Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Esch en Van Raan over het milieuzorgsysteem van Tata Steel
Vragen van de leden Van Esch en Van Raan (beiden PvdD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het milieuzorgsysteem van Tata Steel (ingezonden 20 september 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 oktober
2022).
Inleiding:
Voorafgaand aan de beantwoording van uw vragen schets ik graag enige context over
de rollen en verantwoordelijkheden ten aanzien van het milieuzorgsysteem.
Stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Binnen het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-stelsel) ligt
het bevoegd gezag voor de meeste inrichtingen zoals bedoeld in de Wet milieubeheer
(bedrijven) bij gemeenten en provincies: zij zijn vergunningverlener, toezichthouder
en handhaver. Bedrijven zijn zelf primair verantwoordelijk voor de veiligheid en voor
naleving van de relevante wet- en regelgeving.
In de provincie Noord-Holland geldt dat de provincie Noord-Holland bevoegd gezag is
voor Tata Steel. De provincie Noord-Holland heeft de milieutaken voor deze bedrijven
belegd bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Deze omgevingsdienst voert de
VTH-taken voor de provincie Noord-Holland uit: ze houdt toezicht op Tata Steel en
treedt namens de provincie Noord-Holland op basis van mandaat handhavend op.
Op basis van de wet ben ik verantwoordelijk voor het VTH-stelsel als geheel. Dit houdt
in dat ik ervoor zorg dat de actoren binnen het VTH-stelsel in staat moeten zijn hun
wettelijke taken naar behoren uit te voeren. Ook heeft de Inspectie voor Leefomgeving
en Transport (ILT) een adviserende rol bij de verlening van omgevingsvergunningen
aan grote bedrijven. Als laatste houd ik toezicht op de uitvoering van de VTH-taken
op het terrein van milieu die aan de provincies zijn opgedragen in medebewind.
Vergunningvoorschriften milieuzorgsysteem
Op grond van de EU richtlijn industriële emissies (2010/75/EU) is Tata Steel verplicht
om te werken met BBT (best beschikbare technieken). Deze technieken hebben tot doel
om emissies en andere nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of, indien dat
niet mogelijk is, zoveel mogelijk te beperken. De BBT zijn vastgesteld door de Europese
Commissie in de «conclusies voor IJzer en Staal (2012/135/EU). Op basis van deze BBT
conclusies is het verplicht om een milieubeheersysteem ten uitvoer te leggen en na
te leven (artikel 1.1.1). De provincie Noord-Holland heeft deze verplichting omgezet
in een vergunningvoorschrift (0.1.13, behorende bij de revisievergunning, d.d. 16
januari 2007, met kenmerk: 2007-00001).
Ingevolge dit voorschrift dient Tata Steel IJmuiden als vergunninghouder te beschikken
over een gecertificeerd milieuzorgsysteem dat voldoet aan ISO 14001 of een door Gedeputeerde
Staten als gelijkwaardig goedgekeurde norm. Naar de letter van het voorschrift is
het voldoende indien Tata Steel IJmuiden beschikt over een dergelijk zorgsysteem.
ISO 14001 is de internationale norm met eisen voor een milieumanagementsysteem. Het
milieumanagementsysteem wordt gebruikt om een bij de organisatie passend milieubeleid
te ontwikkelen en de uitvoering ervan te borgen.
Een organisatie kan alleen worden gecertificeerd wanneer het milieumanagementsysteem
compleet is ingevoerd en waarvan de werking is bewezen. Tijdens het certificatieonderzoek
beoordeelt een certificatie instelling of alle elementen van het milieumanagementsysteem
daadwerkelijk volgens de norm zijn geïmplementeerd. Vervolgens wordt nagegaan of het
systeem ook in de praktijk functioneert. Een belangrijk aandachtspunt is daarbij de
naleving met de eisen uit wet- en regelgeving.
Uiteraard blijft het mogelijk dat een organisatie die eisen niet haalt. Daarom wordt
tijdens het certificatieonderzoek veel aandacht besteed aan de beoordeling van het
meet- en registratiesysteem, het controleren van eventuele overschrijdingen en de
werking van procedures voor het nemen van corrigerende maatregelen. In dat kader worden
ook de procedures beoordeeld voor de melding van overschrijdingen en incidenten aan
de overheid. De adequate werking van deze elementen van het milieumanagementsysteem
is een belangrijke voorwaarde voor certificering.
