Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Wijngaarden, Brekelmans, Piri en Omtzigt over de podcast uitzending ‘Kim Lane Scheppele on Viktor Orbán’s Hungary’
Vragen van de leden Van Wijngaarden, Brekelmans (beiden VVD), Piri (PvdA) en Omtzigt (Omtzigt) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over de podcast uitzending «Kim Lane Scheppele on Viktor Orbán’s Hungary» (ingezonden 24 november 2022).
Antwoord van Minister Hoekstra (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 15 december 2022).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de podcast uitzending «Kim Lane Scheppele on Viktor Orbán’s Hungary»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Vindt u dat Hongarije op dit moment een democratische rechtsstaat is? Voldoet het
               aan alle basisvoorwaarden genoemd in artikel 2 van de Grondwet van de Europese Unie
               (EU)? En kunt u zowel voor een positief als een negatief antwoord op bovenstaande
               vraag toelichten hoe u tot die conclusie komt?
            
Antwoord 2
            
Nee, op dit moment niet. Zelfs de Hongaarse premier Orbán zegt dat Hongarije een «illiberal
               democracy» is. Freedom House, dat een jaarlijkse beoordeling geeft van hoe democratisch landen zijn, geeft Hongarije
               als enige EU-lidstaat het oordeel «partly free». Ook de Commissie wijst in haar jaarlijkse
               rechtsstaatsrapport op de ernstige rechtsstaatsproblematiek in Hongarije. Hongarije
               schendt fundamentele waarden genoemd onder artikel 2 van het EU Verdrag. Daarom is
               het van belang dat de Commissie alle beschikbare EU-instrumenten inzet om de problemen
               met de democratische rechtsstaat in Hongarije aan te pakken.
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat de ontwikkelingen ten aanzien van het verval van de Hongaarse
               rechtsstaat gevaarlijk zijn voor het functioneren van de EU? Zo ja, in welke opzicht(en)?
            
Antwoord 3
            
Respect voor de rechtsstaat in de Europese lidstaten is een fundamenteel uitgangspunt
               voor het functioneren van de Europese Unie, omdat het een randvoorwaarde is voor doeltreffende
               en uniforme toepassing van het EU-recht en voor het wederzijdse vertrouwen tussen
               de lidstaten. Dit geldt voor alle terreinen van Europese samenwerking; van strafrechtelijke
               samenwerking en klimaat tot de interne markt. Een Nederlandse ondernemer actief in
               Hongarije moet er bijvoorbeeld op kunnen vertrouwen bij een betalingsgeschil terecht
               te kunnen bij een onafhankelijke rechter in Hongarije. Zo zijn er tal van voorbeelden
               die laten zien hoe de rechtsstaatsproblematiek in een lidstaat de Europese samenwerking
               kan ondermijnen. Het is daarom noodzakelijk dat alle EU-lidstaten in lijn met principes
               van de EU handelen en gemaakte afspraken nakomen. Het kabinet blijft zich hier onverminderd
               voor inzetten.
            
Vraag 4
            
Hoeveel Russische diplomaten zijn er de afgelopen vier jaar door Hongarije uitgewezen
               en hoeveel Russische diplomaten zijn er de afgelopen vier jaar door andere EU-lidstaten
               uitgewezen?
            
Antwoord 4
            
Sinds 2018 heeft Hongarije geen uitzettingen van Russische diplomaten bekend gemaakt.
               In andere Europese landen zijn het afgelopen jaar in totaal ongeveer 400 Russische
               diplomaten uitgewezen.
            
Vraag 5
            
Klopt het dat het aantal geaccrediteerde Russische diplomaten de afgelopen jaren in
               Hongarije is toegenomen? Zijn er andere EU-lidstaten waar dat ook het geval is?2
Antwoord 5
            
Ja. Het kabinet is niet bekend met het precieze aantal Russische diplomaten in verschillende
               EU-hoofdsteden en houdt daar ook geen tellingen van bij.
            
Vraag 6
            
In welke EU-lidstaten is de International Investment Bank (IIB) actief?
Antwoord 6
            
Van de EU-lidstaten zijn Bulgarije, Roemenië, Slowakije, Tsjechië en Hongarije lid
               van de IIB, waarbij al deze landen behalve Hongarije hun terugtrekking hebben aangekondigd.
            
