Schriftelijke vragen : Het bericht “Minder vluchten en toch nieuwbouw”
Vragen van het lid Boucke (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Minder vluchten en toch nieuwbouw» (ingezonden 8 september 2022).
Vraag 1
Kunt u bevestigen dat Schiphol fysiek wil groeien met de bouw van Terminal Zuid?1
Vraag 2
Kunt u zich voorstellen dat dergelijke berichtgeving voor omwonenden rond Schiphol
als toondoof overkomt en niet bevorderlijk is voor het herstel van vertrouwen tussen
de partijen?
Vraag 3
Hoe verhoudt zich dat tot uw besluit het aantal vliegtuigbewegingen te laten krimpen
omwille van rechtszekerheid, gezondheid- en milieuschade?
Vraag 4
Vindt u het wenselijk dat Schiphol zich te midden van de uitwerking van het krimpbesluit
richt op uitbreiding?
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat deze bouw, zoals Schiphol stelt, noodzakelijk is om schuifruimte
te creëren?
Vraag 6
Kan de verouderde C-Pier gerenoveerd of vervangen worden zonder de te bouwen Terminal
Zuid als schuifruimte te moeten benutten, wanneer er wordt gewerkt met 440.000 vliegtuigbewegingen?
Vraag 7
Gelet op het feit dat Schiphol in 2019 zo’n 70 miljoen passagiers vervoerde met 500.000
vliegtuigbewegingen, dat dit betekent dat een gemiddelde vlucht 140 passagiers bevatte,
dat de nieuwe terminal 14 miljoen nieuwe passagiers moet kunnen vervoeren en dat met
een gelijkblijvend gemiddeld aantal passagiers per vlucht dat dus betekent dat Schiphol
een groeiambitie heeft van (minstens) 100.000 nieuwe vliegtuigbewegingen, aan u de
vraag: onderschrijft u die ambitie? Zo ja, op wat voor termijn bent u van mening dat
er ruimte moet zijn voor 100.000 nieuwe vliegtuigbewegingen?
Vraag 8
Hoe ziet u dat in het geval wordt gerekend met een nieuwe vloot, bijvoorbeeld met
de A321neo (max. 244 passagiers), dus 57.000 extra vliegtuigbewegingen of de A320neo
(max. 194 passagiers), dus zo’n 72.000 extra vliegtuigbewegingen?
Vraag 9
Wat is het nut van een uitbreiding waarbij 14 miljoen extra passagiers kunnen worden
verwerkt wanneer het aantal vliegtuigbewegingen moet afnemen in plaats van toenemen?
Vraag 10
Denkt u dat 14 miljoen nieuwe passagiers een bijdrage kunnen leveren aan een kwalitatief
hoogwaardige luchthaven die u zegt na te streven, met een focus op kwaliteit en voor
Nederland relevante bestemmingen in plaats van aantallen passagiers en vliegtuigbewegingen?
Vraag 11
Kunt u bevestigen dat de zomerbonus die Schiphol uitkeerde aan beveiligers, bagagepersoneel,
schoonmakers en buschauffeurs verdwijnt?
Vraag 12
Hoe apprecieert u het feit dat Schiphol Group miljoenen vrijmaakt voor een nieuwe
verbouwing, terwijl deze zomerbonus verdwijnt?
Vraag 13
Waar haalt Schiphol de stikstofruimte vandaan voor deze grote verbouwing?
Vraag 14
Kunt u bevestigen dat er op dit moment geen aanleiding is om Schiphol verder uit te
breiden?
Vraag 15
Wat is uw reactie op de uitspraken van de heer Benschop dat de krimp, het aantal vliegtuigbewegingen
waaruit deze krimp bestaat en de termijn waarop het nieuwe maximumaantal vliegtuigbewegingen
ingaat, niet vaststaat?2
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.M. Boucke, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.