Handhavingbesluit milieuzorgsysteem
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft eerder, in reactie op een handhavingsverzoek,
een handhavingsbesluit genomen waarin is geconstateerd dat Tata Steel IJmuiden B.V.
over een volledige ISO-certificering beschikt voor al haar activiteiten, onderdelen
en werkeenheden. De certificerende instantie is British Standards Institution (BSI).
Er is aldus geen sprake van een overtreding van vergunningvoorschrift 0.1.13 behorend
bij de omgevingsvergunning.
Er is door belanghebbenden bezwaar gemaakt en vervolgens beroep aangetekend tegen
dit handhavingsbesluit. De zitting hiervoor moet nog plaatsvinden. Zolang de zaak
onder de rechter is, kan ik niet ingaan op vragen daarover.
Gelet op het voorgaande heeft mijn organisatie voor beantwoording van uw vragen informatie
opgehaald bij verschillende partijen: de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de
Stichting Coördinatie Certificatie Managementsystemen voor milieu en gezond en veilig
werken (SCCM), en de partij die het milieuzorgsysteem van Tata Steel heeft gecertificeerd:
British Standards Institution (BSI).
Vraag 1
Kunt u zich herinneren dat de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat u
heeft verzocht het milieuzorgsysteem van Tata Steel te delen met de Kamer en dat Tata
Steel hierop heeft aangegeven dat het milieuzorgsysteem niet één document is, maar
een set aan o.a. maatregelen, overlegstructuren, plannen en controles en dat het milieuzorgsysteem
daarom niet als geheel kan worden gedeeld?1
Antwoord 1
Ja. Tata Steel heeft uw Kamer tevens aangeboden een technische briefing over het milieuzorgsysteem
te verzorgen. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld (Kamerstuk 28 089, nr. 213) is de ISO-certificering door Tata Steel actief openbaar gemaakt. U kunt het betreffende
certificaat hier vinden: https://www.tatasteeleurope.com/sites/default/files/IJmuiden%20ISO14001….
Vraag 2
Welke delen van het milieuzorgsysteem moeten, volgens de ISO14001:2015 certificering,
zijn vastgelegd op papier?
Antwoord 2
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met de Stichting
Coördinatie Certificatie Managementsystemen voor milieu en gezond en veilig werken
(SCCM).
SCCM geeft aan dat de ISO 14001:2015 norm vereist dat bepaalde onderdelen van het
milieumanagementsysteem moeten worden gedocumenteerd. Voor andere onderdelen kan de
organisatie zelf bepalen of documentatie nodig is. De organisatie kan zelf de wijze
van documentatie bepalen (op papier of digitaal). In de volgende tabel zijn de onderdelen
te vinden die in ieder geval gedocumenteerd moeten worden:
Art.
Documentatievereisten ISO 14001:2015
4.3
Toepassingsgebied.
5.2
Milieubeleid.
6.1.1
Bewijsmateriaal in de omvang nodig om vertrouwen te hebben dat de processen om maatregelen
te identificeren om risico’s en kansen op te pakken volgens planning worden uitgevoerd.
6.1.1
– Risico’s en kansen die moeten worden opgepakt.
– Proces(sen) dat (die) nodig is (zijn) in 6.1.1 tot en met 6.1.4, in de omvang die
nodig is om erop te kunnen vertrouwen dat ze volgens planning (6.1.4) worden uitgevoerd.
6.1.2
– Milieuaspecten en daaraan gerelateerde milieueffecten.
– Criteria voor het bepalen van belangrijke milieuaspecten.
– Belangrijke milieuaspecten.
6.1.3
Complianceverplichtingen.
6.2.1
Milieudoelstellingen.
7.2
Bewijzen van competenties.
7.4.1
Bewijzen van communicatie (passend bij de situatie).
7.5.1
Informatie die de organisatie nodig acht voor de doeltreffendheid van het milieumanagementsysteem.
8.1
Bewijsmateriaal in de omvang nodig om vertrouwen te hebben dat de processen voor operationele
planning en beheersing volgens planning zijn uitgevoerd.
