Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bisschop over het bericht ‘Opsporing komt in gevaar door disfunctioneren tapkamer politie’
Vragen van het lid Bisschop (SGP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Opsporing komt in gevaar door disfunctioneren tapkamer politie» (ingezonden 30 september 2022).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 18 oktober
            2022).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de inhoud van het bericht uit de NRC «Opsporing komt in gevaar door
               disfunctioneren tapkamer politie»?1
Antwoord 1
            
Ja, ik heb kennisgenomen van dit bericht. Op 4 oktober jl. heb ik ook een brief aan
               uw Kamer gestuurd met daarin mijn reactie op dit artikel (Kamerstuk 29628–1124).
            
Over hetzelfde bericht zijn ook schriftelijke vragen gesteld door de leden Helder
               en Wilders (PVV) met nummer (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 369) en Simons (BIJ1) met nummer (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr.
               370). De vragen komen gedeeltelijk overeen; ik zal daarom de beantwoording van beide
               sets vragen gelijktijdig aan uw Kamer doen toekomen.
            
Vraag 2
            
Wat is uw reactie op die informatie die NRC in de berichtgeving, naar aanleiding van
               gesprekken met politiefunctionarissen, naar buiten brengt over de problemen met het
               tapsysteem van de politie?
            
Antwoord 2
            
Ik begrijp de aandacht voor de systemen die onze politie gebruikt en ik erken dat
               het huidige systeem last heeft van storingen met wisselende impact. Het systeem dateert
               uit 2011, functioneert op dit moment voldoende maar is wel end-of-life. Daarom wordt
               het vervangen en wordt er hard gewerkt om een nieuw tapsysteem zo snel en zorgvuldig
               mogelijk te implementeren. Vanzelfsprekend wordt ook het huidige systeem continu gemonitord
               op verstoringen in het systeem en de veiligheid ervan.
            
Vraag 3
            
Hoelang bent u al op de hoogte van het feit dat het tapsysteem van de politie al drie
               jaar niet werkt? Waarom komt dit nu pas naar buiten?
            
Antwoord 3
            
Het klopt dat het nieuwe tapsysteem voor de politie dat in 2019 is aangeschaft op
               dit moment nog wordt geïmplementeerd. Het beeld dat het tapsysteem al drie jaar had
               moeten werken klopt echter niet. In de afgelopen periode is gewerkt aan de voorbereiding
               van de implementatie van het nieuwe systeem. Deze implementatie, en vervolgens de
               uitrol, kost tijd, omdat het complexe en gevoelige technologie betreft en de opsporing
               ondertussen door moet blijven gaan. De implementatie van een nieuw tapsysteem is een
               grote operatie waarbij het gaat om maatwerk. Systemen van een dergelijke omvang en
               complexiteit kennen dit soort doorlooptijden. Niet alleen worden alle technische omgevingen
               ingericht conform state of the art informatiebeveiliging, ook de koppelingen met de
               providers moeten worden ingericht, het moet voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving,
               die bijvoorbeeld een geheimhoudersfilter nodig maakt. Op 1 juli 2019 is uw Kamer per
               brief over deze voorbereiding geïnformeerd en op 29 mei 2020 over het verwachte tijdpad
               daarvan.
            
Mijn departement wordt met regelmaat door de politie geïnformeerd over de voortgang
               van de invoering van het tapsysteem. De Tweede Kamer is vanaf de start van de aanbesteding
               geïnformeerd over de werving van het nieuwe tapsysteem. Mijn ambtsvoorganger heeft
               op 1 juli 20192 de Kamer geïnformeerd over de aanschaf van het nieuwe systeem. Vervolgens is in 20203 gemeld dat vanwege de complexiteit van het gehele project de implementatie tot ten
               minste 2022 zal duren. In de afgelopen periode is gewerkt aan de voorbereiding van
               de implementatie van het nieuwe systeem. Totdat dit volledig is geïmplementeerd blijft
               het huidige systeem operationeel.
            
Vraag 4
            
Bent u het eens met de stelling dat het zeer laakbaar is dat met het disfunctioneren
               van het tapsysteem, politiemensen en burgers in gevaar kunnen komen?
            
Antwoord 4
            
De politie laat mij weten dat er geen gevallen bekend zijn waarbij de veiligheid van
               politiecollega’s of te beschermen personen in het geding is gekomen door storingen
               in het tapsysteem. Ook laat de politie mij weten dat er geen gevallen bekend zijn
               waarbij opsporingsonderzoeken schade hebben opgelopen vanwege storingen in het systeem.
            
Het is goed om te realiseren dat de inzet van het tapsysteem een belangrijk middel
               in de opsporing is, maar slechts één van de hulpmiddelen in een onderzoek. Bij storing
               of uitval gebruikt de politie andere middelen of is ze in staat deze in te zetten
               waardoor de opsporing of de beveiliging gewaarborgd blijven.
            
