Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van den Berg en Peters over het bericht 'Moeder vraagt om hulp: 10-jarige Arianny kan op Bonaire niet naar school'
Vragen van de leden Van den Berg en Peters (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Moeder vraagt om hulp: 10-jarige Arianny kan op Bonaire niet naar school» (ingezonden 1 september 2022).
Antwoord van Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs), mede namens de taatssecretaris
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 11 oktober 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Moeder vraagt om hulp: 10-jarige Arianny kan
op Bonaire niet naar school»?1
Antwoord 1
Ja.
Deze verhalen raken mij. Daarom hebben mijn ambtenaren naar aanleiding van dit nieuwsbericht
contact opgenomen met het Expertisecentrum Onderwijszorg Bonaire (EOZ). Het EOZ onderneemt
actief stappen om bij dit soort signalen contact te leggen met ouders en hen te helpen
naar een plaats in het bekostigde onderwijssysteem. In dit geval was het EOZ al betrokken
en bezig een plaats te vinden. Inmiddels is deze plaats gevonden.
Vraag 2
Klopt het dat kinderen voor speciaal onderwijs op Bonaire zijn aangewezen op een privéschool?
Antwoord 2
Nee. Er is een bekostigde school voor primair onderwijs die zich specifiek richt op
leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, de Strea Briante.
In het belang van alle kinderen ga ik, ook op Bonaire, uit van zo inclusief mogelijk
onderwijs. Daarom heeft het EOZ ook tot taak om de reguliere basisscholen op Bonaire
te ondersteunen bij het begeleiden van leerlingen die extra onderwijszorg nodig hebben.
Mocht dit niet meer lukken op de reguliere school dan kan de leerling terecht op het
Strea Briante. Voor de leerlingen die daar nog niet voldoende ondersteund kunnen worden,
is op 7 september 2022 de specialistische voorziening van het Expertisecentrum Onderwijszorg
Bonaire, Kolegio Emmy Schermer, van start gegaan.
Ook op Saba en Sint Eustatius zijn er inmiddels specialistische voorzieningen. In
de bestuurlijke afspraken met Saba is afgesproken dat er wordt gewerkt aan een specialistisch
programma voor kinderen die extra zorg nodig hebben.
Vraag 3
Op welke wijze wordt in Caribisch Nederland invulling gegeven aan de leerplicht voor
kinderen met een beperking?
Antwoord 3
Ieder kind, al dan niet met een beperking, is leerplichtig en gaat normaal gesproken
naar school tenzij er sprake is van een vrijstelling op grond van de Leerplichtwet
BES. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als een kind vanwege psychische of lichamelijke
gronden zorg nodig heeft die niet kan worden geboden op school. In die gevallen wordt
uiteraard wel gekeken naar andere manieren van invulling van de dag, waarbinnen het
kind zich kan ontwikkelen, zoals dagbesteding.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u in het licht van de beperkte mogelijkheden voor speciaal onderwijs
op Bonaire de uitspraak dat het vaak de ouders zijn die het lastig vinden om hulp
te accepteren voor hun kind?
Antwoord 4
Er wordt veel gevraagd van ouders van wie hun kind extra ondersteuning nodig heeft.
Ik heb veel waardering voor alle inspanningen die deze ouders doen voor hun kinderen.
Het is aan de overheid en het onderwijs om ook voor deze leerlingen een zo goed mogelijke
plek te bieden om zich te kunnen ontwikkelen. In mijn uitspraak, waar u in uw vraag
op doelt, doelde ik op de situatie waarin het in de praktijk voor een deel van ouders
lastig blijkt om de benodigde hulp te accepteren, bijvoorbeeld omdat zij vinden dat
er iets anders nodig is of vrezen dat hun kind «een stempel» krijgt. Het EOZ zet dan
ook in op het meenemen van ouders in het proces van het regelen van ondersteuning.
Met de ouders wordt dan besproken waarom het voor hun kind goed kan zijn om ondersteuning
te krijgen en wat die ondersteuning dan precies is. Ook zet het EOZ zich in voor het
normaliseren van de positie van de kinderen met een ondersteuningsbehoefte in de samenleving.
Vraag 5
Bent u bereid onderzoek te doen naar de behoefte aan speciaal onderwijs in Caribisch
Nederland, in het bijzonder voor kinderen die niet kunnen praten?
Antwoord 5
In 2020 heeft Berenschot al een evaluatie uitgevoerd van de onderwijszorg in Caribisch
Nederland.2 Een dergelijk onderzoek is daarmee overbodig. Dit rapport heb ik eerder met uw Kamer
gedeeld en is de aanleiding geweest voor extra inzet op dit punt, waaronder de vorming
van de specialistische voorzieningen. In de nieuwe Onderwijsagenda Caribisch Nederland,
die later dit schooljaar zal worden afgesloten, wil ik met de betrokkenen op Bonaire
afspreken dat we gezamenlijk verkennen hoe er structureel een plek geboden kan worden
aan alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Daarbij zal ook het functioneren
van de specialistische voorziening worden bekeken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Mede namens
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.