Lijst van vragen : 36200-VIII Verslag houdende een lijst van vragen inzake vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023
2022D42137 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen.
De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen
De adjunct-griffier van de commissie, Huls
Nr
Vraag
1
Kan per doel (dus niet een algemene samenvatting, maar per doel concreet) uit het
coalitieakkoord voor het beleidsterrein Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden aangegeven
wat er in 2023 gaat gebeuren om deze doelen te realiseren?
2
Kan er in kaart worden gebracht hoeveel middelen er bij andere ministeries uitgegeven
wordt aan cultuur, de creatieve industrie en erfgoed, en waaraan dit wordt besteed?
Zijn er bij andere ministeries subsidies beschikbaar voor culturele ontplooiing of
behoud/verduurzaming van erfgoed en welke zijn dit?
3
Waarom valt het onderwerp dierproeven onder het Ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit en niet onder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap?
4
Is het wettelijk mogelijk om het gebruik van smartphones door leerlingen op scholen
te verbieden? Zo ja, met welk instrument? Zo nee, wat zou daar voor nodig zijn om
dat wel te kunnen doen?
5
Kunt u een overzicht geven van landen die smartphones op scholen hebben verboden?
Op welke wijze is dat verbod vormgegeven?
6
Hoeveel numerus fixus-plaatsen waren de afgelopen 10 jaar jaarlijks voor geneeskundeopleidingen
beschikbaar?
7
Hoe wordt de numerus fixus van opleidingen in de zorg bepaald?
8
Is het mogelijk het proces van het erkennen van opleidingen zodanig in te richten
dat de erkenning sneller kan plaatsvinden?
9
Is het mogelijk opleidingen sneller af te schalen op basis van een herhaalde macrodoelmatigheidstoets?
10
Wat zijn de verschillen tussen de investeringstabel in de Beleidsbrief hoger onderwijs,
onderzoek en wetenschapsbeleid van 17 juni 2022 en deze begroting1?
11
Krijgt u signalen van scholen in het funderend onderwijs dat zij de middelen uit het
NPO2 en de coalitieakkoordgelden voor onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en leraren
niet weggezet krijgen?
12
Kunt u aangeven hoe de toegankelijkheid van digitale schoolboeken en leeromgevingen
gewaarborgd wordt bij een verdere digitalisering van het onderwijs?
13
Kunt u aangeven wanneer de AMvB3 over de toegankelijkheid van e-books gereed is en of deze ook aan de Kamer wordt
voorgelegd?
14
Hoe gaat u er in aanloop naar 28 juni 2025 voor zorgen dat ook kleinere (educatieve)
uitgevers worden gestimuleerd om vanaf die datum toegankelijke digitale (school)boeken
te leveren?
15
Waar staat in deze begroting de één miljard euro opgenomen die u structureel uittrekt
voor het masterplan basisvaardigheden?
16
Bent u voornemens om de aanbevelingen van de Nationaal Coördinator Discriminatie-
en Racismebestrijding, die zien op het onderwijs, uit te voeren? Kan er een overzicht
gegeven worden van elke aanbeveling?
17
Hoeveel eerstegeneratiestudenten zijn er in het hbo4 en het wo5? Is het mogelijk om dit uit te splitsen naar verschillende instellingen?
18
Hoeveel studenten zijn er in het Nederlandse vervolgonderwijs met een ondersteuningsbehoefte?
Kunt u dit uitsplitsen naar verschillende sectoren en zo mogelijk instellingen?
19
Hoeveel studenten zijn er in het Nederlandse hoger onderwijs met een functiebeperking?
Kunt u dit uitsplitsen naar verschillende sectoren en zo mogelijk instellingen?
20
Op welke wijze en op welke termijn zal de vijf miljoen euro die voor gratis ontbijt
door het Jeugdeducatiefonds wordt verdeeld over vijfhonderd scholen, waar meer dan
de helft van de kinderen opgroeit in armoede, een structureel karakter krijgen?
21
In hoeverre gaan de onorthodoxe maatregelen, die u voor ogen heeft om het lerarentekort
op te lossen, recht doen aan de aanbevelingen van mevrouw M. van Vroonhoven6, onafhankelijk aanjager voor de aanpak van het lerarentekort?
22
Behelzen de onorthodoxe maatregelen, waartoe u bij de aanpak van het lerarentekort
wilt overgaan, tevens het samenvoegen van kleine scholen, nu u in uw brief van 1 juli
20227 signaleerde: «In de grote steden zijn nog veel relatief kleine scholen. Dit is zowel
vanuit kwaliteit als inzet van personeel niet effectief»?
23
Kunt u een overzicht geven van de mogelijk andere bekostigingsprikkels voor meer samenwerking
tussen scholen en besturen, nu u in uw brief van 1 juli 20228 signaleerde: «De bekostiging van scholen op basis van het aantal leerlingen / studenten
is meer gericht op concurrentie dan op samenwerken. En de toekenning van die bekostiging
in een lumpsumfinanciering per schoolbestuur leidt tot beperkte gezamenlijke regie
over besturen heen. Graag bespreken wij met uw Kamer of het wenselijk is andere bekostigingsprikkels
te introduceren, al dan niet tijdelijk of regionaal gebonden»?
24
Kunt u een opsomming geven van de stapeling van overheidsbeleid en (administratieve)
lasten voor scholen van de afgelopen jaren, nu u in uw brief van 1 juli 20229 signaleerde: «We zien dat door de jaren heen een stapeling van beleid en (administratieve)
taken op de scholen is afgekomen, op basis van landelijk beleid maar ook van de besturen.
Soms komt dit verantwoording en transparantie ten goede, maar het gaat ten koste van
de tijd voor het primaire proces»?
25
Gaat u bij grote beleidsvoornemens de effecten op de onderwijsarbeidsmarkt vooraf
verantwoorden, bijvoorbeeld door een arbeidsmarkteffectrapportage als vast onderdeel
van beleidswijzigingen op te nemen, zodat een verstorend effect van opstapeling van
tijdelijke geldstromen op de arbeidsmarkt valt te voorkomen?
26
Bent u voornemens de aanpak van de regeling Andere dag- en weekindeling, om onderwijs
één dag in de week (22 uur per maand) anders in te richten, waarover u schrijft in
uw brief van 1 juli 202210, ook uit te rollen buiten de G511?
27
Kunt u de administratieve en financiële belemmeringen opsommen die nu bestaan op het
gebied van combinatiebanen tussen kinderopvang en onderwijs?
28
Hoeveel scholen hebben aangegeven dat ze de verlengde schooljaren 2024 en 2025 nodig
hebben om de middelen uit het NPO uit te geven?
29
Hoeveel studenten uit Oekraïne studeren op dit moment aan een Nederlandse onderwijsinstelling?
30
In hoeverre hebben instellingen aan de dringende oproep om alle formele en institutionele
samenwerkingen met onderwijs- en kennisinstellingen in de Russische Federatie en in
Belarus te bevriezen voldaan?
31
Welk deel van het budget voor het verbeteren van basisvaardigheden is gereserveerd
voor de basisteams? Hoeveel basisteams zijn er en om hoeveel fte gaat dit? Wie zitten
in de basisteams? Zijn dit mensen uit het onderwijs? Hebben deze mensen ervaring met
het adviseren van scholen op het gebied van basisvaardigheden?
32
Hoe wilt u bij de ruime overschrijding van het subsidieplafond, de scholen die worden
uitgeloot bij subsidieaanvragen voor het masterplan basisvaardigheden, tegemoetkomen,
wetende dat deze scholen veel tijd hebben gestoken in het schrijven van de subsidieaanvraag
in tijden van een krappe arbeidsmarkt en gezien de start van het nieuwe schooljaar?
33
Hoe wilt u toewerken naar structurele bekostiging van scholen bij het verbeteren van
de basisvaardigheden? Welk tijdspad en welke insteek heeft u daarbij voor ogen? Hoe
zorgt u ervoor dat de middelen in ieder geval terechtkomt bij de scholen dit het meest
nodig hebben?
34
Op welke manier zet u zich in om ervoor te zorgen dat mbo12-studenten
gelijkwaardig aan ho-studenten worden gezien en behandeld?
35
Wat wordt verstaan onder een «betere balans tussen de eerste en tweede geldstroom»?
