Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Aartsen en Van Strien over het artikel 'Hoe Rick Engelkes coronamiljoenen incasseerde voor een spookmusical'
Vragen van de leden Aartsen en Van Strien (beiden VVD) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het artikel «Hoe Rick Engelkes coronamiljoenen incasseerde voor een spookmusical» (ingezonden 18 juli 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Uslu (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 31 augustus
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 3754.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel in de Telegraaf «Hoe Rick Engelkes coronamiljoenen incasseerde
voor een spookmusical»? Kunt u in gaan op de casus die geschetst wordt?
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het genoemde artikel.
Ik kan u informeren over de wijze waarop het Fonds Podiumkunsten, de uitvoerder van
deze regeling, de middelen voorlopig heeft toegekend en hoe het verantwoordingsproces
wordt vormgegeven. Bij mijn reactie op vraag 6 ga ik nader in op de overwegingen die
het fonds ten aanzien van deze casus heeft gemaakt.
Vraag 2
Wat was het doel van deze regeling?
Antwoord 2
De Compensatieregeling 3 is in het leven geroepen om producenten te compenseren voor
gederfde inkomsten uit geplande voorstellingen en concerten die gepland stonden in
de periode 28 november 2021 tot 1 februari 2022, maar door coronamaatregelen niet
konden plaatsvinden of met een capaciteitsbeperking te maken hadden. Gekozen is om
een regeling met een lichte beoordelingsprocedure te ontwikkelen, zodat de steun snel
bij de betrokken partijen terecht zou komen. Daarmee is gehoor gegeven aan de oproep
van de Kamer om steunmiddelen snel uit te keren aan getroffen partijen. Het Fonds
Podiumkunsten voert deze regeling uit.
Vraag 3
Klopt het dat deze regeling juist ook bedoelt was om leveranciers en zelfstandigen
zonder personel (zzp'ers) in de culturele sector, zoals geluidsmensen, artiesten etc.,
door te kunnen betalen?
Antwoord 3
Ja, dat klopt. Dit is ook de reden waarom er gekozen is voor een snelle procedure
vooraf, zodat ingehuurde zzp’ers en andere financieel benadeelden zo snel mogelijk
ondersteund konden worden. Hierover zijn ook afspraken gemaakt met de branchevertegenwoordiging
van de vrije theaterproducenten, de VVTP. Tegelijk benadruk ik dat de regeling niet
alleen voor deze groepen bedoeld was. Ook producenten zelf zijn getroffen door de
coronamaatregelen en daarmee een doelgroep van de regeling.
Vraag 4
Hoe is deze bedoeling van de regeling verankerd in de regeling? Hoe wordt hier op
toegezien?
Antwoord 4
In de regeling is met betrekking tot dit doel de volgende passage opgenomen: «waarbij
nadrukkelijk de intentie is dat het subsidie via aanvragers ook zo snel mogelijk terechtkomt
bij andere partijen, waaronder uitvoerenden en zzp’ers in verschillende functiegroepen.»
Deze boodschap is ook herhaald in de beschikking die het Fonds Podiumkunsten aan gehonoreerde
aanvragers heeft verstuurd.
Vraag 5
Aan welke criteria moest, volgens de regeling, voldaan worden om coronasteun te ontvangen?
Antwoord 5
Voor het uitvoeren van Compensatieregeling 3 is gekozen voor een regeling met een
lichte beoordelingsprocedure. De hoogte van de uitgekeerde bedragen is gebaseerd op
een eenvoudige rekenregel aan de hand van zaalcapaciteit en ticketprijs. Ik hecht
er waarde aan om te benadrukken dat de toekenningen een voorlopig karakter kennen.
De definitieve subsidie wordt achteraf vastgesteld. Zie ook mijn antwoord op vraag
7.
Vraag 6
Klopt het, zoals in het artikel wordt beweerd, dat er niet aan deze criteria is voldaan
nu de voorstelling die Waterfront Entertainment wilde opzetten, niet in de coronaperiode
van 2020–2022 was gepland en er geen kaarten voor de voorstelling zijn verkocht?
Antwoord 6
Voorafgaand aan de voorlopige toekenning, heeft het Fonds Podiumkunsten de bij de
aanvraag aangeleverde informatie beoordeeld en aanvullende, verduidelijkende informatie
opgevraagd. Dit is ook bij andere aanvragers gedaan. Uit de informatie van Waterfront
Entertainment bleek dat de kaartverkoop nog niet was gestart. Wel was het aannemelijk
dat voorstellingen oorspronkelijk plaats hadden zullen vinden in de periode waar Compensatieregeling
3 betrekking op heeft. Daarnaast heeft het fonds ook rekening gehouden met andere
factoren, zoals de grootschaligheid van deze productie en het ondernemersrisico dat
daarmee gepaard gaat plus het feit dat Waterfront Entertainment (als nieuwe rechtspersoon)
niet in aanmerking kwam voor andere vormen van steun. Op basis van deze afwegingen
én de doelstelling van de regeling (om via producenten, steun te blijven geven aan
alle werkenden die betrokken zijn bij een productie) én de mogelijkheid tot terugvordering
bij verantwoording, is besloten tot voorlopige uitkering over te gaan.
Vraag 7
Wat is het proces ten aanzien van de controle op de gegeven coronasteun via deze regeling?
Antwoord 7
De toekenningen kennen een voorlopig karakter. Alle aanvragers die een bedrag van
€ 125.000 of hoger hebben ontvangen, waaronder Waterfront Entertainment, dienen een
verantwoording in te dienen. Deze verantwoording dient binnen drie maanden na de toekenning
aangeleverd te worden. Onderdeel van deze verantwoording is een rapport van bevindingen
dat is opgesteld door een onafhankelijke accountant. Het Fonds Podiumkunsten beoordeelt
de verantwoording en kan de subsidie lager vaststellen en middelen terugvorderen.
Het fonds is een privaatrechtelijke ZBO. In die hoedanigheid functioneert het fonds
als een zelfstandig bestuursorgaan dat eigenstandig beoordeelt en besluiten neemt.
Vraag 8
Worden de betalingen van coronasteun inderdaad gecontroleerd, zodat eventuele fraude
of het foutief besteden van coronasteun aan het licht kan komen? Zo ja, hoe vindt
deze controle plaats? Zo nee, waarom wordt hier niet op gecontroleerd?
Antwoord 8
Ja, zie ook mijn antwoord op de vraag hierboven.
Vraag 9
Zijn er naast het geval genoemd in het artikel nog andere signalen van het foutief
besteden coronasteun of andere signalen waarbij het niet duidelijk is waar de coronasteun
aan is besteed? Hoe wordt hier mee omgegaan?
Antwoord 9
Ik heb op dit moment nog geen andere signalen ontvangen waaruit blijkt dat er sprake
is van foutieve besteding. Op basis van gemaakte bestuurlijke afspraken ga ik er ook
vanuit dat producenten alle gemaakte afspraken nakomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.