Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kwint, Alkaya en Van der Plas over het bericht dat sluiting dreigt voor groen vmbo in Noord-Brabant wegens nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer
Vragen van de leden Kwint, Alkaya (beiden SP) en Van der Plas (BBB) aan de Ministers voor Primair en Voortgezet Onderwijs en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat sluiting dreigt voor groen vmbo in Noord-Brabant wegens nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer (ingezonden 2 december 2022).
Antwoord van Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs), mede namens de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 1 februari 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2022–2023, nr. 1096.
Vraag 1
Wat vindt u ervan dat het Curio prinsentuin Andel – een school voor groen vmbo – dreigt
te moeten sluiten, omdat scholierenbussen naar deze school mogelijk verdwijnen vanwege
een nieuwe aanbesteding voor openbaar vervoer door de provincie Noord-Brabant?1, 2
Antwoord 1
De provincie is als concessieverlener verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van
deze school. In aanloop naar de nieuwe OV-concessie van West-Brabant 2025–2035 heeft
de provincie een ontwerp Programma van Eisen (PvE) gepubliceerd. Ik begrijp dat leraren,
leerlingen en hun ouders zich zorgen maken over de bereikbaarheid van het Curio Prinsentuin
Andel. De provincie Noord-Brabant is hiervan op de hoogte. De provincie laat weten
dat het ontwerp PvE voorziet in een aantal eisen die de OV-bereikbaarheid van het
Curio Prinsentuin in Andel voor leerlingen waarborgen. Het kabinet vertrouwt op de
kennis en kunde van de beoordeling van deze waarborgen door de verantwoordelijke partij:
de provincie. Op basis van deze gegevens is de conclusie dat de school in Andel dreigt
te moeten sluiten vanwege de nieuwe aanbesteding, voorbarig. Beëindiging van de bekostiging
van een school door het Ministerie van Onderwijs komt aan de orde, indien het aantal
leerlingen op alle vestigingen van een school gedurende drie achtereenvolgende jaren
lager is dan de opheffingsnorm. Dat is bij het Curio Prinsentuin Andel nu niet aan
de orde en er is op dit moment geen aanleiding voor, aangezien de provincie aangeeft
de bereikbaarheid van de school te waarborgen met de eisen in het PvE.
Vraag 2
Bent u het eens dat het onwenselijk is dat toegankelijkheid tot groen onderwijs in
deze regio in gevaar komt als deze school verdwijnt? Zo ja, wat kunt u voor deze school
en leerlingen betekenen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Zie mijn antwoord op de eerste vraag. Uit het ontwerp van het PvE van de provincie
Noord-Brabant blijkt dat Curio Prinsentuin Andel bereikbaar zal blijven voor leerlingen.
Op basis van dit ontwerp en de huidige stand van zaken is het voorbarig om uit te
gaan van een dreigende sluiting van de school.
Vraag 3
Wat betekent de mogelijke sluiting van deze school voor het aanbod van onderwijs voor
leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben? Acht u het wenselijk dat deze leerlingen
hun vertrouwde school wellicht moeten gaan verlaten en opnieuw moeten starten op een
andere school?
Antwoord 3
In mijn antwoord op de eerste vraag heb ik aangegeven dat de conclusie dat de school
moet sluiten, voorbarig is. Over het sluiten van een school, meer in zijn algemeenheid,
kan ik zeggen dat dit een zorgvuldig proces zou zijn waarin de school samen met leerlingen
en ouders op zoek gaat naar een nieuwe school die past bij de leerlingen. Daarbij
wordt rekening gehouden met allerlei factoren, waaronder extra ondersteuning die een
leerling nodig heeft.
Vraag 4
Wat zegt u tegen de leraren, ouders en leerlingen die nu in onzekerheid zitten over
het voortbestaan van hun school vanwege een aanbesteding door de provincie? Welke
oplossingen ziet u?
Antwoord 4
Uiteraard heb ik begrip voor de zorgen van leraren, ouders en leerlingen. Zoals ik
in mijn eerste antwoord heb aangegeven, is het voorbarig om op basis van het huidige
PvE-ontwerp op dit moment uit te gaan van een dreigende sluiting van het Curio Prinsentuin
Andel. Mocht een school moeten sluiten om deze reden, dan betreur ik dat. Ik vertrouw
op de verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Brabant om keuzes te maken die in
het belang zijn van alle leerlingen.
Vraag 5
Bent u het eens dat de privatisering van het openbaar vervoer heeft geleid tot verschraling
van het aanbod voor passagiers en dit zeer onwenselijk is? Zo ja, waarom houdt u dit
in stand? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Ons OV-stelsel kent een goede balans waarbij vervoerders door middel van concurrentie
geprikkeld worden tot klantgerichtheid en een op vraag afgestemd aanbod. In de normale
situatie zorgde dit voor groei in de reizigersaantallen, maar ook in de reizigerswaardering
voor het product. Door de coronapandemie is deze balans tijdelijk deels verstoord,
maar er wordt hard gewerkt om terug te keren naar de oorspronkelijke situatie met
de goed functioneerde publiek-private balans. De Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat ziet dan ook geen reden om nu aanpassingen aan dit systeem te doen.
Vraag 6
Bent u bereid in gesprek te gaan met de provincie Noord-Brabant met als doel de scholierenlijnen
naar Curio prinsentuin in Andel en andere soortgelijke gevallen in stand te houden,
zodat leerlingen naar hun vertrouwde school kunnen blijven gaan?
Antwoord 6
Aangezien zowel gemeenten als de provincie hun eigen democratisch verkozen controles
hebben past de regering hier terughoudendheid. Het is aan de decentrale overheden
en vervoerders om hun eigen afwegingen te maken voor een goede regionale dienstregeling.
Aanpassingen in het aanbod stemmen zij vervolgens af met de gemeenten in het concessiegebied,
waarbij de (regionale) reizigersorganisaties adviesrecht hebben. Deze manier van werken
past bij de decentralisatie van het stads- en streekvervoer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Mede namens
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.