36
Kan u aangeven hoe de toegankelijkheid van digitale schoolboeken en leeromgevingen
voor leerlingen met een beperking gewaarborgd wordt bij een verdere digitalisering
van het onderwijs?
37
Hoe gaat u in de aanloop naar 28 juni 2025 ervoor zorgen dat ook kleinere (educatieve)
uitgevers worden gestimuleerd om vanaf die datum toegankelijke digitale (school)boeken
te leveren?
38
Hoeveel budget wordt er uitgetrokken voor de routekaart inclusief onderwijs die dit
najaar verschijnt?
39
Wanneer stuurt u de Kamerbrief over de verdere uitwerking van de ambitie om jaarlijks
één miljard euro te investeren in het vergroten van de kansengelijkheid, naar de Kamer?
40
Kunt u aangeven wat het landelijke beeld is ten aanzien van leerlingen die zonder
voldoende voeding naar school gaan? Is dit goed onderzocht?
41
Hoe gaat u de extra middelen voor maaltijden, die dit jaar aan leerlingen zijn toegekend,
verdelen en hoe gaat u de middelen voor het komende jaar verdelen?
42
Over welke 130 gebieden met betrekking tot het programma School en Omgeving gaat het
precies?
43
Is het programma School en Omgeving uitvoerbaar gezien het lerarentekort?
44
Hoeveel is de afgelopen vijf jaar uitgegeven aan maatregelen op het gebied van passend
onderwijs? Kunt u dit plaatsen in een overzicht van maatregelen, waarbij onderscheid
wordt gemaakt tussen geraamde uitgaven en gerealiseerde uitgaven en of sprake was
van onderbesteding of overbesteding?
45
Wat verstaat u onder «het minimum» bij het beperken van thuiszitten? Is dat hetzelfde
als het terugbrengen van het aantal thuiszitters tot 0, waarvan sprake is in het coalitieakkoord?
46
Hoeveel Nederlandse studenten studeren in een ander Europees land en ontvangen een
Nederlandse basisbeurs?
47
Hoeveel Nederlandse studenten studeren in een ander Europees land en ontvangen een
(studie)beurs uit dat desbetreffende land?
48
Hoeveel Europese studenten, die in Nederland studeren, ontvangen een Nederlandse basisbeurs?
49
Hoeveel Europese studenten, die in Nederland studeren, ontvangen een basisbeurs vanuit
hun thuisland?
50
Hoe zijn de extra middelen, die u heeft toegekend om studenten financieel te ondersteunen
vanwege de hoge energieprijzen, precies verdeeld en wat zijn de criteria voor de toekenning
aan studenten?
51
Heeft u een goed beeld van de financiële situatie van studenten vanwege de huidige
hoge inflatie? Is dit onderzocht?
52
Hoeveel stagebedrijven zijn in de afgelopen 10 jaar hun erkenning als leerbedrijf
kwijtgeraakt vanwege discriminatie?
53
Hoe gaat u de strijd tegen stagediscriminatie opvoeren?
54
Hoe zet u, naast het herinvoeren van de basisbeurs en het tegengaan van stagediscriminatie,
in op het terugdringen van kansengelijkheid in het hoger onderwijs?
55
Welke afspraken maakt u met bedrijven en onderwijsinstellingen over maatregelen die
stagediscriminatie daadwerkelijk uitbannen?
56
Is het afgelopen jaar op landelijke niveau onderzoek gedaan naar de stand van zaken
met betrekking tot stagediscriminatie?
57
Kunt u een overzicht geven, uitgesplitst per cohort vanaf 2015 voor uitwonende en
thuiswonende studenten, van de financiële steun (studiefinanciering) waar (oud)studenten
in 2023–2024 recht op hebben (basisbeurs, aanvullende beurs, compensatie, etc.)?
58
Maken geneeskundestudenten, die niet nominaal studeren doordat zij moeten wachten
op een plek voor het lopen van coschappen, aanspraak op de in te voeren basisbeurs?
59
Maken studenten, die na het afronden van een hbo-opleiding een schakeltraject (premaster)
en master volgen, aanspraak op de in te voeren basisbeurs?
60
Klopt het dat studenten, die niet meer nominaal studeren door bijvoorbeeld corona
of hun mentale gezondheid, worden uitgesloten van de in te voeren basisbeurs, terwijl
zij tijdens hun nominale studieduur nooit een basisbeurs hebben ontvangen?
61
Klopt het dat studenten, die niet nominaal studeren, geen aanspraak maken op energiecompensatie?
62
Is de voorgenomen basisbeurs van 312 euro voor uitwonenden hoog genoeg? Wat vindt
u van het voorstel van het ISO13 om dit bedrag te verhogen naar 416 euro?
63
Welk deel van de lerarenpopulatie in het po14 raakt nu, ondanks het dichten van de loonkloof, in financiële problemen ten gevolge
van de hoge energieprijzen, naast al hun andere vaste lasten?
64
Hoe verhouden de in de begroting aangekondigde maatregelen voor «inclusiever onderwijs,
waarbij kinderen met en zonder beperking samen naar school gaan» zich tot het coalitieakkoord,
waarin aangegeven wordt te streven naar «inclusief onderwijs, waarbij kinderen met
en zonder een beperking of ziekte samen naar school gaan»?
65
Kunt u de gevolgen, die u verwacht van de regeling zij-instroom voor het aantal zij-instromers
dat daadwerkelijk in het onderwijs gaat werken, kwantificeren in fulltime eenheden?
66
Hoeveel zij-instromers zijn er in het vo15? En welke achtergrond hebben zij?
67
Wat houdt de «actieve en innovatieve aanpak» in wat betreft de tekortsectoren?
68
Kunt u per tekortsector doelstellingen aangeven voor het verminderen van het aantal
vacatures onder vermelding van een jaartal?
69
Wat is de actieve- en innovatieve aanpak om vacatures in het mbo en hbo bij tekorten
op de arbeidsmarkt in te vullen?
70
Hoeveel groter zal de instroom van vakmensen in de technische sector moeten zijn,
kijkend naar de grote uitdagingen op het gebied van woningbouw en de energietransitie?
71
Bent u in gesprek met andere ministeries (het Ministerie van Economische Zaken en
Klimaat, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport) om gezamenlijk een actieagenda op te stellen om
de tekorten in de techniek op te lossen? Zo ja, wat zijn de eerste bevindingen hiervan?
72
Bent u met de technische sectoren in gesprek om gezamenlijk een actieagenda op te
stellen om de tekorten in de techniek op te lossen? Zo ja, wat zijn de eerste bevindingen?
73
Is het mogelijk om tussen opleidingen te differentiëren in collegegeld, studiegeld
en/of afstudeerbonus om de studie of opleidingskeuze voor tekortsectoren te stimuleren?
74
Is er landelijk beleid over hoe een goede klachten- en meldprocedure op een hoger
onderwijsinstelling eruit moet zien?
75
Kunt u een beeld schetsen over de toereikendheid en diversiteit van vertrouwenspersonen
voor studenten op instellingen in het hoger onderwijs?
76
Hoeveel middelbare scholen in Nederland hebben een GZ16-psycholoog in dienst ter ondersteuning?
77
Hoeveel basisscholen in Nederland hebben een pedagoog in dienst ter ondersteuning?
78
Hoeveel middelbare scholen in Nederland hebben een pedagoog in dienst ter ondersteuning?
79
Hoeveel zal in 2023 geïnvesteerd worden in voorlichting over geestelijke gezondheid
op middelbare scholen?
80
Hoeveel zal in 2023 geïnvesteerd worden in voorlichting over het gebruik van drugs
en alcohol op middelbare scholen?
81
Hoeveel middelen worden uitgegeven aan het verbeteren van het studentenwelzijn op
het mbo en hoeveel euro is dat ongeveer per student?
82
Kunt u een overzicht geven van de bestaande programma's die het
welzijn en de mentale gezondheid van mbo-studenten bevorderen?
83
Op welke manier bent u van plan het internationale toptalent te behouden, aangezien
de stayrate (blijfkans) volgens onderzoek van Nuffic17 is gestabiliseerd? Hoe wordt hierop ingezet?
84
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het po een volwaardige bibliotheek hebben in het
schoolgebouw?
85
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het po een volwaardige bibliotheek hebben binnen
een straal van 500 meter, 1 km, 5 km en 10 km?
