Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dekker-Abdulaziz over het bericht 'Elon Musk daalt op zijn Twitter steeds dieper af in het konijnenhol'
Vragen van het lid Dekker-Abdulaziz (D66) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Elon Musk daalt op zijn Twitter steeds dieper af in het konijnenhol» (ingezonden 19 december 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van Huffelen (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 26 januari 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Elon Musk daalt op zijn Twitter steeds dieper af in
het konijnenhol»1?
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Bent u ook bekend met het feit dat Elon Musk de helft van het medewerkersbestand,
waaronder veel moderatoren en technische medewerkers, heeft ontslagen?
Antwoord 2
Ja
Vraag 3
Bent u bereid om na te gaan hoeveel er geadverteerd wordt door de rijksoverheid op
verschillende sociale media, en hoeveel dit jaarlijks kost?
Antwoord 3
Ja. De dienst publiek en communicatie (DPC) voert de inkoop namens de rijksoverheid
uit. Het totale budget voor 2022 was ca 13,5 mln. euro.
Vraag 4
Is er een verandering geweest voor de rijksoverheid in de dienstverlening van Twitter
en het bereik en de effectiviteit van advertenties op Twitter sinds de overname door
Elon Musk? Zo ja, hoe verstandig is het dan om nog op Twitter te adverteren?
Antwoord 4
Nee, dit heeft geen effect gehad op de dienstverlening. Ook niet op het bereik en
de effectiviteit van advertenties. Zoals gebruikelijk bij het adverteren in algemene
zin, wordt ook bij Twitter op basis van effectief bereik geadverteerd en afgerekend.
Vraag 5
Bent u bekend met berichten over toegenomen haatzaaien, homofobie, racisme en antisemitisme2 op Twitter na de overname door Elon Musk en afgenomen moderatie3?
Antwoord 5
Ja, ik ken deze berichten.
Vraag 6
Acht u het wenselijk dat de rijksoverheid adverteert op een platform waarop haatzaaien,
homofobie, racisme en antisemitisme sterk zijn toegenomen en buiten schot blijven
door gebrekkige moderatie? Zo ja, waarom? Zo nee, bent u bereid te stoppen met het
adverteren op Twitter?
Antwoord 6
Individuele departementen en andere overheidsorganisaties wegen zelf af of zij adverteren
op social media en zo ja, welke. Er bestaat hiervoor geen rijksbreed beleid. DPC voert
momenteel een verkenning uit bij departementen of aanvullende regelgeving t.a.v. het
adverteren op sociale media gewenst is en op welke wijze deze dan gestalte kan krijgen.
Het is van belang dat mensenrechten en democratische waarden door online platforms
worden gewaarborgd, en dat platforms als Twitter hierover verantwoording afleggen.
Onder artikel 34 en 35 van de nieuwe Digitale Dienstenverordening die dit jaar voor
online platforms in werking treedt zullen platforms met meer dan 45 miljoen gebruikers
in de EU de impact van hun dienstverlening op fundamentele rechten, waaronder vrijheid
van de pers, het publieke debat en non-discriminatie in kaart moeten brengen en passende
maatregelen moeten nemen om deze te beschermen. Met 61,9 miljoen gebruikers in de
EU eind 2022 ziet het er naar uit dat Twitter aan deze wettelijke verplichting moet
gaan voldoen en anders boetes moet betalen. De Europese Commissie houdt hier toezicht
op. Het is heel goed dat alle zeer grote online platforms nog dit jaar aan deze regels
zullen moeten voldoen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.