Schriftelijke vragen : Wervingscampagnes ten behoeve van donoren via social media
Vragen van het lid Bevers (VVD) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over wervingscampagnes ten behoeve van donoren via social media (ingezonden 8 september 2022).
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat spermabanken, zoals de European Sperm Bank, donoren
werven via verschillende sociale mediaplatforms en daarbij adverteren met «voordelen»
van donorschap zoals regelmatige gezondheidschecks en vergoedingen tot 560 euro per
maand?1
Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat dit soort marketing bestaat en op deze manier donoren worden
geworven?
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat deze online marketing strijdig is met het feit dat er in
Nederland niet gedoneerd mag worden voor gewin maar alleen op basis van een onkostenvergoeding,
zoals beschreven staat in artikel 272 van de Embryowet en in de richtlijn van het Nederlandse Vereniging voor Obstetrie
en Gynaecologie (NVOG) waarin staat dat donatie er alleen is om iemand te helpen en
niet voor eigen gewin?3
Vraag 4
De European Sperm Bank is een private Deense onderneming met een vestiging in Amsterdam.
In hoeverre valt deze vestiging onder de Nederlandse wet- en regelgeving?
Vraag 5
Mag de European Sperm Bank juridisch gezien op deze manier een wervingscampagne richten
op Nederlandse socialmedia-accounts? Op welke manier verhoudt deze juridische status
zich tot klinieken in Nederland die aangesloten zijn bij de European Sperm Bank? Kunnen
aangesloten klinieken aangesproken worden op deze manier van werving?
Vraag 6
Welke mogelijkheden heeft u of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om tegen
deze (online) marketing op te treden?
Vraag 7
Zijn er, voor zover bij u bekend, meer bedrijven die zich niet houden aan de richtlijnen
die er voor dergelijke organisaties en bedrijven?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Harry Bevers, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.