86
Kunt u aangeven hoeveel scholen binnen het vo een volwaardige bibliotheek hebben in
de school?
87
Kunt u aangeven hoeveel scholen binnen het vo een volwaardige bibliotheek binnen 500 meter,
1 km, 5 km en 10 km hebben?
88
Kan in kaart worden gebracht hoeveel geld bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap en andere ministeries is begroot voor het speciale herdenkingsjaar slavernijverleden?
89
Kan de tegemoetkoming voor de leenstelselgeneratie eerder dan in 2025 worden uitgekeerd
aan studenten?
90
Wordt verwacht dat de overige 65 miljoen euro, die niet in 2025–2027 wordt besteed
aan de tegemoetkoming leenstelsel, wordt uitgegeven in 2028? Over hoeveel jaren zal
dit bedrag worden verspreid?
91
Hoeveel blijft voor de reeksen versterken onderwijskwaliteit, vervolgopleidingen en
onderzoek, kansengelijkheid en herinvoeren basisbeurs op de Aanvullende Post gereserveerd
staan? Hoe lang is de verwachting dat dit daar blijft staan? Kan dit geld elk jaar
opnieuw worden meegenomen of vervalt het niet gebruikte bedrag voor dat kalenderjaar
als het niet wordt ingezet?
92
Waarom is het ingeboekte bedrag voor kansengelijkheid in het coalitieakkoord voor
2023 nog niet volledig ingezet in de begroting voor 2023? Wanneer wordt dit ingevuld?
Hoeveel van het ingeboekte bedrag voor kansengelijkheid voor 2022 is ingezet? Is het
bedrag volledig benut?
93
Kunt u bevestigen dat in het coalitieakkoord staat dat vanaf 2025 structureel één
miljard euro beschikbaar is voor het vergroten van kansengelijkheid, waarbij de verbeteraanpak
van passend onderwijs en het streven naar inclusief onderwijs worden genoemd, en dat
voor 2023 is een kwart van de één miljard euro (270 miljoen euro) in de begroting
gezet? Welk percentage van dit bedrag wordt aan het verbeteren van passend onderwijs
besteed en welk percentage aan de realisatie van inclusief onderwijs?
94
Hoeveel van de compensatie van stijgende lonen en prijzen wordt gefinancierd uit de
NPO-gelden? Wat voor effect heeft dat op de bestedingen binnen het programma?
95
Waarom is een groot deel van het beschikbare bedrag voor het vergroten van kansengelijkheid
gereserveerd op de Aanvullende Post?
96
Waarvoor wordt de meevaller, die ontstaat door de actuele raming van de leerlingen-
en studentenaantallen alsmede van de kaderrelevante uitgaven aan de studiefinanciering,
ingezet?
97
Kunt u bevestigen dat er een meevaller is van 363 miljoen euro als gevolg van de actuele
raming van de leerlingen- en studentenaantallen alsmede van de kaderrelevante uitgaven
aan de studiefinanciering? Hoe verklaart u deze meevaller? Hoe worden deze middelen
besteed?
98
Klopt het dat de eindejaarsmarge van 2021 onder andere wordt ingezet voor het uitvoeren
van de motie van het lid Westerveld met betrekking tot het versnellen van de uitvoering
verbeteraanpak passend onderwijs18? Is dit bedrag geheel besteed? Aan welke elementen van de uitvoering van de verbeteraanpak
passend onderwijs werd of wordt dit geld uitgegeven? Is de versnelling succesvol gebleken?
99
Wat gaat u doen om de versnelling van de uitvoering verbeteraanpak passend onderwijs
te bestendigen (als vervolg op de motie van het lid Westerveld19)?
100
Waarom wordt het aantal internationale studenten in het wetenschappelijk onderwijs
lager geraamd dan de voorgaande ramingen, terwijl de afgelopen jaren een opwaartse
trend heeft plaatsgevonden?
101
Is in de ramingen van het aantal internationale studenten uitgegaan van de in te voeren
instrumenten voor het beperken van instroom, zoals verwoord in het Bestuursakkoord
2022 hoger onderwijs en wetenschap van 14 juli 2022?
102
Kunt u nader toelichten hoe de extensivering van het programma racisme en discriminatie
eruit komt te zien? Op welke onderdelen van het programma wordt bezuinigd en hoe vertaalt
dat naar de ambities?
103
Hoe verklaart u het verschil tussen het bedrag genoemd in de tabel van de Budgettaire
bijlage coalitieakkoord 2021–2025, (p. 9) waarin voor 700 miljoen euro structureel
wordt geïnvesteerd voor vervolgopleidingen en onderzoek, waarbij in het coalitieakkoord
voor het jaar 2022 een investering van 400 miljoen euro staat, en het bedrag in de
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap-begroting, dat slechts 250 miljoen euro in het jaar
2022 vermeldt?
104
Wat betekent de «resterende problematiek uit de voorjaarsnota 2019»?
105
Hoeveel studenten hebben, naar verwachting, recht op de verhoging van 165 euro per
maand op de basisbeurs? Hoeveel uitwonende studenten hebben geen recht op deze verhoging?
106
Kunt u onderbouwen waarom de basisbeurs voor uitwonende studenten met 165 euro per
maand wordt verhoogd? Op welke berekening is de verhoging gebaseerd?
107
Als er een meevaller is van 83 miljoen euro door het niet gebruik van zelftesten,
hoe worden deze middelen besteed?
108
Hoeveel geld wordt er uitgegeven aan het verbeteren van studentenwelzijn op het mbo
en hoeveel geld is dat ongeveer per student?
109
Kunt u een laatste stand van zaken geven omtrent de curriculumherziening lezen, schrijven
en rekenen, inclusief het aanpassen van de referentieniveaus?
110
Hoe definieert de Minister sociale veiligheid in het hoger onderwijs?
111
Hoeveel procent van de lumpsum geven instellingen uit aan projecten op het gebied
van studentenwelzijn? Kunt u dit uitsplitsen naar verschillende sectoren en zo mogelijk
naar instellingen?
112
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de verbeteraanpak passend onderwijs?
113
Wat zijn de redenen dat leerlingen drie of meer maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod?
114
Hoe zien de begeleidingsprogramma's voor startende leraren er in de praktijk uit?
115
Kunt u een overzicht geven van de verwachte in- en uitstroom van leraren in het po
en per schoolvak in het vo? Wat is de omvang van het lerarentekort voor de komende
jaren?
116
Hoe verklaart u dat, ondanks de invoering van het passend onderwijs, de leerlingaantallen
in het (v)so20 de komende jaren zó zullen groeien?
117
Wat is de verklaring voor de groei van het aantal leerlingen in het (v)so?
118
Hoeveel middelen, die in 2021 naar basisscholen zijn gegaan vanuit het NPO, zijn niet
uitgegeven in 2021? Hoeveel daarvan is beland in de reservemiddelen van basisscholen?
119
Hoeveel middelen, die in 2021 naar middelbare scholen zijn gegaan vanuit het NPO,
zijn niet uitgegeven in 2021? Hoeveel daarvan is beland in de reservemiddelen van
scholen?
120
Hoeveel middelen, die in 2022 naar basisscholen zijn gegaan vanuit het NPO, zijn niet
uitgegeven in 2022? Hoeveel daarvan is beland in de reservemiddelen van basisscholen?
121
Hoeveel middelen, die in 2022 naar middelbare scholen zijn gegaan vanuit het NPO,
zijn niet uitgegeven in 2022? Hoeveel daarvan is beland in de reservemiddelen van
middelbare scholen?
122
Hoeveel procent van de middelen, die in 2021 naar het vo zijn gegaan vanuit het NPO,
is door scholen uitgegeven aan externe partijen? Om hoeveel euro gaat het? Naar welke
partijen is dat gegaan?
123
Hoeveel procent van de middelen, die in 2021 naar basisscholen zijn gegaan vanuit
het NPO, is door scholen uitgegeven aan externe partijen? Om hoeveel euro gaat het?
Naar welke partijen is dat gegaan?
124
Hoeveel procent van de middelen, die in 2022 naar het vo zijn gegaan vanuit het NPO,
is door scholen uitgegeven aan externe partijen? Om hoeveel euro gaat het? Naar welke
partijen is dat gegaan?
125
Hoeveel procent van de middelen, die in 2022 naar basisscholen zijn gegaan vanuit
het NPO, is door scholen uitgegeven aan externe partijen? Om hoeveel euro gaat het?
