Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Sjoerdsma over het bericht ‘VS verbieden producten Huawei en andere Chinese bedrijven: ‘Onacceptabel risico voor nationale veiligheid’
Vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Sjoerdsma (beiden D66) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «VS verbieden producten Huawei en andere Chinese bedrijven: «Onacceptabel risico voor nationale veiligheid»» (ingezonden 23 december 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 21 februari
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht VS verbieden producten Huawei en andere Chinese bedrijven:
«Onacceptabel risico voor nationale veiligheid»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ook ook bekend met de op 13 december 2022 ingediende wetgeving in de Verenigde
Staten om de toegang van Huawei tot banken te beperken?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Wat vindt de u van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten om Huawei en andere Chinese
bedrijven te beperken in het risico dat zij vormen ten aanzien van de nationale veiligheid?
Acht u het ook wenselijk om in Nederland bedrijfsgebonden beleid te voeren gezien
de geconstateerde veiligheidsrisico’s van het land van herkomst?
Antwoord 3
Het kabinet deelt de zorgen van de Verenigde Staten over veiligheidsrisico’s ten aanzien
van China. Nederland is voortdurend over deze risico’s in contact met bondgenoten,
waaronder de VS. De maatregelen die het kabinet treft om onze veiligheid te beschermen
worden nationaal dan wel in Europees verband ingevoerd, via de daarvoor bestaande
wettelijke kaders. Dit gebeurt altijd op een case-by-case benadering, voor zowel exportcontrole,
investeringstoetsing als kennisveiligheidsmaatregelen. Dit is andere een aanvliegroute
dan het bedrijfsgebonden beleid dat de VS voert, maar kent wel een eenzelfde doel:
de bescherming van de nationale veiligheid tegen risico’s van (bedrijven uit) derde
landen.
Vraag 4
Huawei is geweerd uit het vitale kernnetwerk en tevens zijn bij ministeriële regeling
nadere eisen opgelegd ten aanzien van te treffen technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen
om de weerbaarheid van hun netwerk te verhogen. In de ministeriële regeling is opgenomen
dat deze maatregelen op 1 oktober 2022 geïmplementeerd moeten zijn. Kunt u aangeven
of deze maatregelen inmiddels geïmplementeerd zijn?
Antwoord 4
De ministeriële regeling veiligheid en integriteit telecommunicatie verplicht de mobiele
netwerkaanbieders om op 1 oktober 2022 aan de in de regeling genoemde beheersmaatregelen
te voldoen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur is als aangewezen toezichthouder
bezig met controle op het voldoen aan deze verplichting.
Vraag 5 en 6
Kunt u inzichtelijk maken welke rol Huawei nu inneemt in de rest van het vaste en
mobiele telecommunicatienetwerk? Is er bekend of daarbij nog gebruik gemaakt wordt
van technologie van Huawei?
Bent u bereid er bij telecomoperators op aan te dringen Huawei te weren uit het volledige
telecommunicatienetwerk? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5 en 6
Telecomoperators hebben een diversiteit aan leveranciers in hun netwerken. Zij zijn
daarbij gehouden de geldende maatregelen, zoals genomen onder de algemene maatregel
van bestuur (AMvB) Veiligheid en Integriteit Telecommunicatie3, uit te voeren. De Rijksdienst voor de Digitale Infrastructuur houdt hier toezicht
op.
Veiligheidsbeleid is maatwerk. Maatregelen moeten proportioneel zijn, passend bij
de te beschermen belangen en de dreiging, en rekening houdend met de continuïteit
van de dienstverlening. Op basis van een analyse van de Taskforce Economische Veiligheid
naar de risico’s op telecommunicatienetwerken zijn eerder de benodigde maatregelen
genomen om geïdentificeerde risico’s aan te pakken (Kamerstuk 26 643, nr.143).
De mobiele netwerk operators (MNO’s) zijn bij beschikking verplicht om in de kritieke
onderdelen van hun netwerken uitsluitend gebruik te maken van producten en diensten
van andere partijen dan de daarin genoemde leveranciers. Voor zover de MNO’s momenteel
gebruik maken van producten of diensten van laatstbedoelde leveranciers in de kritieke
onderdelen, is in deze beschikkingen met het oog op de continuïteit van dienstverlening
een termijn opgenomen waarbinnen deze reeds in gebruik zijnde producten of diensten
dienen te worden vervangen respectievelijk beëindigd. Gedetailleerde informatie over
wie waar welke leverancier gebruikt, en welke uitfaseringstermijnen gelden wordt gezien
als bedrijfsvertrouwelijke informatie. Deze informatie kan niet openbaar gemaakt worden
in verband met toezeggingen die door de overheid zijn gedaan aan de telecomaanbieders
omtrent de vertrouwelijkheid van de individuele beschikkingen en van de ten behoeve
van die beschikkingen door hen aan de overheid verstrekte informatie.
Vraag 7
Bent u bereid om ook de toegang van Huawei tot Nederlandse banken te beperken? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nederland maakt een zelfstandige afweging ten aanzien van veiligheid. Als we informatie
verkrijgen die erop zou kunnen wijzen dat aanvullende actie nodig is, zullen we daar
naar handelen. Het kabinet houdt het beleid van andere landen daarin nauwlettend in
de gaten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.