8.2
Bewijsmateriaal in de omvang nodig om vertrouwen te hebben dat de processen voor het
voorbereid zijn en reageren op noodsituaties volgens planning worden uitgevoerd.
9.1.1
Bewijsmateriaal van de resultaten van het monitoren, meten, analyseren en evalueren.
9.1.2
Bewijsmateriaal van de resultaten van de compliance-evaluatie.
9.2.2
Bewijsmateriaal van de uitvoering van het auditprogramma en de auditresultaten.
9.3
Bewijsmateriaal van de resultaten van de directiebeoordeling.
10.1
Bewijsmateriaal van:
– de aard van de afwijkingen en de vervolgens genomen maatregelen;
– de resultaten van corrigerende maatregelen.
Vraag 3
Welke delen van het milieuzorgsysteem moeten, volgens de ISO14001:2015 certificering,
overlegbaar zijn aan belanghebbenden? Worden onder belanghebbenden ook omwonenden
verstaan?
Antwoord 3
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met SCCM.
SCCM geeft aan dat de in de volgende tabel genoemde onderdelen beschikbaar dienen
te zijn voor belanghebbenden.
Art.
Documentatie beschikbaar voor belanghebbenden ISO 14001:2015
4.3
Toepassingsgebied.
5.2
Milieubeleid.
Het milieubeleid wordt in de praktijk vaak een ‘milieubeleidsverklaring’ genoemd.
Het is een document waarin de directie de uitgangspunten voor het milieubeleid vastlegt.
Deze uitgangspunten vormen het kader voor het vaststellen van milieudoelstellingen.
Omwonenden worden volgens SCCM als belanghebbenden beschouwd.
Vraag 4
Klopt het dat Tata Steel, volgens de ISO14001:2015 certificering, in ieder geval verplicht
is om aan belanghebbenden te kunnen overleggen: de beschrijving van het toepassingsbereik
van het milieuzorgsysteem (par. 4.3 ISO14001:2015) en het milieubeleid (par. 5.2 ISO14001:2015)?2 Zo nee, hoe zit dit dan?
Antwoord 4
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met SCCM
en de certificerende instantie British Standards Institution (BSI). Zij geven aan
dat dit klopt.
Vraag 5
Klopt het dat wanneer Tata Steel omwonenden géén inzage geeft in de delen van het
milieuzorgsysteem waarvan het verplicht is deze aan belanghebbenden te kunnen overleggen,
Tata Steel in strijd handelt met zijn ISO14001:2015 certificering? Zo ja, wat zijn
de gevolgen voor een bedrijf wanneer er in strijd wordt gehandeld met zijn ISO14001:2015
certificering?
Antwoord 5
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met BSI.
BSI geeft aan dat indien een gecertificeerde organisatie niet voldoet aan de eisen
van de norm waarvoor de certificering is afgegeven, door de betrokken certificatie-instelling
normaliter een afwijking wordt vastgesteld. De gecertificeerde partij moet op die
afwijking reageren en beschrijven welke specifieke correcties en corrigerende maatregelen
hij heeft toegepast of van plan is toe te passen om de geconstateerde afwijkingen
binnen een bepaalde termijn weg te werken. Doet hij dit niet (of is de afwijking zo
ernstig dat dit onmiddellijk gerechtvaardigd is), dan wordt het certificaat geschorst
of ingetrokken. Dit geldt ook voor het al dan niet overleggen van de door de norm
vereiste delen van het milieuzorgsysteem aan belanghebbenden.
Vraag 6
Kunt u de documenten die betrekking hebben op de beschrijving van het toepassingsbereik
van het milieuzorgsysteem en het milieubeleid bij Tata Steel opvragen en naar de Kamer
sturen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Het certificaat waarop het toepassingsbereik staat vermeld, is openbaar toegankelijk
(Kamerstuk 28 089, nr. 213). Over het certificaat heeft mijn organisatie navraag gedaan bij BSI. BSI geeft aan
dat de entiteiten, locaties en activiteiten genoemd op alle bladzijden van het certificaat
onderdeel uitmaken van de reikwijdte van het certificaat. Alle benoemde bedrijfsonderdelen
en activiteiten vallen hiermee onder het ISO 14001 gecertificeerde managementsysteem.