Naar welke partijen is dat gegaan?
126
Hoeveel extra docenten zijn aangenomen in het basisonderwijs op basis van middelen
op uit het NPO? Hoeveel extra docenten zijn aangenomen in het middelbaar onderwijs
op basis van middelen uit het NPO?
127
Kunt u in een overzicht uiteenzetten hoeveel procent van het budget per onderwijstype
niet naar onderwijs gaat, maar naar coördinatiekosten en het betalen van bestuurslagen?
128
Wat is de verklaring voor de grote stijging van het budget dat benodigd is voor «Opdrachten»
in 2022 en 2023?
129
In hoeverre is ruimte voor groei van schoolbudgetten in het po en vo, indien meer
leerlingen in verband met beperkingen extra ondersteuning nodig hebben? Is dit een
«open einde bekostiging»? Zo nee, voor welk deel hiervan heeft de bekostiging een
plafond?
130
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de overgang van vso naar gvo?
131
Hoeveel extra docenten heeft de aanvullende bekostiging in 2021 opgeleverd in de G5?
132
Hoeveel extra docenten heeft de aanvullende bekostiging in 2022 opgeleverd in de G5?
133
Krijgen steden buiten de G5 ook extra middelen voor de aanpak van het lerarentekort?
134
Drukt de aanvullende bekostiging voor de aanpak van het lerarentekort in de G5 op
de bekostiging voor de aanpak van het lerarentekort buiten de G5?
135
Wat wordt precies verwacht van scholen die een aanvullende bekostiging van 14 miljoen
euro krijgen voor het ontwikkelen van aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
136
Welke regelingen zijn er in het po voor hoogbegaafde leerlingen?
137
Welke taken voert DUO21 uit voor het po?
138
Is de bijdrage aan DUO gezien Artikel 1 alleen gebaseerd op de taken die DUO uitvoert
voor het po?
139
Hoe gaat de drie miljoen euro verdeeld worden over de 101 scholen die aardbeving en
toekomstbestendig gemaakt moeten worden?
140
Zijn de bedragen die de individuele scholen tot en met 2034 ontvangen, toereikend
om aardbeving en toekomstbestendig te maken?
141
Kunt u aangeven waarom middelen door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
ter beschikking worden gesteld vanuit artikel 14 (Cultuur) aan het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport om cultuuronderwijs op en rond scholen te versterken?
Kunt u aangeven hoe wordt geborgd dat deze middelen daadwerkelijk aan cultuur worden
besteed?
142
Wat zijn de redenen dat leerlingen drie of meer maanden thuis zitten zonder passend
onderwijsaanbod?
143
Is het aantal lessen dat werd gegeven door bevoegde en benoembare leraren in 2021
inmiddels bekend?
144
Hoe zien de begeleidingsprogramma's voor startende leraren er in de praktijk uit?
145
Hoe verklaart u dat in 2021 minder dan in 2019 leerlingen eindexamen deden in vakken
op een hoger niveau?
146
Wat doet u om het aantal leerlingen dat eindexamen in vakken doet op een hoger niveau
omhoog te krijgen?
147
Welke regelingen zijn er in het vo voor hoogbegaafde leerlingen?
148
Hoeveel thuiszitters zijn er momenteel? Kunt u een overzicht geven van het aantal
thuiszitters van de afgelopen vijf jaar?
149
Hoe verklaart u dat het aandeel havo22- en vwo23-leerlingen in de komende jaren in verhouding groter wordt?
150
Wat zijn de extra kosten voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
door afname van het gemiddelde aantal leerlingen per school de komende jaren?
151
Klopt het dat de bekostiging van het praktijkonderwijs sinds 2016 een kunstmatige
knip kent tussen lichte ondersteuning en de lump-sum, waarbij de lichte ondersteuning
is ondergebracht bij de samenwerkingsverbanden in een gesloten financiering, maar
deze nooit daadwerkelijk werd ingezet als een gesloten financiering? Kom dit omdat
in het praktijkonderwijs die lichte ondersteuning, anders dan in het reguliere onderwijs
waar dat budget voor lichte ondersteuning wordt ingezet voor een deel van de leerlingen
dat extra ondersteuning nodig heeft, integraal onderdeel is van het praktijkonderwijs?
152
Zal in de toekomst de bekostiging van het praktijkonderwijs een open einderegeling
blijven, zodat bij groeiende leerlingaantallen de bekostiging ook dienovereenkomstig
zal groeien?
153
Kunt u aangeven hoeveel leerlingen per onderwijstype last heeft van long covidklachten?
Hoeveel hiervan zijn thuiszitters?
154
Kunt u aangeven hoeveel mbo-, hbo- en wo-studenten op hun stageplek besmet zijn geraakt
met het coronavirus?
155
Welke middelen worden ingezet om mbo-, hbo- en wo-studenten met long covidklachten
te ondersteunen, zodat zij hun studie alsnog kunnen voltooien?
156
Is er ook een regeling functiemix vo voor het platteland vanwege de plattelandsproblematiek?
157
Hoe besteden scholen het geld voor strategisch personeelsbeleid?
158
Welk effect verwacht u te bereiken met de regeling strategisch personeelsbeleid?
159
Hoeveel maatschappelijke organisaties hebben zich al ingeschreven voor het uitvoeren
van projecten via de subsidie voor de Maatschappelijke Diensttijd voor 2023? Wanneer
stopt de inschrijving hiervoor? Is de schatting dat het volledige bedrag van 203,4
miljoen euro aan subsidie voor Maatschappelijke Diensttijd wordt opgemaakt? Wat is
het gemiddelde bedrag dat een organisatie ontvangt per gehonoreerde aanvraag?
160
Waarom is er in het coalitieakkoord voor gekozen om het structurele bedrag aan subsidie
voor Maatschappelijke Diensttijd te verhogen? Welke doelstellingen heeft het kabinet
voor ogen met de subsidie voor Maatschappelijke Diensttijd in 2025? Kunt u dit kwantificeren?
En hoe staat dit in verhouding met de gereserveerde middelen?
161
Welk aandeel van het beschikbare bedrag aan subsidie voor Maatschappelijke Diensttijd
is in de begroting niet juridisch verplicht?
162
Kunt u een overzicht geven van investeringen in Maatschappelijke Diensttijd van de
afgelopen vijf jaar? Kunt u daarbij onderscheid maken tussen geraamde uitgaven, gerealiseerde
uitgaven en aangeven of sprake was van onderbesteding of overbesteding. Kunt u daarbij
ook aangeven welke organisaties de meeste subsidie hebben ontvangen?
163
Hoe wordt de 176,1 miljoen euro, die beschikbaar wordt gesteld voor het verbeteren
van basisvaardigheden, verdeeld over het land?
164
Kunt u aangeven hoe de investeringen in Maatschappelijke Diensttijd er in 2023 uit
gaan zien?
165
Kunt u een overzicht geven van de programma's en organisaties die in 2022 vanuit subsidie
voor Maatschappelijke Diensttijd zijn gefinancierd?
166
Welke taken voert DUO uit voor het vo?
167
Is de bijdrage aan DUO vanuit Artikel 3 alleen gebaseerd op de taken die DUO uitvoert
voor het vo?
168
Hoe verklaart u dat het percentage mbo'ers dat zich uitgedaagd voelt blijft steken
op 38% en dat de studenttevredenheid van mbo'ers over school en opleiding afneemt?
169
Hoeveel middelen zijn beschikbaar gesteld voor het mbo-studentenfonds en hoeveel studenten
kunnen hiervan gebruik maken c.q. maken hiervan gebruik per jaar?
170
Vanuit welk begroting wordt het mbo-studentenfonds bekostigd?
171
Waaraan worden de middelen uit het mbo-studentenfonds besteed? Kunt u dit uitsplitsen
per categorie genoemd in artikel 8.1.5, tweede lid, sub a, b, c en d (a t/m f) Wet
educatie en beroepsonderwijs alsmede onder vermelding van het aantal studenten per
categorie en voor welk (gemiddeld) bedrag?
172
Komt het voor dat studenten geen aanspraak kunnen maken op het mbo-studentenfonds
doordat er onvoldoende middelen zijn? Zo ja, hoe vaak en in welke sectoren en/of instellingen?
