Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boucke over het bericht ‘Krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland’
Vragen van het lid Boucke (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Minister: krimp Schiphol niet haalbaar, voorlopig meer vluchten dan gepland» (ingezonden 14 december 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 december
2022).
Vraag 1
Hoe waardeert u het feit dat omwonenden en de Kamer uit nieuwsbronnen moeten vernemen
dat het doel om in het winterseizoen van 2023/2024 de capaciteitsdeclaratie van 440.000
tot uiting te brengen, zoals gesteld de Hoofdlijnenbrief, niet behaald wordt?1 Waarom heeft u er niet voor gekozen om deze belangrijke en voor het verdere debat
relevante informatie per brief naar de Kamer te communiceren?2
Antwoord 1
In het aangehaalde artikel van het Parool wordt ingegaan op het interview dat is gegeven
aan Luchtvaartnieuws. Dit interview bevat geen nieuwe informatie, slechts feiten die
reeds eerder tijdens het Schriftelijk Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol3 en het Commissiedebat Luchtvaart van 6 oktober jl. met de Kamer zijn gedeeld.
Zoals vermeld in de Hoofdlijnenbrief Schiphol4 en de beantwoording van het Schriftelijk Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol vereist
het kabinetsbesluit van 24 juni jl. zorgvuldige effectuering. Hiervoor worden drie
sporen gevolgd: (1) het beëindigen van anticiperend handhaven in combinatie met voorzetting
van strikt preferentieel baangebruik, (2) verankering van het maximaal aantal vliegtuigbewegingen
en (3) de ontwikkeling van een nieuw normenstelsel.
In de beantwoording van het Schriftelijk Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol is aangegeven
dat ernaar gestreefd wordt om het anticiperend handhaven per november 2023 te beëindigen
Hiermee wordt een reductie in het maximum aantal vliegtuigbewegingen bereikt. Het
vastleggen van het maximum aantal van 440.000 vliegtuigbewegingen is, met oog op de
te doorlopen balanced approach-procedure, per winterseizoen 2024/25 mogelijk.
Op 7 oktober jl. heeft een Regioforum Omgevingsraad Schiphol (ORS) plaatsgevonden
waarbij dit is besproken. Daarnaast is in diverse stakeholderbijeenkomsten ingegaan
op deze aanpak, onder andere tijdens een algemene informatiebijeenkomst op 15 november
jl.
Voor de huidige stand van zaken omtrent de effectuering van het kabinetsbesluit van
24 juni jl. wordt u verwezen naar de Derde Voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven
Schiphol, toegezonden aan de Tweede Kamer op 16 december 2022.
Vraag 2
Zijn omwonenden hierover geïnformeerd, alvorens u deze informatie in dit interview
hebt gedeeld? Zo nee, waarom niet? Kunt u zich voorstellen dat omwonenden rondom Schiphol
zich hierdoor aan de kant geschoven voelen en dat dit niet bijdraagt aan het herstel
van vertrouwen tussen bewoners, Schiphol en de overheid?
Antwoord 2
Omwonenden en andere stakeholders zijn op diverse momenten over de uitvoering en effectuering
van het kabinetsbesluit geïnformeerd. Zie verder het antwoord op vraag 1.
Vraag 3
Wat is het gevolg van de vertraging voor de geluidsoverlast die omwonenden ervaren
en uw doel om de leefomgevingskwaliteit te verbeteren?
Antwoord 3
Zoals eerder aan de Kamer aangegeven wordt met ingang van het winterseizoen 2023/2024
het anticiperend handhaven beëindigd. Dit zorgt voor een eerste reductie van het aantal
vliegtuigbewegingen op Schiphol. Zie verder het antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Hoe kan het dat u de afronding van de balanced approach nu inschat op 1 november 2024,
aangezien deze eerder was vastgesteld op negen maanden?5 Waaraan is de uitloop hiervan te wijten?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 5
Wat is concreet de tijdsplanning van het doorlopen van de balanced approach? Wanneer
start de openbare consulatie? Wanneer volgt de notificatieprocedure in de Europese
Unie? Bent u zich ervan bewust dat dit gehele proces niet langer mag duren dan één
jaar, aangezien er dan al een nieuw Actieplan Schiphol ingaat? Hoe gaat u ervoor zorgen
dat het proces niet meer vertraging op gaat lopen en voor 2024 klaar is?
