Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boucke over het bericht ’Minder vluchten en toch nieuwbouw’
Vragen van het lid Boucke (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Minder vluchten en toch nieuwbouw» (ingezonden 8 september 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 26 september
2022).
Vraag 1
Kunt u bevestigen dat Schiphol fysiek wil groeien met de bouw van Terminal Zuid?1
Antwoord 1
In 2016 hebben de aandeelhouders van Schiphol de investering goedgekeurd om een nieuwe
pier en terminal te bouwen om de toenmalige groei van het aantal reizigers op te vangen.
Door de reisrestricties samenhangende met de coronacrisis en met het oog op de financiële
positie van Schiphol zijn deze plannen uitgesteld.
Naar aanleiding van de berichtgeving in de media over de bouw van een nieuwe terminal
op Schiphol heb ik de luchthaven gevraagd naar de status van dit plan. Schiphol geeft
aan dat er nog geen besluit is genomen en dat de impact van het kabinetsbesluit om
het aantal vliegtuigbewegingen te beperken tot 440.000 per jaar nog in beeld wordt
gebracht.
Vraag 2, 3 en 4
Kunt u zich voorstellen dat dergelijke berichtgeving voor omwonenden rond Schiphol
als toondoof overkomt en niet bevorderlijk is voor het herstel van vertrouwen tussen
de partijen?
Hoe verhoudt zich dat tot uw besluit het aantal vliegtuigbewegingen te laten krimpen
omwille van rechtszekerheid, gezondheid- en milieuschade?
Vindt u het wenselijk dat Schiphol zich te midden van de uitwerking van het krimpbesluit
richt op uitbreiding?
Antwoord 2, 3 en 4
Ik kan me voorstellen dat dit bericht op Tenderned tot verwarring leidt. Er had beter
benadrukt kunnen worden dat het hier niet gaat om een besluit tot aanleg, maar om
een marktconsultatie. Marktpartijen zijn via Tenderned gevraagd mee te denken met
het ontwerp voor de nieuwe terminal. Deze stap vindt parallel plaats aan het in beeld
brengen van de impact van het kabinetsbesluit op het nut en de noodzaak van een nieuwe
terminal. Naast het aantal vliegtuigbewegingen spelen ook andere factoren zoals veiligheid,
de ontwikkeling van het aantal passagiers en kwaliteit een rol. De besluitvorming
over een eventuele aanleg vindt op een later moment plaats. Mocht Schiphol willen
investeren in een nieuwe terminal dan zal het voorgenomen investeringsbesluit moeten
worden goedgekeurd door de aandeelhouders van Schiphol, omdat het om een grote investering
gaat. Het Ministerie van Financiën betrekt het Ministerie van IenW om een eventuele
investering te toetsen op de publieke belangen.
Vraag 5 en 6
Kunt u bevestigen dat deze bouw, zoals Schiphol stelt, noodzakelijk is om schuifruimte
te creëren?
Kan de verouderde C-Pier gerenoveerd of vervangen worden zonder de te bouwen Terminal
Zuid als schuifruimte te moeten benutten, wanneer er wordt gewerkt met 440.000 vliegtuigbewegingen?
Antwoord 5 en 6
Zoals in de vorige antwoorden aangegeven zal Schiphol het nut en de noodzaak van een
nieuwe terminal opnieuw in beeld brengen naar aanleiding van het kabinetsbesluit om
het aantal vliegtuigbewegingen te beperken tot 440.000 per jaar.
Vraag 7, 8, 9 en 10
Gelet op het feit dat Schiphol in 2019 zo’n 70 miljoen passagiers vervoerde met 500.000
vliegtuigbewegingen, dat dit betekent dat een gemiddelde vlucht 140 passagiers bevatte,
dat de nieuwe terminal 14 miljoen nieuwe passagiers moet kunnen vervoeren en dat met
een gelijkblijvend gemiddeld aantal passagiers per vlucht dat dus betekent dat Schiphol
een groeiambitie heeft van (minstens) 100.000 nieuwe vliegtuigbewegingen, aan u de
vraag: onderschrijft u die ambitie? Zo ja, op wat voor termijn bent u van mening dat
er ruimte moet zijn voor 100.000 nieuwe vliegtuigbewegingen?