173
Hoe hoog zijn de (gemiddelde) jaarlijkse schoolkosten voor studenten voor de vakken
taal, rekenen en burgerschap?
174
Kunt u aangeven, zowel procentueel als absoluut, hoeveel van de geïnspecteerde opleidingen
in het mbo bbl24-opleidingen zijn? Is de inspectie goed genoeg geëquipeerd om bbl-opleidingen te inspecteren?
175
Kunt u aangeven waarom het niveau van rekenen en lezen niet bekend is bij uitstromende
leerlingen in het mbo?
176
Hoe verklaart u dat het aantal bbl-leerlingen in verhouding afneemt?
177
Welke stappen onderneemt u om het aantal bbl-leerlingen te laten groeien?
178
Hoe gaat u de 350 miljoen euro extra voor het mbo inzetten? Is dit ook voor de versterking
van bbl-opleidingen? Zo ja, op welke wijze wordt dat ingezet?
179
Hoe gaat u concreet de voorlichting over het arbeidsmarktperspectief van technische
opleidingen verbeteren?
180
Op grond van welke overwegingen beperkt de landelijke ambitie zich tot jaarlijks maximaal
20.000 nieuwe voortijdig schoolverlaters in 2024? Welke factoren maken de ambitie
van een lager aantal onhaalbaar?
181
Kunt u puntsgewijs nader specificeren hoe de arbeidsmarktproblematiek, de beloningsachterstand
ten opzichte van de marktsector en (een optelsom van) grootstedelijke problemen waar
instellingen en docenten mee te maken krijgen, rechtvaardigen dat alle mbo-docenten
buiten de Randstad verstoken blijven de versterking van de salarismix?
182
Waarom zijn er in het actieplan Leerkracht van Nederland afspraken gemaakt om de salarismix
van Randstadregio’s, vanwege onder andere de randstadproblematiek, te versterken en
staat deze versterking in verhouding met de Regionale Aanpak Personeelstekort?
183
Kunt u de besteding van middelen ter uitvoering van het regionaal programma ter voorkoming
van voortijdige schooluitval, uitsplitsen naar de verschillende contactscholen en
contactgemeenten?
184
Wat is volgens de meest recente gegevens het aantal laaggeletterden en het aantal
laaggecijferden ouder dan 16 jaar dat Nederland telt? Wat is volgens de meest recente
gegevens, in percentages en het absolute aantal, de hoeveelheid vijftienjarigen die
laaggeletterd is? Hoe zal het Actieplan laaggeletterdheid en Tel mee met taal leiden
tot reductie van het aantal laaggeletterden van 16 jaar en ouder en van vijftienjarigen?
185
In hoeverre draagt de STAP25-regeling bij aan het versterken van de leercultuur, nu vooral cursusaanbieders ervan
profiteren doordat zij hun prijzen verhogen tot aan de door de overheid verleende
vergoeding?
186
Welke stappen zijn en worden gezet om het mbo te flexibiliseren met het oog op het
actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen?
187
Wat is de stand van zaken inzake de evaluatie van voorwaardelijke toelatingen (van
ad-opleiding naar bachelor, hbo-propedeuse naar wo en doorstroom bachelor-master)
in het hoger onderwijs?
188
Welke taken voert DUO uit voor het mbo?
189
Is de bijdrage aan DUO vanuit Artikel 4 alleen gebaseerd op de taken die DUO uitvoert
voor het mbo?
190
Hoeveel middelen investeert u in totaal in de aanpak van laaggeletterdheid? Wat betekent
dit voor het bedrag dat per laaggeletterde in Nederland beschikbaar is?
191
Wordt vanuit de RMC26-functie ook samengewerkt met instellingen, zoals het UWV?
192
Hoe groot is het het studentenfonds voor ho-studenten? Hoeveel studenten kunnen hiervan
gebruik maken of maken hiervan jaarlijks gebruik?
193
Hoe verklaart u dat de studenttevredenheid hoger is in het wo dan in het hbo?
194
Hoe verklaart u dat het aantal deelnemers aan Leven Lang Leren-activiteiten is gedaald?
195
Hoeveel instellingen in het hoger onderwijs stellen hun ombudsfunctionaris beschikbaar
voor studenten?
196
Welk percentage en/of hoeveel studenten zijn de afgelopen drie jaar nominaal afgestudeerd?
197
Wat zijn de studentgebonden tarieven (laag, hoog en top) van opleidingen in 2022?
198
Kunt u in een overzicht uitgesplitst aangeven hoeveel vanaf 2022 geïnvesteerd wordt
in 1) onderwijs, 2) onderzoek en 3) studenten?
199
Hoeveel aanvragen voor de subsidieregeling tweede lerarenopleiding worden er jaarlijks
gedaan? Zijn studenten op de hoogte van, of geïnformeerd over deze regeling?
200
Hoeveel geld is de afgelopen drie jaar jaarlijks toegekend aan de verschillende wetenschapsdomeinen
binnen NWO27 en ZonMw28?
201
Zijn er sinds de start van het Sino-Dutch Bilaterial Scholarship Programme signalen
geweest dat de selectie van Chinese studenten op een manier beïnvloed wordt door de
politieke voorkeur van die studenten?
202
Hoe gaat de werkgroep stimuleringsbeurzen bepalen waar de werkdruk het hoogst is?
203
Hoe gaat u controleren of de middelen voor de LLO29-katalysator doelmatig worden ingezet?
204
Welke voorwaarden stelt u aan onderwijsinstellingen om middelen uit de LLO-katalysator
te krijgen? Om welke doelen gaat het?
205
Hoe gaat u controleren of de middelen voor het NGF30-project Digitaliseringsimpuls doelmatig worden ingezet?
206
Welke voorwaarden stelt u aan onderwijsinstellingen om middelen uit het NGF-project
Digitaliseringsimpuls te krijgen? Om welke doelen gaat het?
207
Wat is de reden dat de huidige subsidieregeling voor SURF in het kader van open en
online hoger onderwijs in 2022 afloopt?
208
Welke taken voert DUO uit voor het ho?
209
Is de bijdrage aan DUO vanuit beleidsartikel 6 en 7 alleen gebaseerd op de taken die
DUO uitvoert voor het ho?
210
Wat is de stand van zaken omtrent de aangekondigde visie voor internationalisering
in het hoger onderwijs?
211
Op wat voor manier worden er plannen gemaakt die resulteren in het introduceren, verankeren,
en verder ontwikkelen van internationalisering in het instellingsbeleid van scholen
in het po en vo?
212
Wat wordt er bedoelt met onderzoek doen naar Europese eenwording? Hoeveel betaalt
Nederland hieraan als EU-lidstaat, en waarom?
213
Hoeveel procent van de middelen die wordt gereserveerd op de OCW-begroting voor deelname
aan diverse projecten in het kader van Unesco, gaat naar de bevordering van persvrijheid?
214
Klopt het dat het wetenschappelijk onderwijs vanaf 2023 gekort wordt op de HGIS31-middelen voor ontwikkelingssamenwerking? Wat ligt aan deze korting ten grondslag?
215
Kunt u aangeven wat de in- en uitstroom van leraren is, uitgesplitst naar onderwijssector?
Kunt u hierbij ook andere kenmerken aangeven, zoals leeftijd?
216
Kunt u aangeven welke routes er zijn om bevoegd leraar te worden voor zowel het po,
vo als mbo?
217
Kunt u aangeven welke vormen van financiële ondersteuning er zijn om leraar te worden
in het po, vo of mbo?
218
Ontvangt het Onderwijsloket subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap? Ontvangt FastSwitch subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap? Hoe verhouden het Onderwijsloket en FastSwitch zich ten opzichte van
elkaar?
219
Klopt het dat het gemakkelijker is om een bevoegdheid voor leraar Nederlands in het
mbo te halen dan voor leraar Nederlands in het vmbo, als je geen relevante achtergrond
en/of opleiding hebt?
220
Kunt u per onderwijstype aangeven hoeveel docenten (deels) arbeidsongeschikt zijn
verklaard wegens long covid?
221
Kunt u aangeven hoeveel docenten per onderwijstype zijn uitgevallen wegens covid-klachten?
Hoe lang waren zij gemiddeld uitgeschakeld?
222
Waarom is het budget voor de lerarenbeurs in 2023 lager dan het budget in 2022? Hoe
is berekend dat het budget voor 2023 toereikend is voor het aantal verwachte aanvragen?