Antwoord 5
Hiervoor verwijs ik naar het kopje «Voortgang balanced approach-procedure»in de Derde Voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol. Deze brief is
gelijktijdig op 16 december 2022 aan de Kamer toegezonden.
Vraag 6
Hoe interfereert dit met het Actieplan Schiphol, dat de basis vormt van de balanced
approach, waarvan een nieuwe versie in 2024 zal moeten ingaan? Wanneer kan de Kamer
deze verwachten? Wat gaat u daarin opstellen? Worden 440.000 vliegbewegingen hier
in vastgelegd? Wat is het gevolg, indien de natuurvergunning stelt dat er nog minder
vliegtuigbewegingen mogelijk zijn?
Antwoord 6
Het ontwerp actieplan geluid Schiphol 2024–2029 wordt in het voorjaar van 2023 in
consultatie gebracht. Het voornemen is om het actieplan vervolgens in de zomer van
2023 definitief vast te stellen. In het actieplan staan het relevante beleid en de
maatregelen voor het beperken van de geluidbelasting als gevolg van het vliegverkeer
van en naar Schiphol. Het actieplan is een wettelijke verplichting.
Het actieplan is het middel waarmee een zo volledig mogelijk overzicht wordt gegeven
van het relevante beleid en de maatregelen die op dat moment bekend zijn. Het doel
is uiteindelijk het beperken van de geluidbelasting. Het kabinetsbesluit van 24 juni
jl., de uitwerking van de balanced approach-procedure en het proces rondom de natuurvergunning
worden betrokken bij het actieplan. Deze onderdelen worden eerst in de consultatieversie
opgenomen en later bij het vaststellen worden ze geactualiseerd op basis van de stand
van zaken op dat moment. Het actieplan is echter niet bepalend voor de inhoud of planning
van deze onderdelen. Ook de voortgang van de balanced approach is dus niet afhankelijk
van het actieplan. De Kamer wordt via de periodieke voortgangsbrieven Programma Omgeving
Luchthaven Schiphol geïnformeerd over de planning van de consultatie. Het vastgestelde
actieplan zal uiteraard aan de Kamer worden toegezonden.
Vraag 7
Wat is nu het verdere vervolgtraject, gezien u eerder aangaf om de 440.000 vliegbewegingen
in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vast te leggen in de loop van 2024?
Wat is hiervan het gevolg voor het LVB?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 8
Hoe verhoudt dit zich met de tijdelijke ministeriële regeling waarvan u aangaf deze
in te zetten, wanneer de wijziging van het LVB langer zou duren dan verwacht?
Antwoord 8
Het streven is de verankering van de 440.000 vliegtuigbewegingen in de loop van 2024
te effectueren middels een wijziging van het LVB. Zoals aangegeven in de beantwoording
van het Schriftelijk Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol wordt ervoor gekozen om het
maximaal aantal vliegtuigbewegingen tijdelijk in een ministeriële regeling vast te
leggen, in het geval dat de wijziging van het LVB langer duurt dan verwacht6. Hierbij is het van belang op te merken dat ook voor de tijdelijke vastlegging in
een ministeriële regeling, de balanced approach-procedure moet worden gevolgd. Dit
aangezien het gaat om een geluidgerelateerde exploitatiebeperking. Zie verder het
antwoord op vraag 1.
Vraag 9
Kunt u toezeggen dat u alsnog de ministeriële regeling inzet in de loop van 2024 nu
de balanced approach vertraagd is? Neemt u hierin de krimp van het aantal nachtvluchten
mee? Bent u het ermee eens dat dit een krimp van het aantal nachtvluchten naar rato
moet zijn?