Hoe ziet u dat in het geval wordt gerekend met een nieuwe vloot, bijvoorbeeld met
de A321neo (max. 244 passagiers), dus 57.000 extra vliegtuigbewegingen of de A320neo
(max. 194 passagiers), dus zo’n 72.000 extra vliegtuigbewegingen?
Wat is het nut van een uitbreiding waarbij 14 miljoen extra passagiers kunnen worden
verwerkt wanneer het aantal vliegtuigbewegingen moet afnemen in plaats van toenemen?
Denkt u dat 14 miljoen nieuwe passagiers een bijdrage kunnen leveren aan een kwalitatief
hoogwaardige luchthaven die u zegt na te streven, met een focus op kwaliteit en voor
Nederland relevante bestemmingen in plaats van aantallen passagiers en vliegtuigbewegingen?
Antwoord 7, 8, 9 en 10
Het is van belang dat er op Schiphol voldoende fysieke capaciteit beschikbaar is voor
een vlotte en veilige operatie. Het huidige terminalcomplex is gebouwd in de jaren
zestig en de laatste uitbreiding is opgeleverd in de jaren »90. Ook het bagagesysteem
is aan vernieuwing toe. Verder betekent de verlaging van het aantal toegestane vliegtuigbewegingen
naar 440.000 per jaar niet automatisch ook een afname van het aantal passagiers op
piekmomenten. Om de passagiersstromen op deze piekmomenten goed af te kunnen handelen
kan aanpassing van de terminal nodig zijn. Dat is nu wat Schiphol gaat onderzoeken.
Daarnaast zou het aantal passagiers per vliegtuig toe kunnen nemen als gevolg van
hogere bezettingsgraden en grotere vliegtuigen die maatschappijen gaan inzetten.
Vraag 11
Kunt u bevestigen dat de zomerbonus die Schiphol uitkeerde aan beveiligers, bagagepersoneel,
schoonmakers en buschauffeurs verdwijnt?
Antwoord 11
Ja.
Vraag 12
Hoe apprecieert u het feit dat Schiphol Group miljoenen vrijmaakt voor een nieuwe
verbouwing, terwijl deze zomerbonus verdwijnt?
Antwoord 12
Zoals in eerdere antwoorden aangegeven is er nog geen besluit genomen over de bouw
van een nieuwe terminal.
Vraag 13
Waar haalt Schiphol de stikstofruimte vandaan voor deze grote verbouwing?
Antwoord 13
Mocht Schiphol het besluit nemen om te investeren in een nieuwe terminal dan zal Schiphol
de benodigde vergunningen moeten krijgen om de bouw te kunnen starten. Als hiervoor
stikstofruimte nodig is dan is het aan Schiphol om dat in kaart te brengen.
Vraag 14
Kunt u bevestigen dat er op dit moment geen aanleiding is om Schiphol verder uit te
breiden?
Antwoord 14
Ik verwijs naar het antwoord op de vragen 7 tot en met 10.
Vraag 15
Wat is uw reactie op de uitspraken van de heer Benschop dat de krimp, het aantal vliegtuigbewegingen
waaruit deze krimp bestaat en de termijn waarop het nieuwe maximumaantal vliegtuigbewegingen
ingaat, niet vaststaat?2
Antwoord 15
In het kabinetsbesluit van 24 juni 2022 is duidelijk aangegeven dat het aantal toegestane
vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol wordt beperkt tot 440.000 per jaar, in plaats
van de 500.000 vliegtuigbewegingen die in het ontwerpLuchthavenverkeerbesluit (LVB)
waren opgenomen en die in de praktijk al werden gerealiseerd voordat de COVID-19 pandemie
uitbrak. Om dit aantal te verankeren worden er de komende periode verschillende stappen
gezet (zoals beëindiging anticiperend handhaven, opstellen experimenteerregeling,
doorlopen Balanced Approach procedure) die leiden tot een daling van het maximum aantal
vliegtuigbewegingen op Schiphol met als einddoel een structurele verankering in een
gewijzigd LVB.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.