Vraag 5
            
Zijn er bij u gevallen bekend waarbij de veiligheid van burgers en/of politiemensen
               gevaar heeft gelopen wegens het disfunctioneren van het tapsysteem dat ook realtime
               gesprekken van criminelen afluistert en voertuigen van criminelen volgt?
            
Antwoord 5
            
De politie laat weten aan dat geen van bovenstaande gevallen bekend zijn. Het is daarnaast
               goed om te realiseren dat het overgrote deel van de tapgesprekken niet live wordt
               uitgeluisterd, maar op een later moment. Bij grote operaties worden altijd de nodige
               voorbereidingen getroffen en is de politie nooit afhankelijk van de inzet van één
               systeem of instrument.
            
Vraag 6
            
Waarom is niet aan de voorkant, bij de aanbesteding, gecheckt of het mogelijk is om
               het tapsysteem van Elbit te implementeren in het Nederlandse ICT-en opsporingssysteem
               van de politie?
            
Antwoord 6
            
Vanzelfsprekend is dit wel nagegaan. Kennis van de ICT van de politie maakt onderdeel
               uit van het programma van eisen. Vervolgens heeft de politie hiervoor onder meer casuïstiek
               beoordeeld en een verificatiebezoek bij de leverancier uitgevoerd om zeker te stellen
               dat de leverancier hier aantoonbaar voldoet. Dat bleek het geval.
            
Vraag 7
            
Wat waren de voorwaarden waar Elbit aan moest voldoen om leverancier van het tapsysteem
               voor de Nederlandse politie te worden?
            
Antwoord 7
            
Elbit is naar voren gekomen als de partij met de beste prijs/kwaliteit verhouding
               na een zorgvuldig doorlopen aanbestedingstraject. Hierbij waren de criteria onder
               meer functionaliteit, de mogelijkheden voor doorontwikkeling, security-eisen alsook
               de kosten. Bij de aanbesteding heeft politie de Europese aanbestedingsregels in acht
               genomen. De Europese aanbestedingsprocedure stond open voor aanbieders gevestigd binnen
               de lidstaten van de EU en voor aanbieders vallende onder de Government Procurement
               Agreement (GPA).
            
Vraag 8
            
Waarom heeft Nederland het Belgische voorbeeld niet gevolgd en is het contract met
               Elbit opgezegd? Bent u van mening dat een niet werkend systeem alleen maar schade
               aan kan richten?
            
Antwoord 8
            
Ik heb geen inzicht in en kan geen mededelingen doen over de contracten van andere
               landen.
            
Op dit moment maakt de politie gebruik van een tapsysteem dat sinds 2011 draait en
               inmiddels end-of-life is. Er zijn geregeld storingen van wisselende impact. Dit is
               een belangrijke reden voor vervanging van dit systeem. Hierover is uw Kamer meermalen
               geïnformeerd, al vanaf de aanbesteding. Wel functioneert het huidige systeem tot op
               heden voldoende.
            
Vraag 9
            
Kunt u aangeven wat er in het contract met Elbit staat over de garanties voor het
               tapsysteem? Zijn er voorwaarden verbonden aan de invoering? Is het nog mogelijk om
               het contract te ontbinden?
            
Antwoord 9
            
Ontbinding van het contract is altijd mogelijk, maar er is op dit moment geen aanleiding
               voor. Een dergelijke stap zou de opsporing in Nederland bovendien voor grote problemen
               plaatsen, omdat het niet mogelijk is om op korte termijn een nieuw tapsysteem te verwerven
               en te installeren. Zoals te doen gebruikelijk bevat het contract bepalingen over garantie
               alsook over de aflevering door Elbit en acceptatie door politie.
            
Vraag 10
            
Door wie worden de externe technici betaald die al drie jaar lang pogen om het tapsysteem
               te laten werken? Is in het contract met Elbit bedongen dat deze kosten voor rekening
               van de leverancier zijn?
            
Antwoord 10
            
Implementatie gebeurt onder regie van een team van de politie waarbij ook externe
               inhuur wordt ingezet. Deze kosten zijn voor de politie.
            
Vraag 11
            
Waarom is, in verband met de gevoeligheid van informatie, in de aanbesteding niet
               de voorkeur gegeven aan het Nederlandse tapsysteem van Fox-IT?
            
