Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over het bericht over het ontbreken van een rolstoelbrug.
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Drie maanden niet naar het werk door ontbreken rolstoelbrug: «De aangeboden oplossing is prijzig»» (ingezonden 9 december 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 23 december
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Drie maanden niet naar het werk door ontbreken rolstoelbrug:
«De aangeboden oplossing is prijzig»»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het bericht
Vraag 2
Klopt het dat op perron 5 van station Ede-Wageningen geen rolstoelbrug aanwezig is?
Antwoord 2
Op station Ede-Wageningen is er inderdaad sprake geweest van het ontbreken van een
rolstoelbrug op perron 5. Bij de plaatsing van een rolstoelbrug dient een veiligheidsprocedure
gevolgd te worden. Recent heeft er een verbouwing plaatsgevonden op dit station. Vanwege
de verbouwing diende de veiligheidsinformatie van station Ede-Wageningen geactualiseerd
te worden. Dit heeft tijd in beslag genomen waardoor de plaatsing van de rolstoelbrug
langer dan normaal heeft geduurd.
Vraag 3
Klopt het dat het nog tot de opening van het nieuwe station in 2024 gaat duren voor
er wel een rolstoelbrug op dit perron geplaatst zal worden?
Antwoord 3
Sinds 15 december 2022 is er weer een reisassistentiemiddel beschikbaar op perron 5
waardoor er weer reisassistentie van en naar dit perron aangeboden kan worden.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de ontstane situatie?
Antwoord 4
Ik vind het vervelend dat klanten die reizen met reisassistentie een aantal maanden
geen gebruik konden maken van reisassistentie van en naar perron 5 in Ede-Wageningen.
Tegelijkertijd heb ik ook begrip voor de zorgvuldige procedures van ProRail voor de
(transfer)veiligheid. In de periode dat er geen reisassistentie kon worden geboden
op perron 5 van station Ede-Wageningen bood NS Klantenservice de reizigers die hiermee
te maken kregen een alternatief aan. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van
de reiziger ging het om omreizen via een ander perron op Ede-Wageningen, vertrekken
vanaf een station in de buurt of de inzet van een (rolstoel)taxi van of naar het dichtstbijzijnde
logische opstapstation.
Vraag 5
Hoe verhoudt het ontbreken van deze rolstoelbrug zich tot de inzet en ambitie die
voortvloeien uit het recent gesloten Bestuursakkoord Toegankelijk Openbaar Vervoer
(OV) 2022–2023?
Antwoord 5
Ik vind het belangrijk dat mensen met een beperking kunnen reizen met het OV. Met
het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer zet ik, samen met de sector,
stappen om het OV de komende jaren toegankelijker te maken. Natuurlijk moet elke voorziening
ook veilig zijn. Soms staan deze zaken met elkaar op gespannen voet en moeten er alternatieven
worden aangeboden om de reis veilig te kunnen maken. Ik zie in de sector een gezamenlijke
motivatie om het reizen met het OV toegankelijker te maken. NS en ProRail vervullen
in dezen een actieve rol.
Vraag 6
Hoe beoordeelt u de constatering dat er meermaals contact met de NS is geweest over
het ontbreken van de rolstoelbrug, maar dat dit niet tot concrete actie heeft geleid?
Vindt u dat dergelijke klachten beter opgevolgd zouden moeten worden? Hoe kan dit
concreet vorm gegeven worden?
Antwoord 6
Ik vind het belangrijk dat NS en elke andere partij adequaat reageren op vragen van
klanten en samen met hen op zoek gaat naar oplossingen. Daarover heb ik met NS ook
afspraken gemaakt. NS heeft de situatie inmiddels opgelost waardoor perron 5 weer
rolstoeltoegankelijk is.
Vraag 7
Wat is de reden dat de rolstoelbrug niet tussen perrons verplaatst kan of mag worden?
Antwoord 7
Het verplaatsen van een brug naar een ander perron kent mogelijke veiligheidsrisico’s,
waarbij gedacht kan worden aan de beschikbare ruimte in de liften en de risico’s voor
medewerkers en passanten die samenhangen met het verplaatsen van de brug over grotere
afstanden door een mogelijk druk station.
Vraag 8
Hoe beoordeelt u de door NS geboden «oplossing» om een «taxi naar station Arnhem of
station Veenendaal-De Klomp te rijden en vandaar naar Den Haag te sporen», wat resulteert
in 6,5 tot 7 uur reistijd? Deelt u de mening dat dit geen daadwerkelijke oplossing
voor het ontstane probleem is?
Antwoord 8
Zoals ik bij vraag 4 opmerkte, bood NS Klantenservice in overleg met de klant een
aantal alternatieve reisopties aan. Deze opties kunnen uiteraard tot extra reistijd
leiden en ongemak voor de klant veroorzaken. In de praktijk wordt door de betrokkenen
ingezet op het zo kort mogelijk houden van de periodes waarin de genoemde maatregelen
getroffen moeten worden. Overigens herkent NS de gestelde extra reistijd tot 6,5 tot
7 uur niet.
Vraag 9
Deelt u de mening dat deze situatie op station Ede-Wageningen onwenselijk is en wilt
u zich inspannen om deze situatie zo spoedig mogelijk te beëindigen? Hoe gaat u dat
doen? Op welke termijn is dit te realiseren?
Antwoord 9
Per 11 december 2022 biedt NS op 220 stations op het Hoofdrailnet reisassistentie
aan. Dat is 89% van alle stations waar NS halteert. Op al deze stations zijn reisassistentiemiddelen
beschikbaar met uitzondering van de stations Bovenkarspel-Grootebroek en Hoogkarspel.
Voor deze stations heeft ProRail vastgesteld dat het perron op deze stations te smal
is om deze reisassistentiemiddelen veilig te kunnen plaatsen. In overleg met NS, het
Ministerie van IenW, de consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen
Openbaar Vervoer (Locov) en belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen
is voor die stations daarom besloten om alleen reisassistentie aan te bieden aan reizigers
die geen brug nodig hebben bij het in en uit de trein stappen. Denk hierbij aan reizigers
met een visuele beperking die reisassistentie aanvragen in het kader van routegeleiding
door het station of mensen met een rollator of stok. In december 2023 krijgen de laatste
stations op het Hoofdrailnet waar NS halteert en waar de perronsituatie dit toelaat
en waar ProRail de perrons en de route tussen de perrons drempelvrij bereikbaar heeft
gemaakt met liften of hellingbanen, NS-Reisassistentie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.