Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Segers en Bikker over het bericht 'Veel schoolleiders hebben geen idee wanneer de ventilatie in de klas op orde komt'
Vragen van de leden Segers en Bikker (beiden ChristenUnie) aan de Ministers voor Primair en Voortgezet Onderwijs en voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Veel schoolleiders hebben geen idee wanneer de ventilatie in de klas op orde komt» (ingezonden 29 juni 2022).
Antwoord van Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 5 september
2022).
Vraag 1
Kent u het bericht in Trouw dat bijna de helft van de schoolleiders aangeeft «geen
idee» te hebben wanneer de ventilatie in het schoolgebouw op orde zal zijn?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) en anderen dat
met een mogelijk op handen zijnde coronagolf na de zomer, dit reden tot zorg is? Waarom
wel of niet? Erkent u de urgentie van goede ventilatie met de oplopende besmettingsaantallen?
Antwoord 2
Ik deel de zorgen van de AVS over het niet tijdig op orde krijgen van ventilatie op
scholen. Goede ventilatie bevordert de leerprestaties van kinderen, en helpt bij het
bevorderen van een veilige en gezonde werkomgeving voor zowel kinderen als docenten.
Goede ventilatie is één van de instrumenten die kan helpen in de strijd tegen het
coronavirus. Ik erken de urgentie om de ventilatie op scholen waar de afgelopen tijd
nog onvoldoende stappen zijn gezet zo snel mogelijk op orde te krijgen en de huidige
ontwikkelingen rondom het coronavirus worden door het ministerie op de voet gevolgd.
Vraag 3
Herkent u de signalen van moeizame samenwerking tussen schoolleiders en het overkoepelende
schoolbestuur of de gemeente?
Antwoord 3
Schoolbestuurders en schoolleiders maken deel uit van dezelfde organisatie, waar binnen
de onderlinge communicatie en afstemming over het algemeen goed is. Wel krijg ik signalen
dat gemeenten en schoolbesturen elkaar niet altijd vinden, bijvoorbeeld voor het indienen
van een SUViS-aanvraag.
Vraag 4
Aangezien schoolleiders aangeven moeite te hebben met het verkrijgen van een CO2-meter vanwege de wereldwijde run daarop, vindt u het in dat licht nog steeds verantwoord
om de verantwoordelijkheid voor een CO2-meter bij de scholen zelf neer te leggen? Waarom kiest u er bijvoorbeeld niet voor
om CO2-meters door het ministerie of door gemeentes in te laten kopen?
Antwoord 4
Ik begrijp dat vanwege leveringsproblematiek CO2-meters niet altijd op korte termijn geleverd kunnen worden. Uit navraag bij Ruimte-OK
blijkt dat dat er voldoende CO2-meters beschikbaar zijn. Wel kan de levertijd bij inkoop van grote aantallen soms
oplopen tot zes weken, maar ook dan is het mogelijk de meters ruim voor de winter
te plaatsen. Centrale inkoop lost ook de leveringsproblematiek op de markt niet op.
Scholen zijn zelf het beste in staat om een afweging te maken welk model CO2-meter en welke leverancier het beste bij hun situatie past.
Vraag 5
Kunt u toezeggen dat de regeling waarmee scholen spoedig aan de slag kunnen gaan met
het aanpakken van ventilatieproblematiek, zoals beloofd door de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, inderdaad deze zomer opengezet wordt? Hoe gaat u stimuleren dat
deze regeling ook door scholen ingezet wordt?
Antwoord 5
Deze maatwerkregeling ventilatie is opengesteld op 18 juli jl. Met deze regeling van
€ 140 miljoen, en de voorgaande SUViS-regeling van € 200 miljoen hoop ik de scholen
en gemeenten die moeite hebben met het financieren van ventilatiemaatregelen zo veel
mogelijk tegemoet te komen. Voor het zomerreces heb ik alle scholen met klem opgeroepen
om hun ventilatie op orde te brengen en hen gewezen op de maatwerkregeling. Na het
zomerreces zal ik via de nieuwsbrieven vanuit het ministerie gericht op het primair
onderwijs en het voortgezet onderwijs die oproep herhalen en de maatwerkregeling opnieuw
onder de aandacht brengen.
Vraag 6
Kunt u uitleggen hoe de regeling eruit gaat zien en vindt u dat er voldoende gedaan
wordt vanuit de Ministeries van OCW en VWS om scholen te ondersteunen bij het oplossen
van ventilatieproblemen?
Antwoord 6
De maatwerkregeling ventilatie op scholen is een subsidie aan schoolbesturen en gemeenten.
Met de maatwerkregeling wordt beoogd schoolbesturen en gemeenten die moeite hebben
met de financiering van ventilatiemaatregelen beter financieel te ondersteunen. Ik
heb signalen vernomen van sommige schoolbesturen en gemeenten dat zij de eigen bijdrage
die de SUViS-regeling vereiste, niet konden betalen. Hierdoor was deze regeling niet
toereikend genoeg en konden scholen niet aan de slag met het oplossen van de ventilatieproblematiek.
Bij de SUViS-regeling werd er een eigen bijdrage verwacht van 70%, die schoolbesturen
en gemeenten samen moesten opbrengen. Met de maatwerkregeling kom ik hen nu tegemoet.
Omdat de SUViS-regeling is uitgeput is gekozen om deze binnen de maatwerkregeling
te continueren. De maatwerkregeling kent daarom ook een «basis» component met standaard
cofinanciering vanuit het Rijk ter hoogte van 30%. Daarnaast kent de maatwerkregeling
een «vangnet» component. Het vangnet van 60% Rijksbijdrage biedt op basis van aanvullende
voorwaarden extra financiering aan de meest urgente gevallen binnen de groep scholen
die moeite hebben met het opbrengen van de eigen bijdrage van 70%. Voor de maatwerkregeling
is in totaal € 140 miljoen beschikbaar. Met de maatwerkregeling ventilatie stel ik
extra geld beschikbaar om de meest urgente gevallen als eerste tegemoet te komen,
ik verwacht dat deze scholen hiermee zo snel mogelijk hun ventilatieproblemen kunnen
oplossen. Hierbij moet worden opgemerkt dat aanpassingen aan het ventilatiesysteem
tijd kosten om te realiseren en de maatwerkregeling tot het voorjaar kan worden aangevraagd:
niet alle ventilatieproblemen zullen dus deze winter al zijn opgelost. Bovendien geldt
voor sommige scholen dat hun gebouw binnen afzienbare tijd moet worden vervangen:
investeren in ventilatiemaatregelen is voor deze scholen niet doelmatig.
Vraag 7
Welke specifieke doelen wilt u bereiken met de preventiemaatregel en wanneer bent
u dit najaar tevreden?
In de kamerbrief «Sectorplannen COVID-19 onderwijs en kinderopvang» benadrukt het
kabinet dat er wordt ingezet op een breed scala aan preventieve maatregelen. Daarvan
is goede ventilatie een belangrijk onderdeel, maar zeker niet de enige preventieve
maatregel. Denk daarbij aan handen wassen, afstand houden, testen bij klachten, en
thuisblijven bij een positieve zelftest. Ons gezamenlijke doel met deze sectorplannen
is om corona onder controle te houden. Daarbij moet zowel de toegankelijkheid van
de zorg, als de sociaal-maatschappelijke en economische continuïteit/vitaliteit gewaarborgd
worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.