Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boucke over de dreigende overschrijding van handhavingspunten op Rotterdam The Hague Airport
Vragen van het lid Boucke (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Kamerbrief «Mogelijke overschrijding handhavingspunten Rotterdam The Hague Airport» (ingezonden 20 september 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 oktober
2022).
Vraag 1, 2 en 3
Wat is het effect van het overnemen van commerciële vluchten van Schiphol op de geluidsnormen
van Rotterdam The Hague Airport?
Hoe kijkt u naar de afweging van prioritering van vluchten?
Waarom heeft u het in uw brief niet over het verminderen van commerciële vluchten?
Antwoord 1, 2 en 3
De handhavingspunten voor geluid en de daaraan gekoppelde grenswaarden zijn in de
Omzettingsregeling Rotterdam The Hague Airport (RTHA) opgenomen. Mede op basis hiervan
bepaalt de luchthaven de capaciteit. Aangezien RTHA een slot-gecoördineerde luchthaven
is, wijst de (onafhankelijke) slotcoördinator vervolgens op basis van de door RTHA
bepaalde capaciteit de slots toe aan luchtvaartmaatschappijen. Dit heeft geen betrekking
op politie- en traumahelikopters. Het gebruik van politiehelikopters wordt bepaald
door de Nationale Politie en van traumahelikopters door het Traumacentrum. Er wordt
tussen handelsverkeer (commerciële vluchten) en politie- en traumahelikopters ook
niet geprioriteerd.
Het is een verantwoordelijkheid van de luchthaven om ervoor te zorgen dat de vluchten
die op RTHA uitgevoerd worden binnen de grenswaarden blijven. Deze worden door de
Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) gehandhaafd. Aangezien RTHA slechts een beperkt
aantal vluchten van Schiphol overgenomen heeft, is de bijdrage daarvan aan de grenswaarden
ook beperkt. Bij een dreigende overschrijding zoals gemeld in de brief van 12 september
jl.,1 is het voorts aan de luchthaven om er in overleg met de gebruikers voor te zorgen
dat de grenswaarden uiteindelijk niet overschreden worden, en om daartoe keuzes te
maken.
Vraag 4
Hoe wordt de geluidsruimte op Schiphol ingedeeld, specifiek tussen passagiersvluchten
en inzet van MMT en politieverkeer?
Antwoord 4
Voor Schiphol wordt er voor de geluidsruimte onderscheid gemaakt tussen handelsverkeer
(commerciële vluchten) en niet-handelsverkeer, waar maatschappelijk verkeer (zoals
politie- en traumahelikopters) onderdeel van uitmaakt. Van niet al het verkeer dat
onder niet-handelsverkeer valt is de geluidsbelasting bekend. Daarom wordt de geluidsbelasting
van niet-handelsverkeer bepaald door de geluidsbelasting van handelsverkeer met 2,5%
te verhogen. In een brief aan uw Kamer van 19 november 20182 en in de Milieueffectrapportage3 van het Nieuw Normen- en Handhavingstelsel (NNHS) is dit toegelicht.
Vraag 5, 6 en 7
Spelen financiële redenen mee met uw besluit om een tweede geluidsruimte niet toe
te kennen aan operationele diensten?
Heeft de luchthaven contact gehad over het besluit met de politie en het Erasmus MC?
Zo ja, wat was hun reactie? Zo nee, waarom niet?
In hoeverre zijn het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie
van Justitie en Veiligheid betrokken bij dit besluit en de totstandkoming daarvan?
Antwoord 5, 6 en 7
Er is geen sprake van een besluit: zoals in de brief van 12 september jl. aangegeven,
is het creëren van een aparte gebruiksruimte voor geluid voor spoedeisende hulpverlening
en politietaken op dit moment juridisch niet mogelijk. In de Luchtvaartnota 2020–2050
is aangegeven dat luchthavens met vluchten voor spoedeisende hulpverlening en politietaken
een aparte gebruiksruimte in luchthavenbesluiten krijgen. In dit kader zijn de Ministeries
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid betrokken.
Vraag 8, 9 en 10
Wordt de inzet van de traumahelikopter bij Rotterdam The Hague Airport beperkt nu
er mogelijke overschrijding is van de handhavingspunten?
Wat is hiervan het gevolg voor de traumazorg in de regio die de helikopter gestationeerd
bij Rotterdam The Hague Airport bedekt?
Welke gevolgen heeft eventuele beperking van de inzet voor de uitvoering van politietaken?
