Schriftelijke vragen : De Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 en de natuurvergunning voor dit groot onderhoud
Vragen van de leden Van Raan en Vestering (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Natuur en Stikstof over de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 en de natuurvergunning voor dit groot onderhoud (ingezonden 11 november 2022).
Vraag 1
Heeft Schiphol een natuurvergunning aangevraagd voor de stikstofuitstoot die veroorzaakt
zal worden met de werkzaamheden die genoemd zijn in de Tijdelijke regeling groot onderhoud
banenstelsel Schiphol 2023? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is deze ook afgegeven?
Vraag 2
Kunt u de aanvraag (en mogelijke beoordeling) delen met de Kamer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat, zeker nu de bouwvrijstelling is vervallen, voor deze activiteit
een passende beoordeling gemaakt moet worden, waaruit kan blijken dat deze een natuurvergunning
behoeft? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is deze passende beoordeling gemaakt en wat kwam
hier uit? Kunt u deze delen met de Kamer?
Vraag 4
Kunt u uitsluiten dat deze activiteiten significante negatieve effecten hebben op
een Natura 2000-gebied? Zo ja, op welke manier? Zo nee, hoe groot zijn die significante
negatieve effecten dan?
Vraag 5
Hoeveel stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden wordt er veroorzaakt (en op welke)
door de 5.600 vrachtwagenbewegingen die nodig zijn om het bestaande asfalt af te voeren?
Vraag 6
Hoeveel stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden wordt er veroorzaakt (en op welke)
door de 5.400 vrachtwagenbewegingen die nodig zijn om het nieuwe asfalt aan te voeren?
Vraag 7
Hoeveel stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden wordt er veroorzaakt (en op welke)
door de overige activiteiten die zullen plaatsvinden?
Vraag 8
Hoeveel stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden wordt er veroorzaakt (en op welke),
doordat het vliegverkeer op de andere banen tijdelijk toeneemt, omdat de baan waar
onderhoud aan plaatsvindt tijdelijk buiten gebruik wordt gesteld en dit op de andere
banen moet worden verwerkt?
Vraag 9
Deelt u de stelling dat de mogelijk lagere stikstofdepositie op het ene Natura 2000-gebied
(door buitenwerkingstelling van de baan) niet verrekend mag worden met de toegenomen
depositie op een ander gebied (door het toegenomen verkeer daar)? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u aangeven hoe is gekomen tot de aantallen van 5.400 en 5.600 vrachtwagenbewegingen
en hoe groot de post «onvoorzien» is?
Vraag 11
Hoe zien de berekeningen eruit waarmee is gekomen tot de antwoorden op de bovenstaande
vragen? Als u die niet kan laten zien, hoe kan de juistheid van de antwoorden dan
worden bepaald?
Vraag 12
Hoe groot acht u de kans op vertraging of gebrekkige uitvoering, gegeven het feit
dat de werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan plaatsvinden van 2 januari tot en met 19 april,
terwijl in de regeling ook wordt gemeld dat asfalt niet kan worden verwerkt bij temperaturen
onder de 10 graden Celsius?
Vraag 13
Hoe denkt u dat de optie van extra nachtwerk op dat punt ruimte in de planning kan
geven? Acht u het waarschijnlijk dat het in die periode 's nachts warmer is dan 10
graden?
Vraag 14
Kunt u aangeven waarom geen rekening is gehouden met een mogelijke uitloop van de
werkzaamheden, terwijl u zelf stelt: «Uit eerdere ervaringen met onderhoudswerkzaamheden
blijkt dat uitloop van de werkzaamheden een risico blijft»?1
Vraag 15
Wat als de regeling vervalt op 18 oktober en de werkzaamheden nog niet afgerond zijn?
Vraag 16
Heeft u een juridische risicoafweging gemaakt voor als het onderhoud niet door kan
gaan? Zo ja, kunt u deze juridische risicoafweging delen met de Kamer? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 17
Hoe verhoudt de aanpassing van de gebruiks- en geluidsregels zich tot de aanpassingen
die nodig zijn om de krimp naar 440.000 vliegbewegingen per jaar te regelen?
Vraag 18
Op welke wijze garandeert u dat er geen PFAS-/PFOS-houdende (of andersoortig vervuilde)
grond wordt afgevoerd, maar maximaal wordt ingezet op reiniging?
Vraag 19
Op welke wijze zal het asfalt verwerkt worden, aangezien verwacht kan worden dat dit
vervuild is en bekend is dat asfaltcentrales hun verwerkingsproces niet op orde hebben
waardoor ze veel te veel vervuilende stoffen uitstoten?2
Vraag 20
Bent u bereid om ervoor te zorgen dat, wanneer dit onderhoud plaatsvindt, dit niet
gaat leiden tot schade aan natuur, milieu of omwonenden? Zo ja, hoe?
Vraag 21
Waarom heeft u besloten om tijdens de werkzaamheden de regels aan te passen en niet
besloten de capaciteit van Schiphol te beperken?
Vraag 22
Welke voorbereidingen treft u om het aantal start- en landingsbanen op Schiphol te
reduceren?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
L. Vestering, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.