Vraag 7
            
Verwacht u dat de Europese activiteiten van de IIB zich vooral in Hongarije zullen
               concentreren nadat Roemenië, Slowakije, Bulgarije en Tsjechië hun voorgenomen terugtrekking
               uit de bank hebben afgerond?
            
Antwoord 7
            
Hoe de toekomst van de IIB, na terugtrekking van Roemenië, Slowakije, Bulgarije en
               Tsjechië, eruit ziet is onbekend. Mocht de IIB blijven voortbestaan, kan verwacht
               worden dat de Europese activiteiten zich in Hongarije zullen concentreren, als enig
               overgebleven Europees lid.
            
Vraag 8
            
Klopt het dat de IIB een instrument is voor de Russische staat om invloed in het buitenland
               te krijgen, en nauw verbonden is met de Russische inlichtingen- en veiligheidsdiensten,
               gezien onder meer dat de bankpresident Nikolay Kosov voormalig KGB-chef in Boedapest
               was?
            
Antwoord 8
            
Het kabinet stelt vast dat de IIB banden onderhoudt met de Russische staat, bijvoorbeeld
               via de Russische leden in de Raad van Bestuur, de Raad van Directeuren en de Managementraad
               van de IIB. Het is niet aan het kabinet om te speculeren over banden met Russische
               inlichtingendiensten.
            
Vraag 9
            
Hoeveel Russische medewerkers van de IIB hebben in Boedapest diplomatieke status?
Antwoord 9
            
Het Hongaarse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Handel heeft een publiek overzicht
               van diplomatieke accreditaties. Volgens dit Hongaarse overzicht is de plaatsvervangend
               voorzitter van de IIB geaccrediteerd. Hij heeft de Russische nationaliteit.
            
Vraag 10
            
Waarom staat de IIB niet op de sanctielijsten van de EU?
Antwoord 10
            
Voor het plaatsen van personen of entiteiten op een sanctielijst moet worden voldaan
               aan de daarvoor geldende listingscriteria, EU-eenheid en de doelstellingen van de
               sancties. Het gaat hierbij in het geval van Oekraïne bijvoorbeeld om een bijdrage
               van de persoon of entiteit aan de ondermijning van de soevereiniteit en onafhankelijkheid
               van Oekraïne of materiële of financiële steun aan of profijt van Russische besluitvormers
               die verantwoordelijk zijn voor de destabilisatie van Oekraïne. Wat betreft dit sanctieregime
               is het Kabinet voorstander van aanvullende sanctiemaatregelen, is hierover voortdurend
               in gesprek in EU-kader en levert hieraan een actieve bijdrage. Voor een eventuele
               listing dient juridisch onderbouwd te worden hoe de IIB hierbij betrokken is. Voor entiteiten
               is het effect een tegoedenbevriezing. In dit geval zou dit een impact hebben op verschillende
               EU lidstaten die lid zijn van de IIB.
            
Vraag 11
            
Hoeveel Oekraïense vluchtelingen vangt Hongarije op? Hoeveel bij mensen thuis en hoeveel
               bij de overheid? Hoe verhoudt dit aantal zich tot de bevolkingsomvang met de andere
               EU-lidstaten die grenzen aan Oekraïne, plus de drie Baltische Staten?
            
Antwoord 11
            
Op 21 november 2022 waren ca. 1.8 miljoen Oekraïners via Hongarije de EU binnen gereisd.
               Het is niet bekend hoeveel van hen in Hongarije zijn gebleven, aangezien verplaatsingen
               binnen het Schengengebied niet geregistreerd worden. Op 21 november jl. had Hongarije
               32.662 tijdelijke beschermingsstatussen aan Oekraïners toegekend. Daarnaast kent Oekraïne
               een relatief grote Hongaarse minderheid (ca. 150.000), waarvan veel mensen naast de
               Oekraïense ook over de Hongaarse nationaliteit beschikken. Het niet bekend hoeveel
               mensen uit deze groep zich momenteel in Hongarije bevinden. Op 21 november jl. werden
               1.656 personen in opvangcentra opgevangen. Het is niet bekend hoeveel Oekraïners bij
               mensen thuis worden opgevangen of in hun eigen levensonderhoud voorzien. Ook voor
               de buurlanden is het moeilijk exacte cijfers te geven, omdat ook daar niet bekend
               is hoeveel Oekraïners zijn doorgereisd of teruggekeerd, of welke niet geregistreerd
               zijn omdat ze geen tijdelijke beschermingsstatus of asiel hebben aangevraagd. Polen
               ving eind november ongeveer 1.3 miljoen geregistreerde vluchtelingen op. Slowakije
               vangt momenteel nog circa 70.000 Oekraïners op met tijdelijke beschermingsstatus.
               In Roemenië worden op dit moment rond de 94.000 Oekraïners opgevangen. Ook de Baltische
               staten hebben een groot aantal vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen, waarvan momenteel
               rond de 150.000 nog in deze landen verblijven.
            
