Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Houwelingen over een ‘speciale portal’ bij techbedrijven
Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over een «speciale portal» bij techbedrijven (ingezonden 4 november 2022).
Antwoord van Minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen
2 december 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met berichten dat de Biden regering een «speciale portal» bij techbedrijven
heeft voor het aangeven van desinformatie?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heeft de Nederlandse staat ook toegang tot een dergelijke speciale portal bij Twitter
(of Facebook of Instagram) voor het aangeven van desinformatie, misinformatie of nepnieuws
bij deze techbedrijven?
Antwoord 2
Het Ministerie van BZK heeft geen toegang tot een Content Request System zoals beschreven in de artikelen in de bijlagen. Wel heeft het Ministerie van BZK
de status van «trusted flagger» bij Meta, Google, Twitter, TikTok en Snapchat. Trusted
flaggers» meldingen worden door de genoemde sociale media platformen met prioriteit
behandeld. Deze trusted flagger status kunnen deze online platformen ook geven aan
andere overheidsorganisaties of NGO’s.2 Het Ministerie van BZK zet dit middel met grote terughoudendheid in en alleen rondom
verkiezingen: wanneer er een vermoeden bestaat van de verspreiding van des- of misinformatie
waarvan de inhoud als gevolg heeft dat de integriteit van het verkiezingsproces, een
vitaal onderdeel van de democratie, belemmering zou kunnen ondervinden. Of wanneer
een gemeente rondom verkiezingen een vraag had voor Meta en zelf geen gehoor kreeg.
De bedrijven waarbij een melding wordt gedaan maken hierbij hun eigen onafhankelijke
afweging of er sprake is van een overtreding van de gebruikersvoorwaarden en dus of
verwijdering, labelen of een andere actie gerechtvaardigd is. Het ministerie heeft
via deze kanalen geen bevoegdheid bepaalde content te laten verwijderen.
Voor meer informatie over deze status van «trusted flaggers» verwijs ik u naar de
beantwoording van de Kamervragen over de «escalatie kanalen» en het «desinformatieteam
BZK» naar aanleiding van een Wob-verzoek die u op 7 november 2022 aan de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft gesteld (Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2022–2023, nr. 914).
Vraag 3
Onderhoudt de Nederlandse staat contact met de bovengenoemde drie sociale mediabedrijven
en indien dit het geval is door wie en op welke manier (bijvoorbeeld telefonisch,
via mailverkeer) en waarom wordt dit contact onderhouden?
Antwoord 3
Ja. Het Ministerie van BZK houdt vanwege verschillende redenen contact met bovengenoemde
bedrijven. Dit contact kan zowel op ambtelijk als op ministerieel niveau plaatsvinden.
Het kan bestaan uit telefonisch contact, mailverkeer, of gesprekken in persoon. Zo
heeft de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 8 juni
2022 een kennismakingsgesprek gehad met vertegenwoordigers van Meta, waarover die
dag op Twitter publiekelijk is gecommuniceerd.3 In het kader van hoor en wederhoor is er contact met Meta over het DPIA traject Facebook
Pages4. Via de status van «trusted flagger» kan het ministerie contact op nemen met deze
bedrijven wanneer er een vermoeden bestaat van de verspreiding van des- of misinformatie
waarvan de inhoud als gevolg heeft dat het verkiezingsproces, een vitaal onderdeel
van de democratie, belemmering zou kunnen ondervinden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.