223
Hoeveel scholen voor po in Nederland vangen het lerarentekort op dit moment, in weerwil
van artikel 8, lid 9b en c van de Wet op het primair onderwijs, op door hun scholieren
een vierdaagse schoolweek aan te bieden?
224
Kan een school aanspraak maken op de subsidieregeling zij-instroom als een zij-instromer
vlak ervoor nog een lerarenopleiding heeft gevolgd?
225
Is het budget voor de lerarenbeurs in 2022 uitgeput? Zo nee, hoeveel is er nog over?
Hoeveel leraren hebben in 2022 een lerarenbeurs gekregen? Hoeveel aanvragen zijn afgewezen?
226
Hoe groot is het lerarentekort in fte in het basisonderwijs op dit moment? Kunt u
de ontwikkeling van het lerarentekort in fte in het basisonderwijs van de afgelopen
tien jaar in een tabel uiteenzetten?
227
Hoe groot is het lerarentekort in fte in het vo op dit moment? Kunt u de ontwikkeling
van het lerarentekort in fte in het middelbaar onderwijs van de afgelopen tien jaar
in een tabel weergeven?
228
Welke gremia krijgen in het kader van de ondersteuning van beroepsgroepvorming van
leraren financiële ondersteuning? Hoeveel bedraagt de ondersteuning per gremium?
229
Welke initiatieven om statushouders met lesbevoegdheid in Nederland bevoegd in de
scholen te laten lesgeven, zijn bij het ministerie bekend? Worden deze initiatieven
landelijk gecoördineerd?
230
Is het mogelijk de hoogte van de studiefinanciering te differentiëren voor studies
voor tekortberoepen?
231
Hoe wordt bij mogelijke verhoging van de rente op studieleningen rekening gehouden
met studenten voor wie het om (religieuze) redenen verboden is om rente te ontvangen
of af te dragen? Kunt u uitleggen hoe een eventuele verhoging strookt met het grondrecht
vrijheid van godsdienst en levensovertuiging?
232
Hoe groot is de groep uitwonende studenten die geen aanspraak maken op de basisbeurs
in 2023/2024? Welk deel hiervan heeft dan (nog) wel recht op een lening en eventueel
de reisvoorziening en de aanvullende beurs?
233
Hoeveel kost het om een reisvoorziening in de vorm van een OV32-kaart toe te kennen aan leerlingen in het praktijkonderwijs en vavo-studenten?
234
Is er een maximum aan de maanden voor de tegemoetkoming van 29,92 euro per maand die
afgestudeerden ontvangen voor hun studie onder het leenstelsel?
235
Wordt er voor het aangaan van een hypotheek gewerkt met een historische of actuele
studieschuld?
236
Wat zijn de financiële gevolgen voor de begroting als de rentes voor studieschulden
in het mbo gelijk worden getrokken met de rentes op studieschulden in het ho, ook
voor de studenten die al (net) afgestudeerd zijn, en onder het huidige wetsvoorstel
vallen?
237
Klopt het dat het rentebedrag op studieschuld het aflosbedrag niet beïnvloedt?
238
Kunt u aangeven hoe de rente op studieleningen zich de komende tijd waarschijnlijk
zal ontwikkelen?
239
Wat uw voornemens ten aanzien van de rente op studieleningen?
240
Kunt u aangeven wat het mogelijke budgettaire beslag zou zijn, indien ervoor wordt
gekozen om de rente op studieleningen op 0% te houden, en niet de verwachte ontwikkelingen
van de rente te volgen?
241
Bent u voornemens om, indien de rente op studieleningen stijgt, een studielening ook
zwaarder mee te laten wegen bij hypotheekverstrekking?
242
Ziet u mogelijkheden om een studielening niet meer te laten meetellen bij hypotheekverstrekking?
Zo nee, wat zijn hiertegen de bezwaren? Zijn er mogelijkheden om deze bezwaren te
mitigeren?
243
Welke rol gaat u spelen bij het groeiende aantal ouders dat schoolmiddelen en andere
basisvoorzieningen niet langer kan betalen voor hun schoolgaande kinderen en de explosieve
groei van het aantal hulpvragen dat nu bij hulpinstanties, zoals Stichting Leergeld,
binnenkomt, ook van ouders met middeninkomens?
244
Hoeveel van het BNP33 wordt op dit moment uitgegeven aan cultuurbeleid? Hoeveel van het BNP van omringende
landen (Frankrijk, Duitsland en België) wordt uitgegeven aan cultuur? Wordt een percentage
van het BNP daar gebruikt als benchmark voor het totaal te besteden bedrag aan cultuur?
245
Waarom is als meetpunt voor cultuurbereik gekozen voor indicatoren zoals bezoeken
aan culturele instellingen? Welke indicatoren worden er in andere EU-landen gebruikt
voor beoordeling en evaluatie van het cultuurbeleid van de overheid?
246
Worden digitale bezoeken ook meegerekend in het cultuurbereik? Kan in kaart worden
gebracht hoeveel mensen tijdens de coronapandemie zijn bereikt door digitaal cultuur
aanbod?
247
Waar worden de investeringen uit het coalitieakkoord in erfgoed aan besteed?
248
Kunt u uiteenzetten waarom er geen geld gealloceerd is voor erfgoed, blijkens tabel
75?
249
Kunt u uiteenzetten aan welke projecten het budget voor specifiek cultuurbeleid wordt
uitgegeven? kunt u per project aangeven hoeveel budget hieraan wordt besteed?
250
Kan er een overzicht beschikbaar worden gesteld van de specifieke uitkeringen en bijdragen
aan mede-overheden in de afgelopen drie jaar (periode 2019–2022), met een specificatie
van de doelstellingen, eventuele voorwaarden, regio’s en/of gemeenten?
251
Hoeveel monumenten zijn er op dit moment in eigendom van de Staat der Nederlanden
en hoeveel van deze monumenten vallen via de Rijksdienst Cultureel Erfgoed onder de
verantwoordelijkheid van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap?
252
Hoeveel middelen van de Rijksbegroting worden in 2023 besteed aan het onderhouden
en verduurzamen van monumentale panden die in eigendom toebehoren aan de Staat der
Nederlanden? Uit welke begrotingen wordt dit bekostigd? Kan in kaart worden gebracht
hoeveel onderhouds- en verduurzamingsmiddelen in de afgelopen drie jaar beschikbaar
zijn gesteld (periode 2020–2022)?
253
Kan er een overzicht beschikbaar worden gesteld van de middelen die voor het Garantiefonds
Rijksmusea beschikbaar zijn gesteld? Welke garantstellingen voor leningen zijn verleend?
Zijn er aan ook aanvragen afgewezen?
254
Waarom zijn de cultuureducatieuitgaven naar begrotingsartikel 1 overgeboekt?
255
Heeft het overboeken van de cultuureducatieuitgaven naar begrotingsartikel 1 gevolgen
voor welke Minister verantwoordelijk is?
256
Kan er een overzicht worden verleend van de projecten die via DEN34 worden uitgevoerd voor de digitale transformatie van de culturele sector? Zijn er
aanvragen die zijn afgewezen? Zo ja, waarom?
257
Hoe sluiten de doelen gesteld binnen het internationaal cultuurbeleid aan op de evaluatie
van het internationaal cultuurbeleid?
258
Op welke manier wordt het effect en de doelmatigheid van internationaal cultuurbeleid
gemeten?
259
Kunt u verder toelichten hoe de middelen beschikbaar voor de creatieve industrie onderverdeeld
zijn over verschillende programma's?
260
Kunt u aangeven welke middelen specifiek worden aangewend om de culturele sector en
creatieve industrie te betrekken bij grote maatschappelijke opgaven?
261
Hoe verklaart u de recente afname in het bereik van de NPO35?
262
Welke middelen gebruikt de NPO om zelf producties te maken en samenwerkingen aan te
gaan?
263
Klopt het dat de middelen die in 2021 vanuit de Onderwijs, Cultuur en Wetenschap-begroting
werden geïnvesteerd in het Steunfonds Lokale Informatievoorziening, te weten 5.428.000
euro, per 2022 zijn gereduceerd tot 0? Waarom is deze regeling gereduceerd tot 0?
Is er een nieuwe regeling in het leven geroepen om de lokale informatievoorziening
te ondersteunen?
