Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Omtzigt over het verhogen van de tarieven door energiemaatschappijen
Vragen van het lid Omtzigt (Omtzigt) aan de Ministers van Financiën en voor Klimaat en Energie over het verhogen van de tarieven door energiemaatschappijen (ingezonden 29 september 2022).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 6 oktober 2022).
Vraag 1
Heeft u kennis genomen van de vele energiemaatschappijen, zoals Eneco en Greenchoice
die per 1 oktober a.s. de tarieven voor elektriciteit en gas fors verhogen en dat
pas tien dagen of enkele dagen voor ingang meedelen aan de klanten?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herinnert u zich dat u in de Kamer op dinsdag tijdens het Vragenuur heeft gezegd dat
de energiemaatschappijen daarmee de wet overtreden, toen u zei: «Energiebedrijven
verwijzen naar de afspraken die zij als sector hebben gemaakt en die ook in hun eigen
algemene voorwaarden zijn verwerkt; de heer Erkens verwees daar ook naar. Daarin staat
tien dagen, maar dat is irrelevant, want de wet is helder. De wet zegt: 30 dagen»?
Antwoord 2
Zoals ik uw Kamer reeds gemeld heb in het Vragenuur van 27 september 2022 vind ik
het zeer onwenselijk dat energieleveranciers hun prijsverhoging voor 1 oktober toch
wilden doorzetten. Ik heb ook aangegeven dat het aan de onafhankelijk toezichthouder
Autoriteit Consument en Markt (ACM) is om een eventueel onderzoek te starten naar
mogelijke wettelijke overtredingen. De ACM heeft energieleveranciers op 27 september
per brief opgeroepen zich aan de wettelijke regels te houden. Tegen energieleveranciers
die dat niet doen, kan de ACM handhavend optreden, hetzij door het opleggen van boetes,
lasten onder dwangsom of bindende aanwijzingen.
Hierna hebben de vijf grootste energieleveranciers in Nederland gehoor gegeven aan
de oproep van de ACM om hun besluit terug te draaien. Inmiddels hebben ook andere,
kleinere leveranciers bij de ACM aangegeven in geval van tariefwijzigingen de termijn
van 30 dagen te zullen respecteren.
Vraag 3 en 4
Moeten klanten individueel bezwaar maken of zorgt het kabinet, via bijvoorbeeld een
maximumprijs op grond van artikel 44 van de Gaswet, of de Autoriteit Consument en
Markt (ACM) ervoor dat er wordt ingegrepen?
Op welke wijze kan een consument effectief zijn recht halen?
Antwoord 3 en 4
Klanten kunnen op individuele basis een klacht indienen bij hun leverancier of naar
de Geschillencommissie of de rechter stappen. Ze kunnen ook bij de ACM melding maken
dat de leverancier zich niet aan de regels houdt. De toezichthouder kan eventueel
handhavend optreden bij overtredingen van de wetgeving. De leverancier kan dan bijvoorbeeld
een boete krijgen. Een verplichting om de afnemers terug te betalen kan en mag de
ACM niet opleggen, daarvoor moeten afnemers naar de Geschillencommissie of de rechter.
Vraag 5 en 6
Zijn de voor velen onbetaalbaar hoge incasso’s met de hogere energieprijzen over de
maand oktober rechtsgeldig of niet?
Moet een consument de hogere incassokosten betalen, terwijl hij weet dat de energiemaatschappij
zich niet aan de wet houdt? Ofwel, moet de consument zich aan de wet houden, wanneer
de energiemaatschappij dat niet doet?
Antwoord 5 en 6
Zoals aangegeven in antwoord op vraag 3 heeft een flink aantal leveranciers inmiddels
gehoor gegeven aan de oproep van de ACM.
Vraag 7
Kunt u deze vragen een voor een en voor 1 oktober a.s. beantwoorden, omdat de prijsverhogingen
dan al ingaan en omdat een bedrijf als Essent dit op 27 en 28 september 2022 pas communiceert
over prijsverhogingen en met de snelheid van het licht de politiek en toezichthouder
probeert te passeren?
Antwoord 7
Ik heb ernaar gestreefd de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.