Zoals ik in de inleiding aangaf, is door belanghebbenden beroep ingesteld tegen een
handhavingsbesluit waar het toepassingsbereik nader aan de orde is. Dit is op dit
moment onder de rechter.
Vraag 7 en 8
Kunt u alle documenten uit het milieuzorgsysteem die betrekking hebben op Kooksfabriek
2 bij Tata Steel opvragen en aan de Kamer sturen, met inbegrip van alle documenten
die op grond van de BBT-conclusies IJzer en Staal deel dienen uit te maken van een
milieuzorgsysteem? Zo nee, waarom niet?
Kunt u ervoor zorgen dat deze documenten zo volledig mogelijk zijn als het gaat om
het beleid, de doelstellingen, de rapportages, evaluaties en benchmarks voor wat betreft
het goede functioneren van de Kooksfabriek 2? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7 en 8
Nee. In navolging van de eerder verstuurde memo van Tata Steel (Kamerstuk 28 089, nr. 227), geeft ook SCCM aan dat het milieuzorgsysteem niet één op zichzelf staande set van
documenten en registraties is waar eenvoudig delen kunnen worden uitgehaald. De zaken
die op basis van de ISO 14001-norm geregeld moeten worden inclusief de op schrift
gestelde documenten uit tabel 2, zijn over het algemeen geïntegreerd in de totale
bedrijfsvoering.
Gelet op mijn eigen rol en positie, zoals aangegeven in de inleiding, heb ook geen
wettelijke bevoegdheden om – voor zover dat überhaupt kan – de relevante delen uit
het milieuzorgsysteem te vorderen. Ik kan alleen vragen of Tata Steel de stukken vrijwillig
wil verstrekken. Daarmee word ik een soort doorgeefluik tussen het bedrijf en uw Kamer
zonder dat ik een formele positie heb. Dat lijkt mij onwenselijk, omdat er hierdoor
onbedoeld de indruk zou kunnen ontstaan dat ik de stukken ook heb beoordeeld.
Ik raad u aan gebruik te maken van het aanbod van Tata Steel Nederland om een technische
briefing te organiseren over het milieuzorgsysteem. U kunt deze vragen dan direct
aan het bedrijf stellen.
Vraag 9
Kunt u uitsluiten dat de tenuitvoerlegging van het milieuzorgsysteem voor wat betreft
Kooksfabriek 2 niet voldoet of heeft voldaan aan de daarvoor geldende normen uit de
BBT-conclusies voor de ijzer- en staalindustrie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis
waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 9
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met de certificerende
instantie, BSI.
Deze vraag heeft betrekking op details van de werking van het milieumanagementsysteem
van Tata Steel. BSI kan hier in verband met de vanuit de accreditatie vereiste geheimhoudingsplicht
geen antwoord op geven.
Vraag 10
Kunt u uitsluiten dat de certificering van het milieuzorgsysteem niet ziet op alle
werkeenheden van Tata Steel? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u dit
uitsluiten?
Antwoord 10
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met de certificerende
instantie, BSI.
Het milieumanagementsysteem van Tata Steel IJmuiden B.V. is door BSI gecertificeerd
op basis van de ISO 14001 norm sinds 1 januari 2004. De entiteiten, locaties en activiteiten
genoemd op alle bladzijden van het certificaat maken onderdeel uit van de reikwijdte
van het certificaat. Alle benoemde bedrijfsonderdelen en activiteiten vallen hiermee
onder het ISO 14001 gecertificeerde managementsysteem.
Vraag 11
Kunt u uitsluiten dat er geen specifiek onderzoek naar Kooksfabriek 2 heeft plaatsgevonden
bij de certificering van het milieuzorgsysteem? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis
waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 11
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met de certificerende
instantie, BSI.
