Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Geurts over het bericht 'Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland'
Vragen van het lid Geurts (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland» (ingezonden 18 januari 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 7 februari
            2023).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht van de NOS «Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland»1 en zou u op de belangrijkste bevindingen in dit nieuwsbericht willen reageren?
Antwoord 1
            
Ja, ik ben bekend met dat bericht. Rijkswaterstaat doet voortdurend onderzoek en monitort
               in het hele land alle tunnels, waaronder de tunnels die met de afzinkmethode zijn
               aangelegd. Daarbij worden de bewegingen van de tunnelelementen gemeten. Bij inspecties
               wordt vooral ingezet op het monitoren van de bekende faalmechanismen. Tot voor kort
               was er, bij de verdiepte toeritten aan weerszijden van de tunnel, geen bekend faalmechanisme
               en was er dus geen aanleiding om de toeritten naar de tunnels te monitoren.
            
In 2010 heeft er een calamiteit plaatsgevonden in de Vlaketunnel, waarbij eveneens
               het wegdek omhoog kwam. De oorzaak lag in de zoute grondwateromstandigheden en de
               hierdoor ontstane versnelde corrosie aan de trekankers. Gelet op de unieke omstandigheden
               bij de Vlaketunnel was er geen aanleiding om andere tunnels te onderzoeken.
            
Daarbij is in 2018, in het kader van de voorbereiding op de vervanging en renovatie
               opgave, onderzoek verricht naar de Heinenoordtunnel. Deze tunnel heeft een enigszins
               vergelijkbare constructie als de Prinses Margriettunnel. Er zijn destijds op 22 ankers
               trekproeven uitgevoerd. De ankers voldeden aan de gestelde normen. Ook dit onderzoek,
               bij eenzelfde soort tunnel, gaf dus geen aanleiding om op het punt van de trekankers
               een significante faalkans of onderliggend faalmechanisme te vermoeden.
            
Desondanks vond de calamiteit in de Prinses Margriettunnel juist plaats bij één van
               de toeritten, waar dus geen bestaand faalmechanisme bekend was en waar dus ook niet
               op werd gemonitord.
            
Om te kunnen concluderen wat de oorzaak was van deze calamiteit, is het noodzakelijk
               om nader onderzoek te doen. Pas daarna kunnen er mogelijk conclusies getrokken worden
               over het faalmechanisme bij de Prinses Margriettunnel alsook bij andere objecten.
               Dit onderzoek vindt nu plaats.
            
Op basis van dit onderzoek zal bepaald worden welke maatregelen er bij de Prinses
               Margriettunnel (en eventueel andere objecten) genomen zullen worden. Hierbij is het
               verstandig om ons te realiseren dat het testen van ankers een intensief werk is, waarbij
               de tunnels enkele dagen/ week afgesloten zullen moeten worden. Dit kan veel overlast
               met zich meebrengen. Om deze reden is het verstandig om eerst de conclusies van het
               onderzoek bij de Prinses Margriettunnel af te wachten.
            
Vraag 2
            
Deelt u de opvatting dat de genoemde tunnels met de oude constructie zo snel mogelijk
               geïnspecteerd zouden moeten worden? Zou u willen voorzien in een tijdpad waaruit duidelijk
               wordt wanneer deze tunnels uiterlijk zijn geïnspecteerd?
            
Antwoord 2
            
Rijkswaterstaat heeft een inspectieprogramma waar gestructureerd wordt gekeken naar
               de mogelijk faalmechanismen van objecten. Het doel hiervan is in eerste instantie
               om te voorkomen dat er onveilige situaties ontstaan (veilig stellen) en om daar waar
               nodig en mogelijk preventief te handelen om te voorkomen dat acuut ingrijpen nodig
               is. Tot op heden is er geen aanleiding geweest om dit ook voor tunneltoeritten te
               doen. Omdat de calamiteit bij de Prinses Margriettunnel juist wel in één van de tunneltoeritten
               heeft plaatsgevonden, wordt momenteel onderzoek gedaan naar het faalmechanisme dat
               er voor heeft gezorgd dat Rijkswaterstaat de A7 heeft moeten afsluiten. Zodra hier
               meer bekend over is, kan Rijkswaterstaat bepalen of en hoe tunneltoeritten gemonitord
               kunnen worden.
            
