Schriftelijke vragen : Het bericht 'Ministerie betaalde al 15.000 euro aan actiegroep Lelystad Airport: ‘Dit is van de zotte’'
Vragen van de leden Boswijk, Krul (beiden CDA) en Grinwis (ChristenUnie) aan de Ministers voor Natuur en Stikstof en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Ministerie betaalde al 15.000 euro aan actiegroep Lelystad Airport: «Dit is van de zotte»» (ingezonden 16 februari 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Ministerie betaalde al 15.000 euro aan actiegroep Lelystad
Airport: «Dit is van de zotte»»?1
Vraag 2
Wat is de reden dat ervoor wordt gekozen om dwangsommen te betalen in plaats van aan
het verzoek op grond van de Wet open overheid (Woo-verzoek) van Stichting Laagvliegen
te voldoen? Kunt u uitleggen hoeveel capaciteit u hiervoor nodig heeft en wanneer
u denkt wel genoeg capaciteit te hebben om aan het Woo-verzoek te voldoen, indien
een personeelstekort daadwerkelijk de reden van de vertraging is?
Vraag 3
Kunt u exact aangeven op welke manier u de Nationale Emissiereductie Commitments (NEC)-richtlijn
ten aanzien van het al dan niet verplicht rapporteren over emissies van vliegtuigen
buiten de landings- en startcyclus interpreteert?
Vraag 4
Hoe interpreteert u de zinsnede: «The following memo-items shall also be included:
1A3ai(ii) International aviation cruise (civil) 1A3aii(ii) Domestic aviation cruise
(civil)» in de NECD 2016/2.284 review guidelines voor 2022 die op 4 maart 2022 zijn
gecommuniceerd?
Vraag 5
Bent u bekend met de volgende alinea uit artikel 18 van de NEC-richtlijn: «De lidstaten
stellen de voorschriften vast ten aanzien van de sancties die van toepassing zijn
op overtredingen van nationale bepalingen die zijn vastgesteld op grond van deze richtlijn
en nemen alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat deze sancties worden uitgevoerd.
De sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.»?
Vraag 6
Hoe is artikel 18 in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd? Wat zijn de vastgelegde
sancties en wanneer worden die toegepast?
Vraag 7
Welke sancties heeft Nederland staan op onvolledige rapportage of het niet rapporteren
van memo-items, conform de overeengekomen NEC-richtlijn Scope of Review?
Vraag 8
Wat als uit de rapportage van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
inderdaad blijkt dat de totale emissie van de luchtvaart aanzienlijk meer is dan waar
nu vanuit wordt gegaan? Wat betekent dit voor de huidige stikstofaanpak?
Vraag 9
Kloppen de berekeningen van Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) waaruit
blijkt dat de bijdrage van de luchtvaart aan de totale uitstoot van stikstof in Nederland
zonder afkapgrens van 3.000 voet niet twee procent maar elf procent is? Deelt u de
mening dat dit een aanzienlijk verschil is?
Vraag 10
Deelt u de mening dat deze manier van berekenen, namelijk met afkapgrenzen zoals 25
kilometer of 3.000 voet, geen eerlijk beeld geeft van de bijdrage van individuele
bedrijven of sectoren aan de totale uitstoot in Nederland en dat het daarmee een aanpak
gebaseerd op evenredige bijdrage van iedere sector in de weg staat?
Indieners
-
Gericht aan
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Derk Boswijk, Kamerlid -
Medeindiener
Harmen Krul, Kamerlid -
Medeindiener
Pieter Grinwis, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.