Antwoord 8, 9 en 10
In de brief aan uw Kamer van 12 september jl. is aangegeven dat ik aan RTHA gevraagd
heb om in overleg met de gebruikers maatregelen te nemen om de mogelijke overschrijding
van grenswaarden te voorkomen. Wat de effecten van de te nemen maatregelen zullen
zijn op de inzet van de politie- en traumahelikopter en (bij gevolg) voor de traumazorg
en de uitvoering van politietaken is nog niet aan te geven. Uitgangspunt is dat luchthavens
publieke voorzieningen zijn, waarbij gezondheid en veiligheid voorop staan. Commercieel
verkeer en vrachtverkeer mogen dus niet ten koste gaan van de inzet op gezondheid
(trauma-heli) en veiligheid (politie, onder andere luchtsteun voor de Dienst speciale
interventie).
Vraag 11
Kunt u inzichtelijk maken wat de effecten en resultaten zijn van de inzet van maatschappelijk
verkeer zoals politie- en traumahelikopters vanaf Rotterdam The Hague Airport?
Antwoord 11
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid geeft aan dat in 2020 in heel Nederland
vijftig mensenlevens gered zijn dankzij zoekacties van politiehelikopters. Op aanwijzing
van de helikopterbemanning werden 150 verdachten op heterdaad aangehouden. In veel
gevallen zijn politiehelikopters een zogenoemde «force multiplier» waarbij de ogen
vanuit de lucht zorgen voor veel extra slagkracht door overzicht en bieden extra veiligheid
voor de politiecollega’s op straat.
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft aan dat er in Nederland
momenteel vier helikopters voor Mobiel Medische Teams (MMT) zijn, waaronder die in
Rotterdam, die een bovenregionale functie hebben. Zij verlenen urgente, vaak hoog-complexe
prehospitale zorg die alleen door een dergelijk team kan worden verleend. Het gaat
hierbij onder andere om levensreddende voorbehouden handelingen die alleen door een
arts mogen en kunnen worden uitgevoerd. Dit betreft bijvoorbeeld patiënten die ter
plaatste onder anesthesie gebracht moeten worden en waarvan de luchtweg middels intubatie
gezekerd moet worden, om de ademhaling gecontroleerd over te kunnen nemen en te verbeteren.
In 2021 werden per dag gemiddeld 1 tot 2 patiënten geïntubeerd door het MMT-team van
Rotterdam, nog los van andere levensreddende en/of gezondheidsschadebeperkende handelingen
die alleen dit team kan uitvoeren.
Vraag 12
Bent u het ermee eens dat de onvoorziene toename van het aantal traumavluchten vergeleken
met de prognose slechts in het belang is voor de acute hulp van burgers?
Antwoord 12
De inzet van traumahelikopters maakt een belangrijk onderdeel uit van acute medische
hulp. Daarnaast hebben operationele diensten een inspanningsverplichting om geluidsoverlast
voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken.
Vraag 13 en 14
Bent u het ermee eens dat er in de handhavingspunten rekening moet worden gehouden
met onvoorziene uitruk van MMT en politie?
Hoe zorgt u er op de langere termijn voor dat traumazorg en de inzet van politie in
de toekomst niet in de knel komt door de regels omtrent geluidshinder?
Antwoord 13 en 14
De luchthaven en haar gebruikers moeten ervoor zorgen dat de vluchten die op RTHA
uitgevoerd worden binnen de grenswaarden blijven. Zij moeten dus met elkaar bezien
hoe gepland en ongepland verkeer ingepast kunnen worden. In dat kader is het van belang
dat luchthaven en operationele diensten goed monitoren hoe het gebruik door maatschappelijk
verkeer zich ontwikkelt, om zodoende tijdig te kunnen bijsturen waar dat mogelijk
is.
Voor het nieuw vast te stellen Luchthavenbesluit voor RTHA zal een aparte gebruiksruimte
worden opgenomen voor vluchten ten behoeve van spoedeisende hulpverlening en de uitoefening
van politietaken. Hiervoor zijn ook goede prognoses van de operationele diensten nodig
over de inzet van dit verkeer voor de komende jaren, zodat van een potentiële overschrijding
geen sprake hoeft te zijn. Daarbij merk ik op dat in het geval van een onverwachte
overschrijding als gevolg van onvoorziene of ongeplande omstandigheden (bijvoorbeeld
als gevolg van een ramp) in de Wet luchtvaart is bepaald dat geen handhavingsmaatregelen
worden ingezet.
Tot slot, het maatschappelijk verkeer heeft een belangrijke maatschappelijke functie.
Tegelijkertijd moet er ook bij dit verkeer oog zijn voor het feit dat dit verkeer
impact heeft op de omgeving van de luchthaven. Daarom spannen de operationele diensten
zich in om eventuele hinder zoveel als mogelijk te beperken en bijvoorbeeld bij de
aanschaf van helikopters rekening te houden met de omgevingsimpact. Verder geldt dat
als het gebruik van politie- en traumahelikopters blijft toenemen er opnieuw een afweging
gemaakt moet worden over het accommoderen van dit verkeer en de locatie daarvan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.