Amendement : Amendement van de leden Minhas en Van Ginneken over het verbeteren van de spoor- en perroncapaciteit van Meppel
36 200 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023
Nr. 49
AMENDEMENT VAN DE LEDEN MINHAS EN VAN GINNEKEN
Ontvangen 30 november 2022
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 12 Hoofdwegennet worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 35.000 (x € 1.000).
II
In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 35.000 (x € 1.000).
Toelichting
Dit amendement strekt ertoe om binnen het Mobiliteitsfonds € 35 miljoen euro beschikbaar
te stellen voor het verbeteren van de spoor- en perroncapaciteit van Meppel.
Het spoor tussen Zwolle en Meppel geldt vooralsnog als de enige verbinding tussen
het Noorden en de rest van Nederland. Deze spoorverbinding biedt dagelijks 75.000
reizigers de mogelijkheid om naar het Noorden of de rest van Nederland te reizen en
dit aantal zal naar verwachting enkel groeien. Bij verstoringen in de «flessenhals»
Zwolle-Meppel is het Noorden per spoor afgesloten van de rest van Nederland en als
zodanig onbereikbaar. Het gebeurt vaak dat er verstoringen optreden, gemiddeld maar
liefst negen uur per week.
Met dit amendement realiseren we € 35 miljoen voor de aanpak van dit knelpunt. Op
termijn is het wenselijk het hele knelpunt aan te pakken.
Met dit amendement wordt begrotingsartikel 13 Spoorwegen eenmalig opgehoogd met € 35
miljoen. Dekking voor dit amendement wordt gevonden door € 35 miljoen in mindering
te brengen op artikel 12.03 Hoofdwegennet (reservering Blankenburgverbinding en VIA15).
Minhas Van Ginneken
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B. Minhas, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
L.M. van Ginneken, Tweede Kamerlid