Vraag 3
            
Deelt u de opvatting dat de omschreven wijze van inspectie waarbij er door de tunnel
               wordt gelopen om te kijken of er drempels zijn ontstaan die kunnen wijzen op loslatende
               delen, niet afdoende is, in het bijzonder bij de genoemde tunnels? Zo ja, welke acties
               koppelt u aan die opvatting?
            
Antwoord 3
            
Tot op heden is er geen aanleiding geweest om tunnels op een andere manier te inspecteren.
               Enige jaren geleden is onderzoek uitgevoerd bij een soortgelijke tunnel waarbij geen
               faalmechanisme werd geconstateerd. Wel gaat Rijkswaterstaat verkennen of bijvoorbeeld
               via sensoren een eerdere voorwaarschuwing kan worden gegeven. Deze signaalsystemen
               worden ook gebruikt bij andere objecten zoals de Haringvlietbrug en de IJsselbruggen.
               Hiervoor is het nodig dat de oorzaak van de schade bij de Prinses Margriettunnel bekend
               is.
            
Vraag 4
            
Zou u in kaart willen brengen in welke gevallen de beschreven uitgebreide manier van
               inspectie, het blootleggen van de ankers en het verwijderen van het wegdek en het
               beton, noodzakelijk is?
            
Antwoord 4
            
Of de uitgebreide manier van inspectie moet plaatsvinden, is afhankelijk van de oorzaak
               van het faalmechanisme bij de Prinses Margriettunnel. Dat onderzoek loopt nu. Het
               onderzoek bij de Heinenoordtunnel uit 2018, bestaande uit trekproeven op ankers, is
               uitgevoerd in het kader van de voorbereiding op de vervanging en renovatie opgave.
               De ankers voldeden aan de gestelde normen.
            
Vraag 5
            
Zou u inzichtelijk willen maken in hoeverre en op welke plekken de genoemde mogelijke
               tussenoplossing, het plaatsen van sensoren die de bewegingen van de tunnel en de tunneltoeritten
               monitoren, effectief zou zou kunnen zijn?
            
Antwoord 5
            
Ook hiervoor geldt dat, om te beoordelen of het plaatsen van sensoren effectief is,
               het nodig is dat het onderzoeksrapport wordt afgerond waaruit blijkt wat de oorzaak
               van de faalmechanismen is. Zo kan Rijkswaterstaat de aandacht richten op die objecten
               die hiervoor in eerste instantie in aanmerking komen.
            
Vraag 6
            
Zou u ook andere mogelijke tussenoplossingen op een rij willen zetten?
Antwoord 6
            
Naast het mogelijk plaatsen van sensoren die de bewegingen van de tunnel en de tunneltoeritten
               monitoren, ziet Rijkswaterstaat op dit moment geen andere tussenoplossingen. Pas als
               de oorzaak bekend is, kunnen andere oplossingen in beeld komen. Ook dan pas is het
               mogelijk om een structurele oplossing in beeld te brengen.
            
Vraag 7
            
Zou u in het licht van het genoemde nieuwsbericht opnieuw willen ingaan op de recent
               door de fractie van het CDA ingediende vragen over deze problematiek?2
Antwoord 7
            
Het lid Van der Molen (CDA) heeft op 22 december jl. vragen ingediend naar aanleiding
               van het bericht «Bruggen, viaducten en nu een aquaduct dicht: dat kan geen toeval
               zijn, denken transporteurs». De vragen hadden betrekking op de ontstane overlast voor
               de weggebruikers en de omgeving en de inspanningen van Rijkswaterstaat om de A7 zo
               snel mogelijk (deels) open te kunnen stellen. Daarbij is benadrukt dat het vooralsnog
               om een incident gaat en dat het belangrijk is om eerst het onderzoek naar de oorzaak
               van de schade af te wachten voordat definitief herstel kan plaatsvinden en te bepalen
               welke vervolgstappen met betrekking tot het monitoren en inspecteren van dit type
               tunnels nodig zijn.
            
Vraag 8
            
Wat zijn de gevolgen voor de infrastructuur nu het kabinet op diverse plekken inzet
               op verhogen van grondwaterstanden in Nederland?
            
Antwoord 8
            
Voor elk besluit tot peilwijziging worden eerst de mogelijke gevolgen in en om het
               betreffende gebied in beeld gebracht, waaronder de effecten op de fundering van infrastructuur.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.