BSI heeft, volgens accreditatieregels (onder andere de norm ISO/IEC 17021), een auditprogramma
voor 3 jaar opgesteld waarin ten minste jaarlijks audits plaatsvinden. De uitvoering
van het auditprogramma zorgt ervoor dat binnen 3 jaar alle normeisen, processen en
organisatieonderdelen van het managementsysteem worden beoordeeld. Deze audits worden
uitgevoerd door middel van beoordeling van gedocumenteerde informatie, het houden
van interviews met functionarissen en door observatie van activiteiten. De gebruikte
auditmethode is gebaseerd op steekproeven van de activiteiten van de organisatie en
is bedoeld om de naleving van vereisten van de relevante managementsysteemnorm te
toetsen en de conformiteit en effectiviteit van het managementsysteem en de voortdurende
relevantie en toepasbaarheid ervan voor het toepassingsgebied van de certificering
te bevestigen. Kooksfabriek 2 maakt onderdeel uit van dit auditprogramma.
Vraag 12
Kunt u uitsluiten dat door de staat van onderhoud van Kooksfabriek 2 een grotere emissie
van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK‘s) optreedt dan bij een optimale
staat van onderhoud mogelijk is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt
u dit uitsluiten?
Antwoord 12
Nee, ik kan dit niet uitsluiten. Gelet op mijn rol en positie heb ik hier geen zicht
op. Toezicht op de emissies naar de lucht is een taak van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied houdt toezicht op de vergunningvoorschriften.
Op dit moment voert de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een monitoringsprogramma
uit bij de Kooksfabriek 2, waarbij zowel diffuse als reguliere emissies worden gemeten.
De uitkomsten zijn naar verwachting dit najaar beschikbaar.
Vraag 13
Kunt u uitsluiten dat het grote aantal cokesovenkamers dat buiten gebruik is onwenselijke
temperatuurschommelingen veroorzaakt bij overige cokesovenkamers? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 13
Nee, dat kan ik niet uitsluiten. Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie
contact gelegd met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied geeft aan dat zogenaamde «rauwe kooks» ontstaan
doordat er in de cokesovenkamers een onvoldoende hoge temperatuur wordt bereikt. Hier
heeft de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied recent een derde last onder dwangsom
voor opgelegd3.
Vraag 14
Kunt u uitsluiten dat Tata Steel het effect uit vraag 13 niet monitort en evalueert
binnen zijn milieuzorgsysteem? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u
dit uitsluiten?
Antwoord 14
Voor het beantwoorden van uw vraag, heeft mijn organisatie contact gelegd met de certificerende
instantie, BSI.
Deze vraag heeft betrekking op details van de werking van het milieumanagementsysteem
van Tata Steel. BSI kan hier in verband met de vanuit de accreditatie vereiste geheimhoudingsplicht
geen antwoord op geven.
Vraag 15
Kunt u uitsluiten dat Tata Steel niet beschikt over kwantitatieve doelstellingen,
rapportages en benchmarks voor wat betreft de milieuprestaties, in het bijzonder de
emissie van PAK, van Kooksfabriek 2 en het onderhoudsprogramma van deze fabriek? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 15
Gelet op mijn eigen rol en positie, zoals aangegeven in de inleiding, heb ik geen
wettelijke bevoegdheden om deze informatie te vorderen bij het bedrijf. Ik kan uw
vraag derhalve niet beantwoorden.
Vraag 16
Kunt u uitsluiten dat binnen de sector sinds het verlenen van de huidige vergunning
in 2007 nieuwe technieken zijn ontwikkeld waarmee het optreden van diffuse emissies
bij Kooksfabriek 2 verder kan worden gereduceerd dan bij Tata Steel gebeurt? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 16
Gelet op mijn eigen rol en positie, zoals aangegeven in de inleiding, heb ik geen
wettelijke bevoegdheden om deze informatie te vorderen bij het bedrijf. Ik kan uw
vraag derhalve niet beantwoorden.
Vraag 17
Kunt u uitsluiten dat binnen de sector sinds het verlenen van de huidige vergunning
in 2007 nieuwe technieken zijn ontwikkeld waarmee de milieuprestaties van kooksfabrieken
nauwkeuriger gemonitord kunnen worden dan met een visuele kwalitatieve duiding, bijvoorbeeld
door meer nauwkeurige kengetallen, metingen met inkapseling van lekkages, metingen
op afstand, monitoring met camera's, monitoring met hittecamera's, meting van tracerstoffen
of de geautomatiseerde verwerking van gegevens uit voornoemde bronnen met conventionele
rekenmethodes dan wel door gebruik van kunstmatige intelligentie? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 17
In een BREF-document staat beschreven wat de meest milieuvriendelijke technieken zijn
die een bedrijf kan toepassen. Dit is een referentiedocument voor BBT-conclusies.
