Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden van der Staaij, Bikker en Kuik over het bericht ‘Hulpverleners zien alarmerende groei probleemgedrag met online gokken’
Vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Bikker (ChristenUnie) en Kuik (CDA) aan de Minister voor Rechtsbescherming over het bericht «Hulpverleners zien alarmerende groei probleemgedrag met online gokken» (ingezonden 10 januari 2023).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) (ontvangen 3 februari 2023). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022-2023, nr. 1412.
Vraag 1
Bent u bekend met de inhoud van het bericht «Hulpverleners zien alarmerende groei
probleemgedrag met online gokken»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Erkent u dat met het kanaliseren van de online gokmarkt het aantal verslavingen is
gegroeid?
Antwoord 2
Er zijn momenteel nog geen betrouwbare cijfers beschikbaar om te kunnen beoordelen
wat de invloed van het openen van de online markt is op het aantal mensen met een
verslavingsproblematiek. Zoals ik aangaf in mijn laatste brief van 5 december 2022
zijn hiervoor de cijfers van het Landelijk Alcohol en Drugs Informatie Systeem (LADIS)
over het aantal mensen dat behandeld wordt voor kansspelverslaving een goede indicatie.2 Deze rapportage is naar verwachting in maart 2023 gereed. Daarnaast zal de Nationaal
Rapporteur Verslavingen (NRV) jaarlijks rapporteren over de ontwikkeling in en omvang
van de verslavingsproblematiek in Nederland, waaronder ook kansspelverslaving. Aanbevelingen
die zien op het voorkomen van kansspelverslaving, neem ik mee in mijn toekomstige
beleid voor verslavingspreventie.
Naast cijfers over mensen die in behandeling zijn voor kansspelverslaving, is van
belang om de hoeveelheid (problematische) spelers te meten. Dit geeft een completer
beeld, omdat niet alle mensen met een kansspelverslaving de stap zullen zetten om
zich te laten behandelen. Daarnaast duurt het enige tijd voordat verslavingen zich
manifesteren.
Daarom wil ik de ontwikkelingen over een langere tijd monitoren om de informatiepositie
te versterken en een betrouwbaar beeld te kunnen vormen. Om dit inzicht te vergaren
ben ik voornemens een periodieke monitor op te zetten, in aanvulling op de cijfers
van de Kansspelautoriteit (Ksa) en gegevens uit LADIS.3 Ik verwacht de eerste resultaten in het najaar van 2023 met uw Kamer te kunnen delen
en vervolgens uw Kamer jaarlijks te informeren.
Vraag 3
Erkent u dat het kanaliseren van de online gokmarkt niet alleen heeft gezorgd voor
het weghalen van consumenten bij illegale goksites, maar ook voor het aantrekken van
nieuwe gokkers en de kanalisatie derhalve een averechts effect heeft gehad?
Antwoord 3
De Wet Kansspelen op afstand (koa) heeft niet tot doelstelling om meer of minder gebruik
van het online aanbod te realiseren, wel het doorlopend tegengaan van illegaal aanbod.
Met het legaliseren en reguleren van de online kansspelmarkt is beoogd om spelers
een omgeving te bieden waar onder meer aandacht is voor verslavingspreventie als een
van de pijlers van het kansspelbeleid. Zoals ik aangaf in mijn brief van 5 december
2022 is niet precies inzichtelijk hoe groot het aantal spelers is dat op de illegale
markt speelt en in het verleden heeft gespeeld.4 Wel is duidelijk dat veel Nederlanders voor de opening van de markt al speelden bij
illegale aanbieders. Het is niet mogelijk om exact te meten hoeveel van deze spelers
nu zijn overgestapt naar een legale aanbieder en hoe dit aantal zich verhoudt tot
het totale aantal spelers. Zoals ik aangaf in mijn brief van 5 december 2022, kan
op basis van verschillende indicatoren worden geconcludeerd dat spelers het legale
aanbod weten te vinden.5
Vraag 4
Bent u met deze leden van mening dat bij het kanaliseren van de online gokmarkt onvoldoende
is geluisterd naar de alarmerende signalen van verslavingsexperts en te veel is vertrouwd
op de beloftes van de kansspelaanbieders?
Antwoord 4
Deze mening deel ik niet. Bij de totstandkoming van de wet is gebruik gemaakt van
wetenschappelijke inzichten op het gebied van onder andere verslavingspreventie om
de voorschriften voor aanbieders vorm te geven. De online kansspelmarkt en het toezicht
daarop zijn nog steeds in ontwikkeling. De grote hoeveelheid ongerichte reclame vanuit
aanbieders is mij niet ontgaan. Verslavingsexperts hebben hun zorgen daarover aangegeven
en deze zorgen deel ik. Daarom heb ik maatregelen getroffen om ongerichte reclame
te beperken.6 Daarnaast hebben de eerste ontwikkelingen in de kansspelmarkt duidelijk gemaakt dat
de voorschriften voor aanbieders aangescherpt moeten worden, waaronder de mogelijkheden
om speellimieten in te stellen. Om kansspelverslaving bij spelers tegen te gaan moet
voortdurend bijgestuurd worden. Om deze reden doet de Ksa onderzoek naar de invulling
van de zorgplicht door aanbieders.