Antwoord 11
            
Het systeem Replay van Fox-IT werd vanaf 2003 ontwikkeld en destijds ingezet om IP-data
               te analyseren op basis van de toenmalige standaard voor de aanlevering van telecomgegevens
               door aanbieders. Het toenmalige tapsysteem kon dat nog niet. Replay is enkele jaren
               geleden al operationeel uitgefaseerd omdat telecomaanbieders zijn overgegaan op een
               andere standaard en deze functionaliteit in het huidige systeem is opgenomen. Voorts
               is Replay weliswaar in Nederland ontwikkeld, maar inmiddels is de ontwikkeling op
               deze software gestopt en bovendien al enige tijd onderdeel van een Amerikaanse firma
               die zich vooral richt op cybersecurity.
            
Overigens geldt voor de politie dat bij iedere leverancier veiligheid bovenaan staat.
               Ter borging daarvan zijn in het contract met Elbit onder andere diverse eisen met
               betrekking tot logging en monitoring vastgelegd. Verder voeren beveiligingsexperts
               van de politie en externe experts periodiek beveiligingsonderzoeken waaronder testen
               op kwetsbaarheden uit en is er constante monitoring van ongewenst netwerkverkeer.
               Hiermee worden kwetsbaarheden en risico’s tijdig in kaart gebracht. Hierbij wordt
               geen onderscheid gemaakt tussen Nederlandse of buitenlandse leveranciers.
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven waarom heimelijk, zonder de Tweede Kamer daarover te informeren, gebruik
               is gemaakt van een niet aanbesteed, aanvullend systeem, dat wel werkt? Waarom is de
               Tweede Kamer niet geïnformeerd over het gebruik van dit systeem?
            
Antwoord 12
            
In de tijd dat Replay ontwikkeld werd, vanaf 2003, was het niet gebruikelijk dit soort
               systemen te melden. De politie volgt de reguliere verwervings- en aanbestedingsprocedures
               en die worden niet standaard gecommuniceerd aan de Tweede Kamer. Sinds 2019 is de
               politie aangesloten op het stelsel van het Adviescollege ICT-toetsing voor projecten
               met een ICT-component van meer dan 5 miljoen euro. Via deze toetsing wordt uw Kamer
               geïnformeerd. Alle andere bijzonderheden meldt de politie via reguliere rapportages.
               Op basis van de rapportages van politie kan mijn ministerie besluiten de Kamer te
               informeren, bijvoorbeeld bij hoog risico. Overigens wordt over het algemeen terughoudend
               omgegaan met het publiek maken van de gebruikte systemen met het oog op veiligheidsrisico’s.
            
Vraag 13
            
Is het mogelijk om het tapsysteem van het Nederlandse Fox-IT uit te breiden en door
               te ontwikkelen tot volledig werkend tapsysteem zodat niet meer met twee systemen naast
               elkaar gewerkt hoeft te worden?
            
Antwoord 13
            
Nee, op dit moment is het Replay IP-tapsysteem niet meer operationeel. De functionaliteit
               voor de verwerking van IP-data is opgenomen in het huidige tapsysteem. Overigens is
               Replay weliswaar in Nederland ontwikkeld, maar inmiddels is de ontwikkeling op deze
               software gestopt en bovendien is al enige tijd onderdeel van een Amerikaanse firma
               die zich vooral richt op cybersecurity. Voorts wordt de standaard waar dit systeem
               op werkte door de telecomaanbieders niet meer gebruikt.
            
Vraag 14
            
Kunt u aangeven waarom het Nederlandse tapsysteem Replay van Fox-IT inmiddels uit
               de lucht is gehaald?
            
Antwoord 14
            
Replay werd ingezet om IP-data te analyseren op basis van de toenmalige standaard
               voor de aanlevering van telecomgegevens door aanbieders. Omdat telecomaanbieders zijn
               overgegaan op een andere standaard en deze functionaliteit in het huidige systeem
               is opgenomen is Replay uitgefaseerd.
            
De ontwikkeling op deze software is gestopt en bovendien is Replay al enige tijd onderdeel
                  van een Amerikaanse firma die zich vooral richt op cybersecurity.
               
Voor cold cases blijft Replay beschikbaar omdat de politie beschikt over een eeuwigdurende
                  licentie.
               
Vraag 15
            
Hoe gaat u ervoor zorgen dat we over drie maanden niet zonder tapsysteem zitten nu
               Cognyte aangeeft de stekker uit het sterk verouderde systeem, de enige back-up, te
               trekken?
            
Antwoord 15
            
De politie heeft mij laten weten dat het huidige tapsysteem end-of-life is, maar nog
               steeds voldoende functioneert. Met de huidige leverancier is een contract afgesloten
               voor 2023. De politie monitort haar systemen continu op stabiliteit en veiligheid
               en eventuele storingen of andere problemen worden direct opgepakt.
            
Vraag 16
            
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk voor het commissiedebat Politie
               van 20 oktober, beantwoorden?
            
Antwoord 16
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.