreel verantwoord dat een publiek bekostigde instelling
               zonder instemming van de studenten en docenten een nieuwe onderwijsmethode heeft ingevoerd
               met als basis de zogeheten «21st century skills» waar de focus niet langer ligt op
               het overdragen van kennis?
            
Vraag 5
            
Deelt u de zorgen dat uitgerekend prof. dr. F.J.R.C. Dochy, de geestelijk vader van
               de onderwijsmethode HILL, lid is geweest van het Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
               (NVAO-)visitatiepanel van de opleiding HBO-ICT van Fontys en dat hij in juli 2022
               ook in deze hoedanigheid de hbo-master «applied IT» heeft beoordeeld?2 Zo niet, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Bent u het ermee eens dat de uitdrukking «De slager keurt zijn eigen vlees» goed van
               toepassing is in het geval dat prof. dr. F.J.R.C. Dochy als assessor is betrokken
               geweest bij de accreditatie van een opleiding en hbo-master van Fontys en dat daarmee
               het vertrouwen in het oordeel van de NVAO ernstig is gecompromitteerd?
            
Vraag 7
            
Waarom heeft de Inspectie van het Onderwijs niet ingegrepen bij het invoeren van een
               onderwijsmethode die op geen enkele wijze als «evidence-based» gekwalificeerd kan
               worden?
            
Vraag 8
            
Bent u voornemens om een onderzoek in stellen naar hogescholen en universiteiten die
               onderwijsvernieuwingen hebben ingevoerd die niet «evidence-based» zijn? Zo nee, waarom
               niet?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 
              
                  Indiener
H.J. Beertema, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.