264
Kunt u aangeven welke middelen specifiek worden aangewend voor de strijd tegen desinformatie
en nepnieuws?
265
Kunt u aangeven of en zo ja hoe Fair Practice een rol speelt bij de CoBo36- en speelfilmconvenant-middelen die, gefinancierd via artikel 14, worden toegevoegd
aan artikel 15 bestemd voor het Filmfonds, bij de toekenning en verantwoording van
die middelen?
266
Is de bijdrage aan het BPRC37 een wettelijk verplichte bijdrage? Zo ja, welk deel?
267
Waarom stijgt de bijdrage aan het BPRC alweer (net zoals in de begroting voor het
jaar 2022)?
268
Wat is het totale budget van de Rijksbegroting dat beschikbaar is voor proefdiervrije
innovatie?
269
Hoeveel procent van de bijdrage aan het BPRC is geoormerkt voor proefdiervrij onderzoek?
270
Wat is de verklaring dat de Rijksbijdrage aan het BPRC in de begrotingen van 2019
tot en met 2023 jaarlijks een stijgende lijn laat zien?
271
Hoe groot was de fokkolonie van het BPRC, gemiddeld genomen per jaar, in de afgelopen
vijf jaar?
272
Hoeveel overtollige dieren zijn er, uitgesplitst naar jaar, gedood in het BPRC in
de afgelopen vijf jaar?
273
Zijn er apen vanuit het BPRC overgebracht naar andere proefdierfaciliteiten? Zo ja,
hoeveel en naar welke?
274
Heeft het BPRC apen verkocht aan andere instanties? Zo ja, hoeveel en aan welke?
275
Hoeveel procent van de proefdieronderzoeken die de afgelopen vijf jaar zijn gedaan
in het BPRC hebben direct geleid tot de ontwikkeling van medicijnen, vaccins of medische
technologieën voor de mens?
276
Van hoeveel procent van de in het BPRC uitgevoerde onderzoeken van de afgelopen vijf
jaar zijn de resultaten openbaar toegankelijk?
277
Hoeveel apen moesten in het BPRC worden ingeslapen of zijn dood aangetroffen gedurende
een dierproef, uitgesplitst naar jaar, in de afgelopen vijf jaar?
278
Zijn er door het BPRC in de afgelopen vijf jaar apen aangekocht bij apenhandelaar
Hartelust?
279
Hoeveel apen zijn in het BPRC gedood na afronding van een onderzoek en hoeveel apen
zijn opnieuw ingezet voor nieuwe experimenten, gemiddeld genomen per jaar, over de
afgelopen vijf jaar?
280
Ligt het BPRC op schema om de door het ministerie opgestelde reductieopdracht van
40% in 2025 te halen?
281
Hoeveel effectieve medicijnen en vaccins die nu op de markt zijn, zijn er gekomen
door proefdieronderzoek van het BPRC?
282
Hoeveel inspecties zijn door de NVWA38 uitgevoerd bij het BPRC, uitgesplitst naar jaar, in de afgelopen vijf jaar? Zijn
er bij deze inspecties overtredingen geconstateerd?
283
Waar wordt de overige 2,5 miljoen euro, die gereserveerd staat voor het NWO-Fonds
Onderzoek en Wetenschap maar niet is begroot, aan uitgegeven?
284
Kunt u aangeven hoeveel scholen het afgelopen jaar onvoldoende hebben gescoord in
het kader van sociale veiligheid?
285
Kunt u per onderwijstype specifiëren hoeveel klachten er binnengekomen zijn bij de
inspectie39? Kunt u daarin ook de aard van de klachten meenemen? Kunt daarin ook meenemen of
het gaat om bijzonder onderwijs of openbaar onderwijs?
286
Hoeveel incidenten van seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn per onderwijstype
in het afgelopen jaar vastgesteld?
287
Hoe en wanneer bent u van plan de wettelijke verplichting voor een streefcijfer te
formuleren voor de (sub)top van organisaties binnen de (semi)publieke sector?
288
Klopt de constatering van het Sociaal- en Cultureel Planbureau dat het doel om kansenongelijkheid
tegen te gaan helemaal wordt losgelaten met stelselherziening kinderopvang zoals de
Ministers Van Gennip (SZW), Dijkgraaf (OCW), Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs)
en Staatssecretaris De Vries aankondigden in hun Kamerbrief van 7 oktober j.l. (2022D40573)?
289
Hoeveel beleidswijzigingen zijn er tot nu toe niet geïmplementeerd of aangepast geïmplementeerd
door uitvoeringsproblemen bij DUO?
290
Waarom blijven de lasten voor DUO, ondanks dat u aangeeft in te willen zetten op het
vergroten van DUO en in DUO te willen investeren, hetzelfde en dalen de personele
kosten zelfs na 2024?
291
Kunt u nader toelichten wat het besluit om deel van de lpo40 op de coalitieakkoordreeksen in te zetten voor kabinetsbrede problematiek precies
inhoudt?
292
Betekent het besluit om een deel van de lpo op de coalitieakkoordreeksen in te zetten
voor kabinetsbrede problematiek dat 20% van de loon- en prijsbijstelling oorspronkelijk
bestemd voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bij Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
wordt weggehaald en naar andere departementen wordt verplaatst?
293
Betekent het besluit om een deel van de lpo op de coalitieakkoordreeksen in te zetten
voor kabinetsbrede problematiek dat van de intensiveringen uit het coalitieakkoord
20% niet aan indexering wordt uitgekeerd?
294
Op welke manier wordt de loon- en prijsbijstelling voor 2023 vastgesteld en welke
cijfers worden hiervoor gebruikt?
295
Wanneer wordt de loon- en prijsbijstelling 2023 vastgesteld? Wanneer wordt de loon-
en prijsbijstelling voor het vervolgonderwijs in 2023 vastgesteld?
296
Welke invloed heeft u op de hoogte van de loon- en prijsbijstelling 2023?
297
Kunt u een stand van zaken geven van uitvoering van de onderwijsparagraaf uit het
coalitieakkoord per punt?
298
Heeft u een overzicht van alle maatregelen die door u genomen zijn op het gebied van
kennisveiligheid in het ho?
299
Wat is de stand van zaken omtrent de externe audits kennisveiligheid?
300
Door wie worden de externe audits kennisveiligheid uitgevoerd?
301
Kunt u aangeven wat de laatste cijfers zijn over onderadvisering van leerlingen met
een migratieachtergrond ten aanzien van leerlingen zonder migratieachtergrond? Hoe
hebben deze cijfers zich in de tijd hebben ontwikkeld?
302
Wat doet u om onderadvisering van leerlingen met een migratieachtergrond tegen te
gaan?
303
Klopt het dat in deze begroting geen geld gereserveerd is voor de aanpak van de verouderde
voorraad schoolgebouwen? Waarom niet?
304
In welk examenjaar zal de aangekondigde verbetering in vraagstelling van het centraal
examen Nederlands zijn gerealiseerd?
305
In welk examenjaar zal het Centraal Examen Nederlands herzien zijn na de bijstelling
van het examenprogramma Nederlands dat nu in gang is gezet?
306
Is er, naar aanleiding van de motie van de leden Van den Berge en Smals41, een toename te zien in het aantal stages in de publieke sector?
307
Op welke wijze wordt uitvoering gegeven aan de motie van de leden De Hoop en Segers
over het voeren van lastige gesprekken onderdeel maken van de lerarenopleiding42?
308
Heeft u inmiddels besloten hoe uitvoering te geven aan de motie van het lid De Hoop
over de meerwaarde voor het onderwijs van rolmodellen bij het verinnerlijken van democratische
waarden, ofwel de inzet van jonge rolmodellen in het burgerschapsonderwijs43?
309
Op welke termijn is het mogelijk om schrijfvaardigheid als onderdeel op te nemen in
de eindtoets po?
310
Kunt u toelichten hoe de huidige eindtoets in het po het referentieniveau taal op
het gebied van leesvaardigheid toetst?
311
In hoeverre zijn onderwijsinstellingen nu vrij om naar eigen inzicht de hoogte van
instellingscollegegeld vast te stellen, zonder dat dit enige relatie hoeft te hebben
met de feitelijke hoogte van de opleidingskosten die instellingen moeten maken voor
de betreffende studenten?