Vraag 5
Wat gaat u doen aan gokbedrijven die niet ingrijpen wanneer spelers uit de bocht vliegen
en tienduizenden euro’s verspelen?
Antwoord 5
Volgens artikel 4a van de Wet op de Kansspelen zijn vergunde aanbieders verplicht
om maatregelen en voorzieningen te treffen die nodig zijn om verslaving aan de door
hen georganiseerde spelen zoveel mogelijk te voorkomen. Wanneer aanbieders signalen
zien dat speelgedrag risicovol wordt, dienen zij in te grijpen. Het is de verantwoordelijkheid
van de Kansspelautoriteit om hier toezicht op te houden en te handhaven wanneer nodig.
Zoals ik bij vraag 4 aangaf is de Kansspelautoriteit in dat kader een breed onderzoek
gestart. Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek zal ik samen met de Ksa
bezien waar en op welke wijze hardere grenzen gesteld moeten worden. De voorzitter
van de Kansspelautoriteit heeft in een interview met de Volkskrant van 10 januari
2023 al vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek geconstateerd dat er behoefte
is aan hardere grenzen.7 In dat licht werk ik op dit moment zoals toegezegd in mijn brief van 5 december,
al aan kaders voor een bovengrens bij speellimieten. Dit is een manier om buitensporig
speelgedrag te beperken. Ik kijk daarbij hoe het wettelijke uitgangspunt dat iemand
zelf limieten moet instellen in de praktijk werkt, met name bij kwetsbare spelers.
Daarnaast start ik een pilot in samenwerking met aanbieders en wetenschap om tot gedragsinterventies
te komen waardoor spelers lagere limieten instellen.
Vraag 6
Bent u bereid om bij wijzigingen in de wetgeving rondom online kansspelen de adviezen
van verslavingsexperts als leidend te beschouwen?
Antwoord 6
Voor mij is het effectueren van de drie kansspeldoelen, namelijk om consumenten te
beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en criminaliteit tegen te gaan, leidend
bij wijzigingen van wetgeving rondom online kansspelen. Daarbij is het belangrijk
om adviezen van verslavingsexperts mee te nemen, naast adviezen over uitvoerbaarheid
en handhaafbaarheid. Om deze reden is in 2022 het onderzoeksprogramma «Preventie van
kansspelverslaving» van start gegaan om een bijdrage te leveren aan de preventie en
behandeling van kansspelverslaving, gokgerelateerde schade en gokproblematiek door
nieuwe kennis te ontwikkelen en het gebruik ervan te stimuleren. Deze kennis wordt
gebruikt om meer zicht en grip te krijgen en het verslavingspreventiebeleid verder
vorm te geven.
Vraag 7
Bent u bekend met de werking van het uitsluitingenregister Cruks waardoor het voor
gebruikers mogelijk is om een speelverbod in te stellen?
Antwoord 7
Ja.
Vraag 8
Bent u bekend met de mogelijkheid dat gebruikers het speelverbod van 6 maanden, binnen
6 maanden, zelf weer uitzetten waardoor het speelverbod voor «zwakke» gebruikers geen
effect zal hebben?
Antwoord 8
De wet verbiedt de Kansspelautoriteit om een inschrijving ongedaan te maken als er
nog geen zes maanden voorbij zijn sinds de inschrijving.8 Bij Cruks uitschrijven is gedurende de eerste zes maanden niet mogelijk omdat dit
juist zou indruisen tegen het principe van Cruks als ondersteuning bij het onderdrukken
van de neiging om weer te gokken.
Vraag 9
Bent u bereid om met verslavingsexperts naar het uitsluitingenregister Cruks te kijken
en daarbij de duur en de beperkingen van het speelverbod mee te nemen?
Antwoord 9
De Ksa is momenteel bezig met een herontwerp van Cruks om het systeem gebruiksvriendelijker
en toegankelijker te maken. Hiervoor neemt de Ksa de visie van verslavingsexperts
mee in het ontwikkelingsproces om tot een verbeterd en effectiever systeem te komen.
Zo wordt bijvoorbeeld niet alleen het gemak waarmee een speler zich kan inschrijven
verbeterd, maar wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om in het uitschrijvingsproces
van spelers die meer dan zes maanden in Cruks staan, een verplichte bezinningsperiode
in te bouwen. Het nieuwe systeem wordt naar verwachting in april 2023 in de praktijk
gebracht. Vervolgens zal het vernieuwde systeem middels een gerichte campagne onder
de aandacht van spelers worden gebracht. De resultaten van het verbeterde Cruks systeem
volg ik op de voet.
Antwoord 10
Kunt u aangeven wanneer het verbod op gokreclames geëffectueerd zal zijn?
Antwoord 10
Op 2 januari 2023 heeft de afdeling advisering van de Raad van State het advies over
het reclameverbod gepubliceerd. Dit advies wordt momenteel verwerkt, waarbij ik mij
inzet voor zo spoedig mogelijke publicatie van het besluit.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.