Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boulakjar over het bericht ‘Raad van State zet streep door nieuwe woonwijk bij Schiphol’
Vragen van het lid Boulakjar (D66) aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht «Raad van State zet streep door nieuwe woonwijk bij Schiphol» (ingezonden 15 december 2022).
Antwoord van Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
13 februari 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 1225.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Raad van State zet streep door nieuwe woonwijk bij
Schiphol»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat woningbouw in de huidige woningcrisis voorrang moet krijgen
boven vliegen?
Antwoord 2
Het kabinet acht zowel woningbouw als luchtvaart belangrijk. Vanuit het programma
Woningbouw wordt vol ingezet op het opschroeven van de bouwproductie. Door de aanwezigheid
van de luchthaven Schiphol is Nederland via de lucht uitstekend verbonden met de rest
van de wereld. Het kabinet zet in op het verminderen van de negatieve effecten van
luchtvaart op mens en milieu. Dit vraagt om een integrale oplossing die zekerheid
biedt voor zowel de hubfunctie van Schiphol als voor de omgeving van de luchthaven.
Voor het gebied rondom Schiphol wordt binnen de NOVEX Schiphol op integrale wijze
gekeken naar de mogelijke ruimtelijke invulling van het gebied.
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat de KLM tegen het bestemmingsplan in beroep is gegaan
vanwege de vrees «dat de woningbouw de uitbreidingsmogelijkheden van Schiphol zal
beperken»?2
Antwoord 3
In de uitspraak van de Raad van State waar u naar refereert wordt gesteld dat KLM
«vreest dat haar bedrijfsvoering zal worden belemmerd, omdat bij de woningen geen
sprake zal zijn van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat als gevolg van het proefdraaien
en het grondgeluid van haar vliegtuigen.» Ik ben bekend met deze uitspraak van de
Raad van State.
Vraag 4
Hoe verhoudt zich dat tot het besluit van uw collega Minister om het aantal vliegtuigbewegingen
te laten krimpen omwille van rechtszekerheid, gezondheids- en milieuschade? Heeft
de Raad van State dat besluit meegewogen in haar uitspraak over de nieuwe woonwijk
in Badhoevedorp?
Antwoord 4
Het beroep van de KLM inzake het bestemmingsplan betreft het proefdraaien en het grondgeluid
van vliegtuigen. Dit zogenaamde industrielawaai valt niet onder de Wet luchtvaart,
maar onder de Wet geluidhinder. Het toekomstige aantal vliegtuigbewegingen staat hier
in principe los van.
Vraag 5
Zijn er andere gevallen bekend waar de KLM, Schiphol of andere bedrijven die actief
zijn op luchthaven Schiphol, actief procederen of bezwaar maken tegen woningbouwplannen?
Zo ja, kunt u hiervan een overzicht geven?
Antwoord 5
Ik heb geen totaaloverzicht van gevallen waarin op de luchthaven Schiphol gevestigde
bedrijven procederen tegen woningbouwplannen. Het is wel bekend dat het vaker voorkomt
dat bedrijven procederen tegen woningbouwplannen als die woningen veel geluidbelasting
ondervinden van hun activiteiten. Elke rechtspersoon en natuurlijke persoon heeft
het recht om in beroep te gaan als zijn belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken,
zoals in dit geval bij het bestemmingsplan Schuilhoeve.
Vraag 6
Wat vindt u van het feit dat een bedrijf waar de Nederlandse staat aandelen in heeft
procedeert of bezwaar maakt tegen woningbouwplannen? Komt de ambitie van het kabinet
om 900.000 woningen te bouwen hiermee niet in gevaar? Kunt u uw antwoord uitgebreid
toelichten?
Antwoord 6
Als aandeelhouder van KLM staat de Nederlandse staat op afstand van de onderneming.
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering van de
onderneming en de raad van commissarissen is verantwoordelijk voor het toezicht daarop.
Dit is conform geldende wet- en regelgeving. KLM is geen onderdeel van de overheid
en zij mogen zich, net als alle andere ondernemingen in Nederland, (juridisch) uitspreken
over initiatieven of maatregelen waar zij zich wel of niet in kunnen vinden.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in haar uitspraak op 14 december
2022 verklaard de beroepen van de KLM gegrond te verklaren, omdat de gemeenteraad
niet deugdelijk heeft onderbouwd dat er sprake zal zijn van een goed woon- en leefklimaat.
Het plan voor deze nieuwe wijk in Badhoevedorp maakt onderdeel uit van de plancapaciteit
(woningen opgenomen in woningbouwplannen) van de provincie Noord-Holland. Om, ondanks
planuitval en vertraging, voldoende woningen te realiseren is de plancapaciteit binnen
een provincie vaak hoger dan de bruto nieuwbouwopgave (het aantal te realiseren woningen).
In de provincie Noord-Holland is de bruto nieuwbouwopgave 183.600 (dit is tevens het
aandeel van de provincie Noord-Holland in de 900.000), de plancapaciteit betreft 246.000
woningen. Dat betekent dat de maatschappelijke opgave van het bouwen van 900.000 woningen
niet direct in gevaar komt als een project uitvalt of vertraging oploopt.
Vraag 7
Deze nieuwe wijk met 700 woningen in Badhoevedorp is niet de eerste woningbouwlocatie
die geen doorgang kan vinden vanwege Schiphol. Eerder stond Schiphol ook al de bouw
van meer dan 2.500 studentenwoningen in Amstelveen (Kronenburg) in de weg. Kunt u
aangeven hoe het staat met het ambtelijk overleg dat plaats vindt tussen het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) waarin de mogelijkheden worden verkend voor locaties in
de regio rond Schiphol, zoals u aangaf in uw antwoorden op de schriftelijke vragen
van de leden Boulakjar, Boucke en Podt van 14 juli 2022?
Antwoord 7
Er vindt ambtelijk overleg plaats tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zodra hier meer over
bekend is zal ik uw Kamer daarover informeren. In het kader van de NOVEX-aanpak is
het streven om in het derde kwartaal van dit jaar een ontwikkelperspectief te hebben
opgesteld voor de NOVEX-Schiphol.
Vraag 8
Kunt u de vragen apart van elkaar beantwoorden?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.