Vraag 12
            
Hoe ondersteunt Hongarije Oekraïense vluchtelingen en hoe verhoudt dat zich tot de
               geboden ondersteuning in de hierboven genoemde landen?
            
Antwoord 12
            
Hongarije biedt, samen met ngo’s en UNHCR, o.a. opvang, onderwijs, zorg, voedsel en
               financiële ondersteuning. Ook de andere landen bieden de steun in samenwerking met
               NGO’s en de UNHCR. Polen, Roemenië, Slowakije en de Baltische staten bieden opvang,
               financiële ondersteuning, toegang tot sociale voorzieningen waaronder zorg, onderwijs
               en sociale ondersteuning, inclusief aandacht voor inzet op de arbeidsmarkt.
            
Vraag 13
            
Wat vindt u ervan dat Hongarije per 15 september Oekraïense vluchtelingen niet meer
               gratis op alle binnenlandse treinen (inclusief de verbindingen binnen de stad Boedapest)
               laat reizen, maar hoofdzakelijk op de verbindingen die vanaf de Hongaarse grens met
               Oekraïne en Roemenië via Boedapest doorvoeren naar de grens met Oostenrijk en Slowakije?3
Antwoord 13
            
Het is aan de afzonderlijke lidstaten om de opvang van vluchtelingen en daarbij behorende
               voorzieningen in het eigen land vorm te geven.
            
Vraag 14
            
Hoe verhoudt zich bovenstaande maatregel tot de geest van de tijdelijke beschermingsrichtlijn,
               waarbij het idee is dat alle lidstaten zich inspannen om Oekraïners zo goed mogelijk
               te helpen bij verblijf op hun eigen grondgebied?
            
Antwoord 14
            
Het is aan de afzonderlijke lidstaten om de opvang van vluchtelingen en daarbij behorende
               voorzieningen in het eigen land vorm te geven.
            
Vraag 15
            
Vindt u dat een krachtige en eensgezinde Europese aanpak van Rusland en steun aan
               Oekraïne nodig is als respons op de Russische aanval op Oekraïne?
            
Antwoord 15
            
Jazeker.
Vraag 16
            
Hoe beoordeelt u de Hongaarse rol bij deze aanpak?
Antwoord 16
            
Hongarije heeft de invasie veroordeeld en zich tot nu toe achter alle EU-sanctiepakketten
               tegen Rusland geschaard, maar laat tegelijkertijd ook zien in de praktijk niet altijd
               in de geest van het EU beleid ten aanzien van Rusland te handelen. Het belang van
               EU eenheid ten aanzien van Oekraïne en Rusland en stevig beleid waar alle EU lidstaten
               zich vervolgens in letter en geest aan houden, wordt door Nederland, vele andere lidstaten
               en de Commissie blijvend onderstreept.
            
Vraag 17
            
Legt de Hongaarse regering een relatie tussen uitbetaling van EU-subsidies en haar
               steun aan verlenging of aanscherping van sancties tegen Rusland? Zo ja, op welke manier?
            
Antwoord 17
            
De Hongaarse regering ontkent dat er een relatie is tussen uitbetaling van EU-subsidies
               en de Hongaarse steun voor sancties tegen Rusland.
            
Vraag 18
            
Heeft de nauwe band tussen de Hongaarse- en de Russische regering gevolgen voor de
               samenwerking met Hongarije binnen de NAVO en het Gemeenschappelijk Buitenlands- en
               Veiligheidsbeleid (GBVB) van de EU, waaronder de uitwisseling van (al dan niet geclassificeerde)
               informatie met Hongarije? Hoe schat u de veiligheidsaspecten in van de rechtsstatelijke
               problemen in Hongarije?
            
