Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Reizigers klagen massaal over bomvolle treinen tussen Zwolle en Randstad: NS moet meer doen’
Vragen van het lid Minhas (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Reizigers klagen massaal over bomvolle treinen tussen Zwolle en Randstad: NS moet meer doen» (ingezonden 16 september 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Reizigers klagen massaal over bomvolle treinen tussen
Zwolle en Randstad: NS moet meer doen»?1
Vraag 2
Klopt het dat reizigers op de spoorverbinding tussen de Randstad en Zwolle, maar ook
op de verbindingen Den Haag-Schiphol en Arnhem-Utrecht te maken krijgen met overvolle
treinen?
Vraag 3
In hoeverre staat u in contact met Reizigersvereniging Rover, welke inmiddels een
klachtenregen heeft ontvangen over overvolle en te korte treinen?
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat reizigers achterblijven op perrons, omdat er te korte treinen
worden ingezet?
Vraag 5
In hoeverre kunnen de klachten worden gerelateerd aan de afgeschaalde dienstregeling
van de NS op deze trajecten?
Vraag 6
Is u bekend hoeveel klachten over te volle treinen bij zowel reizigersverenigingen
en de NS zelf zijn binnengekomen? In hoeverre is er sprake van een toename van klachten
sinds de afgeschaalde dienstregeling?
Vraag 7
Klopt het dat reizigers ook buiten de spitsuren te maken hebben met volle treinen?
In hoeverre is dit te wijten aan het inzetten van kortere treinen door de NS?
Vraag 8
Weet u wat de ontwikkeling van de kans op een zitplaats is sinds de aangekondigde
afschaling – in zowel de spits als daarbuiten – ten opzichte van de situatie voor
de afschaling?
Vraag 9
Klopt het dat reizigers tussen Noord-Nederland en Zwolle door een gestremde Hanzelijn
moeten omreizen via Amersfoort Centraal en de NS hierbij niet de maximale treinlengte
inzet? Hoe rijmt u dit met de ambitie van de NS om de overlast voor reizigers te beperken?
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat een personeelstekort niet mag leiden tot kortere treinen?
Vraag 11
Bent u het ermee eens dat de onzekerheid van een zitplaats in de trein niet bijdraagt
aan het aantrekkelijker maken van reizen met het ov?
Vraag 12
Bent u bereid om – als concessieverlener én stelselverantwoordelijke – de NS te sommeren
om langere of extra treinen in te zetten op de trajecten waar de dienstregeling is
afgeschaald om zo het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor de reiziger?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B. Minhas, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.