Antwoord 9
Zie ook het antwoord op vraag 8. Er is geen sprake van verdere vertraging in de balanced
approach-procedure. Voor de nachtvluchten geldt dat het kabinet vasthoudt aan het
maximum van 29.000 nachtvluchten, conform het voornemen uit de Luchtvaartnota. Een
verdere reductie van het aantal nachtvluchten is mede afhankelijk van de opening en
ontwikkeling van Lelystad Airport, verdere ontwikkeling van Schiphol en de substitutie
van vliegverkeer door treinen. Dit is ook toegelicht in de beantwoording van het Schriftelijk
Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol7 en tijdens het Commissiedebat Luchtvaart van 6 oktober jl.
Vraag 10
Wat doet het uitstel van deze noodzakelijke krimp met de vergunningsaanvraag onder
de Wet natuurbescherming van Schiphol en de restopgave die hieruit voortkomt?
Antwoord 10
Schiphol is door het Ministerie van LNV gevraagd de vergunningaanvraag nog verder
aan te vullen op basis van het kabinetsbesluit van 24 juni jl. inzake het reduceren
van het aantal vliegtuigbewegingen tot 440.000. Een besluit op de vergunningaanvraag
kan pas worden genomen als alle daartoe benodigde informatie is aangeleverd. Het is
van belang dat Schiphol zo spoedig mogelijk over de vereiste natuurvergunning beschikt.
De Minister voor Natuur en Stikstof is in het kader van de Wet natuurbescherming het
bevoegd gezag voor de verlening van de natuurvergunning.
Vraag 11
Heeft deze vertraging gevolgen voor het proces omtrent het CO2-plafond, gezien u eerder aangaf dat door de aangekondigde krimp en het hoofdlijnenbesluit
van 24 juni jl. de context waarin het CO2-plafond bestudeerd wordt veranderd is? Zo ja, wat zijn deze gevolgen? Zo ja, kunt
u dan concreet beschrijven hoe u ervoor zorgt dat het CO2-plafond zo spoedig mogelijk in werking kan treden?
Antwoord 11
Dit is in de beantwoording van de Kamervragen omtrent de begrotingsbehandeling IenW
20238 reeds toegelicht: het kabinetsbesluit van 24 juni jl. verandert de context waarin
een CO2-plafond wordt bestudeerd. Het kost extra tijd om de effectenstudie te actualiseren
met deze informatie over Schiphol. Daarbij nemen we ook de laatste stand van zaken
van het Fit for 55-pakket en de uitkomsten van de 41e Algemene Vergadering van ICAO
mee. Kort na de jaarwisseling worden de effectenstudie, de actualisatie en de achterliggende
rapporten met de Kamer gedeeld, waaronder een juridische beoordeling. Het doel is
om in het eerste kwartaal van 2023 een principebesluit te nemen over de invoering
van dit plafond om de doelen voor het beperken van de CO2-uitstoot van de luchtvaart te borgen. De verwachting is dat de inwerkingtreding van
de regelgeving voor het CO2-plafond op zijn vroegst in 2025 zal kunnen plaatsvinden. Dit is ruim op tijd om de
eerste CO2-reductiedoelstelling (in 2030) te borgen.
Vraag 12
Kunt u de Kamer van alle informatie omtrent de vertraging van het krimpbesluit, de
concrete uitwerking van de balanced approach en de gevolgen hiervan per brief informeren
ruim voor het commissiedebat Luchtvaart op 25 januari 2023?
Antwoord 12
Voor een volledig overzicht wordt u verwezen naar de beantwoording van het Schriftelijk
Overleg Hoofdlijnenbrief Schiphol van 29 september jl. en de derde voortgangsbrief
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol van 16 december 2022.
Vraag 13
Kunt u deze vragen beantwoorden ruim voor dit debat?
Antwoord 13
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.