Antwoord 18
            
Binnen NAVO en EU-verband zijn er goede afspraken over veiligheidssamenwerking, waaronder
               over het uitwisselen van informatie. Dat levert ons veel op. Uiteraard bestaan er
               altijd risico’s bij een dergelijke samenwerking, waarbij niet gegarandeerd kan worden
               dat uitgewisselde informatie binnen de EU en/of NAVO niet met derden gedeeld wordt.
            
Vraag 19
            
Hoe beoordeelt u in algemene zin de rol van Hongarije in het buitenlands- en veiligheidsbeleid
               van de EU?
            
Antwoord 19
            
Hongarije maakt als EU-lidstaat onderdeel uit van het GBVB en heeft daarin net als
               alle lidstaten vetorecht op onderwerpen waar unanimiteitsbesluitvorming geldt. Hongarije
               heeft niet altijd dezelfde positie als andere lidstaten en laat dit vaak ook publiekelijk
               weten. Soms leidt dit tot het blokkeren van besluitvorming, maar in veel gevallen
               ook niet. Hoewel dit de beeldvorming over EU-eenheid in dergelijke gevallen geen goed
               doet, heeft de Hongaarse positie een effectief GBVB de afgelopen jaren in algemene
               zin niet in de weg gestaan, bijvoorbeeld door sancties binnen het mensenrechtensanctieregime
               aan te nemen, evenals de maatregelen naar aanleiding van de Russische agressie tegen
               Oekraïne sinds 24 februari.
            
Vraag 20
            
Bent u van mening dat alle EU-lidstaten lid zouden moeten zijn van European Public
               Prosecutor’s Office (EPPO)?
            
Antwoord 20
            
Het kabinet beschouwt het Europees Openbaar Ministerie (EOM) als een belangrijk instrument
               om de EU-begroting te beschermen tegen corruptie en fraude en is er voorstander van
               dat alle EU-lidstaten zich aansluiten bij het EOM. Het kabinet blijft lidstaten, inclusief
               Hongarije, in lijn met moties Sjoerdsma (Kamerstuk 21 501-02, nr. 2312 en Kamerstuk 21 501-02, nr. 2543) dan ook aansporen om deel te nemen aan het EOM. Het betreft echter een instrument
               van versterkte samenwerking, de keuze tot deelname is aan de lidstaten zelf.
            
Vraag 21
            
Indien ja op vraag 20, hoe kan Nederland zich inzetten om dit te bewerkstelligen?
Antwoord 21
            
Nederland roept lidstaten die nog niet zijn aangesloten bij het EOM in bilaterale
               contacten op zich aan te sluiten.
            
Vraag 22
            
Hoe heeft Nederland zich ingezet sinds 2012 (sinds de start van Viktor Orbán zijn
               premierschap van Hongarije) om het verval van de Hongaarse democratie tegen te gaan?
               Hoe zet Nederland zich nu in aangaande dit onderwerp?
            
Antwoord 22
            
Nederland heeft zorgen over de rechtsstaat in Hongarije consequent aangekaart, zowel
               in bilateraal als multilateraal verband. Nederland heeft de Commissie consequent opgeroepen
               het volledig beschikbare EU-instrumentarium in te zetten om de problemen in Hongarije
               en de schendingen van de EU-verdragen door Hongarije aan te pakken. Ook blijft Nederland
               het maatschappelijk middenveld in Hongarije dat zich inzet voor versterking van de
               rechtsstaat en naleving van mensenrechten, zowel politiek als financieel steunen.
            
Vraag 23
            
Welke stappen zou de EU kunnen zetten om de Hongaarse regering onder druk te zetten
               om het democratisch verval terug te draaien conform de normen van artikel 2 Verdrag
               betreffende de Europese Unie (VEU)?
            
Antwoord 23
            
De EU beschikt over een breed juridisch, financieel en politiek instrumentarium om
               de rechtsstatelijke problematiek in de Unie te adresseren. Middels de brief van 17 november
               2021 is uw Kamer een overzicht van het EU-rechtsstaatinstrumentarium toegegaan.4 Het kabinet zet zich er voor in dat deze instrumenten zo effectief en volledig mogelijk
               worden benut. Zo roept het kabinet de Commissie onder andere op om adequaat gebruik
               te maken van inbreukprocedures om de openstaande problemen inzake rechterlijke onafhankelijkheid
               te adresseren. Ook dringt het kabinet bij de Commissie aan om naleving af te dwingen
               van arresten van het EU Hof van Justitie, inclusief waar nodig het vorderen van geldelijke
               sanctie.
            
