Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Sjoerdsma over het bericht ‘DPG Media lanceert Seamless ads’
Vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Sjoerdsma (beiden D66) aan de Staatssecretaris Cultuur en Media over het bericht «DPG Media lanceert Seamless ads» (ingezonden 7 oktober 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Uslu (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 18 november
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «DPG Media lanceert Seamless ads»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat DPG Media advertenties er straks laat uitzien als nieuwsberichten?
Antwoord 2
De advertentiemarkt innoveert; de lancering van seamless ads is hier een voorbeeld
van. De wijze waarop advertenties worden getoond, kan vragen oproepen als het gaat
om onderscheid tussen nieuwsberichten en advertenties.
Er bestaan (wettelijke) kaders waarbinnen mediabedrijven advertenties kunnen tonen;
uitgangspunt hierbij is om misleiding van de consument te voorkomen. Zoals omschreven
in het Burgerlijk Wetboek (o.a. art. 6:193f, 6:193g sub k en 3:15e lid2 en zoals opgenomen in de Nederlandse Reclame Code (o.a. artikel 7, 8 en3 moet reclame duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Misleiding door het gebruik van
redactionele inhoud in de media, waarvoor de adverteerder heeft betaald, om reclame
te maken voor een product, zonder dat dit duidelijk uit de inhoud of uit duidelijk
door de consument identificeerbare beelden of geluiden blijkt is niet toegestaan.
Hierop wordt toezicht gehouden door respectievelijk de ACM en de Reclame Code Commissie.
Bijkomend schrijft ook de CAO Uitgeverijbedrijf voor dat het uitgangspunt van de redactieformule
van een nieuwsblad moet zijn dat er «een voor lezers herkenbare scheiding wordt aangebracht
tussen nieuws enerzijds en advertenties, im'ers en «advertorials» anderzijds».
Het is aan nieuwsorganisaties zelf om te bepalen op welke wijze zij hun advertenties
aan de consument tonen, waarbij zij zich moeten verhouden tot de (wettelijke) kaders.
Een risico voor de consument om eventueel het onderscheid tussen nieuwsberichten en
advertenties te duiden is, ondanks regelgeving en toezicht, mogelijk aanwezig.
Vraag 3
Vindt u dat wanneer lezers moeilijk onderscheid kunnen maken tussen advertenties en
nieuws dit ten koste gaat van het vertrouwen in de journalistiek?
Antwoord 3
Het is van fundamenteel belang dat de consument advertenties van journalistieke inhoud
weet te onderscheiden. De introductie van seamless ads zou voor mogelijke vervaging
kunnen zorgen. Regelgeving, vanuit het Burgerlijk Wetboek en de Nederlandse Reclame
Code, en toezicht vanuit de ACM en Reclame Code Commissie dienen als waarborgen tot
een duidelijk onderscheid tussen inhoud en advertentie.
Vraag 4
Acht u een verplichting wenselijk voor media om advertenties als zodoende te laten
markeren en om het onmogelijk te maken om advertenties te vermommen als nieuwsartikelen?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, bestaan er (wettelijke) kaders waarbinnen
nieuwsbedrijven advertenties aan de consument kunnen tonen. De ACM en de Reclame Code
Commissie houden hier toezicht op. Seamless ads zijn een nieuw verschijnsel; we volgen
de ontwikkeling ervan. Op dit moment is er nog geen aanleiding tot aanvullende regelgeving.
Vraag 5
Bent u bereid om in gesprek te gaan met de Raad voor de Journalistiek over «Seamless
ads»?
Antwoord 5
De Raad voor de Journalistiek heeft een Leidraad vastgesteld aan de hand waarvan zij
klachten beoordelen. Deze Leidraad ziet op het werk van journalisten en redacties
en strekt zich niet uit tot het advertentiebeleid van nieuwsorganisaties. De Raad
heeft dan ook geen rol in het beoordelen van de wijze waarop nieuwsorganisaties omgaan
met «seamless ads». Deze rol ligt, zoals aangegeven bij vraag 2, bij de Reclame Code
Commissie en bij de ACM. Ik zal aan de Reclame Code Commissie vragen wat zij mogelijk
kunnen betekenen in relatie tot seamless ads. Dat zou kunnen in de vorm van signaleren
(zij kunnen melden als er klachten hierover binnenkomen) en mogelijk actief handelen
bij ongewenste praktijken met seamless ads.
Vraag 6
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk en afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 6
Vanwege het herstreces en uitzoekwerk, heeft de beantwoording langer op zich genomen.
De vragen zijn afzonderlijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.