Deze technieken zijn ontleend aan een aantal referentiesituaties binnen de Europese
context. De meest recente BREF IJzer en Staal, waarbinnen ook de cokesproductie aan
de orde komt, is verschenen in 2012. Hier staan een aantal maatregelen in waarmee
milieuprestaties van cokesfabrieken geduid kunnen worden.
De omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft de relevante aspecten uit deze BREF
voor de Kooksfabrieken nog niet geheel verwerkt in de vergunning van Tata Steel. Dit
zal op korte termijn gebeuren.
Vraag 18 en 19
Kunt u uitsluiten dat Tata Steel sinds 2007 heeft nagelaten de ontwikkelingen bedoeld
in vraag 16 en 17 regelmatig te benchmarken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis
waarvan kunt u dit uitsluiten?
Kunt u uitsluiten dat Tata Steel sinds 2007 heeft nagelaten op basis van deze benchmarks
continu verbeteringen door te voeren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan
kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 18 en 19
Zie het antwoord op vraag 17. Deze ontwikkelingen zijn onderdeel van de reguliere
beleidscyclus, worden opgenomen in BREF-documenten en landen daarmee uiteindelijk
in de vergunningen.
Vraag 20
Kunt u uitsluiten dat het (senior) management sinds 2007 in zijn strategie goedkoop
onderhoud heeft verkozen boven een voortdurend streven tot nulemissie van PAK? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Antwoord 20
Gelet op mijn eigen rol en positie, zoals aangegeven in de inleiding, heb ik geen
wettelijke bevoegdheden om inzicht te krijgen in de bedrijfsvoering van Tata Steel.
Ik kan uw vraag derhalve niet beantwoorden.
Vraag 21 en 22
Kunt u uitsluiten dat de meest recente rapportages van Tata Steel over de emissie
van PAK, ook na de expertmeeting met het RIVM, nog altijd niet volledig, consistent
en geloofwaardig zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op basis waarvan kunt u dit uitsluiten?
Kunt u uitsluiten dat de meest recente rapportages van Tata Steel over de emissie
van PAK nog altijd gebruik maken van berekeningen op basis van algemene kengetallen?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u uitsluiten dat de gebruikte kengetallen niet representatief
zijn voor Kooksfabriek 2, mede in het licht van de staat van onderhoud? Op basis waarvan
kunt u dit wel of niet uitsluiten?
Antwoord 21 en 22
In de inleiding heb ik mijn rol- en positie toegelicht. Toezicht op de registratie
van emissies is een taak van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Zoals ik uw
Kamer eerder heb gemeld, zijn door de Omgevingsdienst met Tata Steel afspraken gemaakt
om de kwaliteit van de jaarlijkse emissieregistratie door Tata Steel te verbeteren,
onder andere door het verbeteren van de kenmerken van emissiebronnen (Kamerstuk 28 089, nr. 242).
Vraag 23
Wat is uws inziens het gevolg als Kooksfabriek 2 moet sluiten?
Antwoord 23
Op dit moment onderzoekt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, naar aanleiding
van de in het antwoord op vraag 13 genoemde last onder dwangsom, onder andere de mogelijkheid
tot het intrekken van de vergunning van de Kooksgasfabrieken, voor het geval de onderneming
ook deze last niet naleeft.
Daarnaast heb ik in de Expression of Principles (Kamerstuk 32 813, nr. 1082), mede naar aanleiding van de motie Hagen c.s. (Kamerstuk 28 089, nr. 239) met het bedrijf afgesproken dat er onderzoek wordt gedaan naar het verder verbeteren
van de milieu en gezondheidssituatie voor 2030, bijvoorbeeld door het al eerder sluiten
van bedrijfsactiviteiten zoals de Kooksfabriek 2. Dit onderzoek loopt. Ik zal uw Kamer
informeren over de uitkomsten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.