Vraag 24
            
Hoe oordeelt u over het ontbreken van garanties over het herstel van een onafhankelijke
               rechterlijke macht in de 17 hervormingen die Hongarije bereid is door te voeren om
               weer volledige uitbetaling van EU-subsidies onder het reguliere Meerjarig Financieel
               Kader (MFK) te krijgen?
            
Antwoord 24
            
Middels de brieven van 7 oktober 2022 en 30 november 2022 is uw Kamer geïnformeerd
               over het voorstel voor een Uitvoeringsbesluit maatregelen tegen Hongarije op grond
               van de MFK-rechtsstaatsverordening. Het kabinet licht in deze brieven toe dat de problematiek
               rondom de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht als zodanig geen onderdeel uitmaakt
               van de procedure tegen Hongarije op grond van de MFK-rechtsstaatverordening. In aanvulling
               op het zo volledig mogelijk benutten van de MFK-rechtsstaatsverordening dringt Nederland
               er om die reden bij de Commissie op aan om ook andere instrumenten in te zetten om
               Hongarije te bewegen hervormingen door te voeren op het gebied van rechtsstatelijkheid.
               Zo wordt Hongarije onder meer via mijlpalen in het Hongaarse herstelplan aangezet
               tot het doorvoeren van hervormingen op het gebied van de onafhankelijkheid van de
               rechterlijke macht als voorwaarde om middelen uit het EU-Herstelfonds te kunnen ontvangen
            
Vraag 25
            
Klopt het dat de Hongaarse regering wetten over onder meer hervormingen vaak pas kort
               voor de stemmingen publiceert? Hoe verhoudt zich dat tot adequate democratische controle
               en de mogelijkheid van burgers en maatschappelijke organisaties om input te leveren
               voor parlementaire debatten?
            
Antwoord 25
            
Dat klopt. In deze gevallen is er hierdoor onvoldoende ruimte gegeven voor de benodigde
               publieke consultaties.
            
Vraag 26, 27, 28 en 29
            
Wat vindt u van de aanhoudende juridische status van «noodtoestand» in Hongarije?
Vindt u dat er een gerechtvaardigde grond is voor het bestaan van deze noodtoestand?
Welke inperkingen zijn onderdeel van deze noodtoestand?
Hoe verhoudt zich het langjarig voortduren van een noodtoestand (waarbij de rechtvaardiging
               van Corona overgaat in de oorlog met Oekraïne) met de normen die in de EU gelden voor
               een democratische rechtsstaat?
            
Antwoord 26, 27, 28 en 29
            
Het is primair aan landen zelf te bepalen of er al dan niet een noodtoestand geldt
               en onder welke omstandigheden. Lidstaten dienen bij de vaststelling van dergelijke
               maatregelen echter wel te voldoen aan de vereisten van noodzakelijkheid, proportionaliteit,
               tijdelijkheid en rechterlijke controle en tevens de waarden van de Unie van artikel
               2 VEU, waaronder die van de democratie en de rechtsstaat, en internationale verdragsverplichtingen
               te respecteren. Nederland heeft, evenals de Commissie, zorgen geuit over de gevolgen
               van de voortdurende noodtoestand in Hongarije omdat het de regering in staat stelt
               per decreet te regeren en toegang tot informatie voor NGO’s en andere maatschappelijke
               organisaties beperkt is, met bijbehorende negatieve gevolgen voor het democratische
               proces.
            
Vraag 30 en 31
            
Vindt u dat EU-subsidies aan Hongarije moeten worden stopgezet indien blijkt dat een
               deel van EU-subsidies aan Hongarije in de zakken verdwijnt van Hongaarse oligarchen?
            
Indien nee op vraag 30, wanneer bent u wel van mening dat EU-subsidies aan Hongarije
               stopgezet dienen te worden?
            
Antwoord 30 en 31
            
Middels de brieven van 7 oktober 2022 en 30 november 2022 is uw Kamer geïnformeerd
               over het voorstel voor een Uitvoeringsbesluit maatregelen tegen Hongarije op grond
               van de MFK-rechtsstaatsverordening.
            