312
Kunt u aangeven hoe aan de volgende moties uitvoering wordt gegeven: motie van de
leden Van Baarle en De Hoop over concrete doelstellingen in het herijkte plan tegen
stagediscriminatie44; motie van de leden Van Baarle en De Hoop over een laagdrempelig fysiek studentenloket
voor het melden van stagediscriminatie45 motie van het lid Van Baarle over het voorkómen van stagediscriminatie als expliciete
voorwaarde om erkend leerbedrijf te worden46?
313
Hoeveel studenten staan er ingeschreven bij associate degree-opleidingen in Nederland,
uitgesplitst naar domein?
314
Wanneer denkt u te hebben bezien hoe de uitvoering op motie van het lid Van der Woude,
over een verkenning naar de behoefte van Flexstuderen, kan worden uitgevoerd47?
315
Is er een bijdrage vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan
de Transitie Proefdiervrije Innovatie? Zo ja, hoe hoog is deze? Zo nee, waarom niet?
Hoe ondersteunt u deze transitie?
316
Hoe verlopen de gesprekken tussen u en academici over verschillende perspectieven
op het programma Erkennen & Waarderen?
317
Hoeveel reserves hebben de verschillende schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
opgebouwd?
318
Hoe worden de studentenkoepels op dit moment betrokken bij de toekomstverkenning?
319
Kunt u een overzicht geven van de instellingen die op dit moment collegegeldvrij besturen
aanbieden, uitgesplitst naar hbo en wo?
320
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de routekaart naar inclusief onderwijs?
321
Welke maatregelen worden er zoal genomen om de groei en inzet van (vormen van) aanvullend
en privaat onderwijs in het hoger onderwijs te beteugelen?
322
Hoe rijmt u de middelen voor klimaatdoelen van maatschappelijk vastgoed die niet bedoeld
zijn voor integrale aanpak van schoolgebouwen met de constatering dat het niet efficiënt
is om gebouwen aan te pakken zonder oog te hebben voor alle eisen waar een modern
(school)gebouw aan moet voldoen? Hoe kansrijk acht u dat het Klimaatfonds een oplossing
biedt voor schoolgebouwen in slechte staat, aangezien dit fonds enkel is gericht op
verduurzaming, terwijl een integrale aanpak ten behoeve van onderwijskwaliteit, gezond
binnenklimaat, inclusiviteit en duurzaamheid nodig is?
323
Wat is de stand van zaken geven van de geplande wetswijziging onderwijshuisvesting
po en vo? Hoe wordt daarbij de samenhang tussen de departementen Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie, Economische Zaken en Klimaat,
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Infrastructuur
en Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor de bekostiging van schoolgebouwen
(aangezien al deze departementen eisen daaraan stellen), geborgd?
324
Kunt u een overzicht geven van het aantal onderzoeken dat is
gedaan naar de relatie tussen studentenwelzijn en het hebben van een
studielening en/of studieschulden? Zijn er al concreet geformuleerde vervolgstappen
duidelijk na het analyseren per instelling en/of regio?
325
Is het gebruik van enkel loting als enige vorm van selectie-instrument aantoonbaar
bevorderlijk voor kansengelijkheid in het hoger onderwijs?
326
Welke aspecten van het meerwaardecriterium bent u voornemens te behouden?
327
Waarom wordt het budget voor Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen naar beneden
bijgesteld?
328
Wanneer valt de aangekondigde evaluatie van het beleid, die vorig jaar niet heeft
plaatsgevonden, voor dit jaar te verwachten?
329
Kunt u toelichten hoe de verlenging van het project «Versterking lokale journalistiek
door samenwerking» (eerder tot eind 2023, nu tot en met 2025) zich verhoudt tot de
regeling «Professionalisering lokale omroepen»?
330
Hoeveel gemeenten lopen achter bij hun taak om basisscholen in staat te stellen hun
leerlingen iedere week twee uur bewegingsonderwijs te geven?
331
Hoeveel sportaccommodaties beschikken niet over voldoende netto-vloeroppervlakte zoals
opgenomen in de Modelverordening Huisvesting Onderwijs?
332
Hoeveel sportaccommodaties moeten worden bijgebouwd, zodat alle scholen kunnen voldoen
aan twee uur bewegingsonderwijs?
333
Hoeveel scholen komen gymleraren tekort om te kunnen voldoen aan twee uur bewegingsonderwijs
per week?
334
Hoe wordt de groeiambitie om in 2030 100% van de studenten op te leiden via de systematiek
van het Samen opleiden en Professionaliseren, zoals ook vermeld in de werkagenda van
het Onderwijsakkoord, financieel gedekt? Hoeveel middelen zijn (sec) gereserveerd
voor het realiseren van de groeiambitie? Is de financiële dekking ergens in de begroting
te vinden binnen of buiten de «post» tegemoetkoming partnerschappen opleidingsscholen?
335
Wat is de status van het prioriteit maken van studentenwelzijn door instellingen?
Is dit volgens u terug te zien in jaarverslagen van instellingen? Waarom is er gekozen
voor een formulering waarin instellingen alleen worden gestimuleerd? Worden instellingen
ook verantwoordelijk gehouden wanneer blijkt dat instellingen dit niet doen?
336
Wat is de stand van zaken van de integrale aanpak voor studentenwelzijn? Schat u het
realistisch in dat de integrale aanpak voor studentenwelzijn in het najaar van 2022
aan de Kamer wordt gepresenteerd?
X Noot
1
Kamerstuk 31 288, nr. 964.
X Noot
2
NPO: NPO.
X Noot
3
AMvB: algemene maatregel van bestuur.
X Noot
4
hbo: hoger beroepsonderwijs.
X Noot
5
wo: wetenschappelijk onderwijs.
X Noot
6
M. van Vroonhoven, 2 juli 2020, Samen sterk voor elk kind, eindconclusies Merel van
Vroonhoven juli 2020.
X Noot
7
Kamerstuk 27 923, nr. 443.
X Noot
8
Kamerstuk 27 923, nr. 443.
X Noot
9
Kamerstuk 27 923, nr. 443.
X Noot
10
Kamerstuk 27 923, nr. 443.
X Noot
11
G5: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Almere.
X Noot
12
mbo: middelbaar beroepsonderwijs.
X Noot
13
ISO: Interstedelijk StudentenOverleg.
X Noot
14
po: primair onderwijs.
X Noot
15
vo: voortgezet onderwijs.
X Noot
16
GZ: Gezondheidszorg.
X Noot
17
Nuffic: Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs.
X Noot
18
Kamerstuk 35 925 VIII, nr. 54.
X Noot
19
Kamerstuk 35 925 VIII, nr. 54.
X Noot
20
(v)so: (voortgezet) speciaal onderwijs.
X Noot
21
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs.
X Noot
22
havo: hoger algemeen voortgezet onderwijs.
X Noot
23
vwo: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
X Noot
24
bbl: beroeps begeleidende leerweg.
X Noot
25
STAP: Stimulering van de ArbeidsmarktPositie.
X Noot
26
RMC: Regionale Meld- en Coördinatiefunctie.
X Noot
27
NWO: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.
X Noot
28
ZonMw: Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.
X Noot
29
LLO: Leven Lang Ontwikkelen.
X Noot
30
NGF: Nationaal Groeifonds.
X Noot
31
HGIS: Homogene Groep Internationale Samenwerking.
X Noot
32
OV: openbaar vervoer.
X Noot
33
BNP: Bruto Nationaal Product.
X Noot
34
DEN: Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie.
X Noot
35
NPO: Stichting Nederlandse Publieke Omroep.
X Noot
36
CoBo: coproductiefonds Binnenlandse Omroep.
X Noot
37
BPRC: Biomedical Primate Research Centre.
X Noot
38
NVWA: Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
X Noot
39
Inspectie: Inspectie van het Onderwijs.
X Noot
40
lpo: loon- en prijsbijstelling.
X Noot
41
Kamerstuk 35 570 VIII, nr. 137.
X Noot
42
Kamerstuk 31 293, nr. 626.
X Noot
43
Kamerstuk 31 293, nr. 627.
X Noot
44
Kamerstuk 36 100 VIII, nr. 21.
X Noot
45
Kamerstuk 36 100 VIII, nr. 17.
X Noot
46
Kamerstuk 36 100 VIII, nr. 18.
X Noot
47
Kamerstuk 31 288, nr. 956.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.