Vraag 32
            
Ziet u problemen voor de legitimiteit van het Europees Parlement, waaronder als medewetgever
               in EU-verband, als de Europese Parlementsverkiezingen in Hongarije niet vrij en eerlijk
               verlopen?
            
Antwoord 32
            
Voor de democratische legitimiteit van het Europees Parlement is het zaak dat Europese
               parlementsverkiezingen vrij en eerlijk verlopen in elk van de 27 EU-landen waar de
               Europese parlementsverkiezingen plaatsvinden. Als verkiezingen niet vrij en eerlijk
               verlopen in een van de lidstaten heeft dat gevolgen voor de democratische legitimiteit
               van de in die lidstaat te verdelen zetels van het Europees Parlement.
            
Vraag 33
            
Indien ja op vraag 32, hoe kunnen EU-instellingen zoals het Europees Parlement zelf,
               de Europese Commissie of specifiek Nederland ervoor zorgen dat de Europese verkiezingen
               in Hongarije vrij én eerlijk verlopen?
            
Antwoord 33
            
Het Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) van de OVSE heeft naar aanleiding van de parlementsverkiezingen van april
               jl. in Hongarije, waarbij ODIHR een volledige waarnemingsmissie uitvoerde, geconcludeerd
               dat de verkiezingen weliswaar vrij, maar niet eerlijk zijn verlopen. Daarbij heeft
               ODIHR heldere aanbevelingen gedaan, waarbij de Commissie, het Europees Parlement en
               ook Nederland Hongarije blijvend oproepen deze aanbevelingen te implementeren.
            
Vraag 34
            
Kijkend naar de neergang van de Hongaarse democratie, ziet u gevaren voor of gelijkenissen
               met andere democratieën?
            
Antwoord 34
            
Een sterke democratie met een goed functionerende rechtsstaat is nooit een gegeven.
               In ieder land kan het de verkeerde kant op gaan. Binnen de EU is het zaak aan alle
               EU-lidstaten om continue te blijven bezien waar de democratie versterkt kan en moet
               worden en zorgen te adresseren. Alle lidstaten hebben zich bij toetreding gecommitteerd
               aan de EU fundamentele waarden en dienen deze na te leven. Waar dit niet gebeurt en
               er schendingen van EU-verdragen plaatsvinden, is het primair aan de Commissie, als
               hoedster van de Verdragen, om op te treden.
            
Vraag 35
            
Hoe plausibel is het dat, afgezien van Polen, meer EU-lidstaten in de toekomst een
               dergelijk traject kunnen volgen van democratisch verval? Is de EU heden ten dage beter
               in staat om dergelijke trajecten vanaf het eerste moment te herkennen en te stoppen?
            
Antwoord 35
            
Zie antwoord op vraag 34. Het kabinet constateert hierbij dat het EU-instrumentarium
               om rechtsstatelijke problemen aan te pakken over de jaren is uitgebreid. In 2020 is
               de Commissie bijvoorbeeld gestart met de publicatie van het jaarlijkse rechtsstaatsrapport,
               waarin zij verslag doet van de rechtsstatelijke situatie in de EU als geheel en in
               de lidstaten afzonderlijk. Sinds 2022 omvat het jaarlijkse rechtsstaatsrapport tevens
               aanbevelingen per lidstaat. Het instrument draagt zo bij aan het preventief en structureel
               monitoren van de rechtsstaat in de Unie om zo in een vroeg stadium eventuele rechtsstatelijke
               problemen in de Unie te kunnen identificeren, te bespreken en gezamenlijk tot oplossingen
               te komen. Ook worden via mijlpalen in herstelplannen lidstaten aangezet tot het doorvoeren
               van hervormingen op het gebied van de rechtsstaat als voorwaarde om middelen uit het
               EU-Herstelfonds te kunnen ontvangen. Daar waar EU-lidstaten de rechtsstatelijke beginselen
               die in de EU-verdragen zijn neergelegd, schenden, is handhavend optreden geboden,
               bijvoorbeeld via inbreukprocedures. Ook is het in dit licht positief dat de Commissie
               voor het eerst over is gegaan tot de inzet van de MFK-rechtsstaatsverordening om een
               lidstaat te bewegen tot hervormingen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.